11 januari 2006

Vakenhet och vithet

Fredag 25 november, 2005

Vakenhet och vithet

postad av Neil 11/25/2005 11:16:00


Vaknade och snön föll stilla och långsamt och ihållande utanför mitt sovrumsfönster, och jag satte på mig en morgonrock och det var min egen morgonrock och inte en från ett hotell, och jag gick ut i huset och det var mitt hus och det fanns massor av olika rum jag kunde gå in i, inte alls som ett hotell faktiskt, och just nu använder Maddy TIVOn för att visa mig hennes redigerade höjdpunkter (med Maddys kommentarer och teorier) av America’s Next Top Model (och jag har precis lärt mig hur modellerna i utkanterna av alla-modellerna-tillsammans-bildern alltid åker ut först) och min assistent gav mig precis ett äpple och morotsjuice och snart ska jag byta ut morgonrocken mot kläder och ta en promenad. Jag är glad att jag är hemma.

För många år sedan gjorde jag intervjuer åt Knave Magazine i Storbritannien: överenskommelsen var att personen skulle var någon jag tyckte var intressant och det tyckte redaktören också, så jag fick intervjua ett antal fantastiska personer. Sedan, mot slutet, 1986, när jag kände att jag fått nog av att göra intervjuer, slutade redaktören, Ian Pemble, och den nye redaktören ville ha sexiga kändisar, och han betalade för en intervju med George Best. (Jag tyckte att det var underligt. Vi hade aldrig betalat för att få en intervju tidigare.) Hur som helst, Best kom in och blev fotad och pratade, mest om sin alkoholism, det är i alla fall minns tydligast – han hade precis opererat in nån slag Skandinaviskt magfilter som skulle, försäkrade han mig om, ta livet av honom om han började dricka igen, för annars, berättade han, skulle spriten ta livet av honom ändå. Och nu, nästan tjugo år senare, har den det…

Käre Neil,

Du är underbar. Sålunda, du måste skriva mina bröllopslöften. Jag behöver dem inte omedelbart, men helst före Januari 2007. Tack för hjälpen.

Ariel

Kära Ariel, det var snällt av dig. Sakta men säkert utvecklar sig reglerna för den här bloggen. Vi har redan klargjort att jag inte döper barn, katter eller rockband. Tyvärr så tror jag inte att jag skriver bröllopslöften heller.

Jag är intresserad av din kommentar om att laga Thanksgiving-middag. Tar du seden dit du kommer?

Menar du om jag skulle äta en Thanksgiving-middag någonstans som inte var USA? Det tvivlar jag på. Men det är trevligt att äta kalkon och sånt, särskilt med en familj man inte har sett mycket sen 18 september och som man saknade.

Hej, Neil! Enligt Google har du inte pratat om de utländska utgåvorna av Anansi Boys sedan 19 sep. Kan du möjligtvis ha glömt att berätta några nyheter för oss? Eller är det som det är, inga nyheter alls?

-Alvaro Cavalcanti.
P.S.: Om du kunde berätta något om den brasilianska utgåvan, så vore det väldigt trevligt. :o)

Jag har bett mig agent att ta fram en lista över utländska ANANSI BOYS åt mig, och jag ska lägga upp den här.

Någon som heter Perrin var hjälpsam nog att konvertera Judith Clutes Londonpromenad till PDF-format – här är en zip-fil.

ebooks.zip

i denna hittar man de följande e-böckerna:
- LIT = för Microsoft Reader
- PRC = för Mobipocket reader
- PDB - PalmDoc

Vet inte varför LIT-varianten är så mycket större, fast jag tror att jag sparade kartan i dess ursprungliga upplösning…hoppas att det här hjälper några att ladda upp dem på sin PDA som jag gjorde!

P.


Judith Clute har också en hemsida --
http://www.judithclute.co.uk/ -- med några av hennes målningar och e-postadress för alla av er som tar promenaden och vill berätta hur det gick.

Hejsan Neil

Jag ville bara fråga om du hade hunnit skaffa Kate Bushs nya skiva, ”Aerial”, och vad dina intryck av den är?

Planerar du att komma till Frankrike snart? I samband med utgivningen av Anansi Boys på franska?

Jeremy/When Lingers.

Nuvarande intryck är: Jag gillar den första CD:n på Aerial väldigt mycket, men den andra, med Rolf Harris sång och fågelsången berör mig inte just nu. Jag kan ändra mig. Jag köpte en gäng CDs i England och la dem på min iPod, och än så länge är den största överraskningen av alla denna --
http://www.luakabop.com/jim_white/cmp/album4.html

Jag är inte säker på när nästa resa till Frankrike blir, men jag litar på att du håller ordning tills jag kommer dit.