11 januari 2006

Löftet om snö


Löftet om snö
postad av Neil 11/29/2005 10:24:00

Den stålgrå himlen utlovar snö.

En påminnelse för alla i Minneapolis med omnejd – jag gör en signering på DreamHaven på lördag den 3:e dec. och jag inleder med en uppläsning och en Q&A. Signeringen börjar 14:00 (detaljer finns på
http://www.neilgaiman.net/news-home.php) Det här är också releasefesten för den extremt begränsade upplagan av den Jouni Koponen-designade postern av ”A Study in Emerald (som är berättelsen som vann Hugo-priset ifjol och ligger uppe någonstans på den här sajten). Jag har velat ha en poster som var en hel historia ända sednan jag såg en hel pjäs av Shakespeare gjord som en poster, och jag insåg hur många ord man kunde få in på ett stort papper. Jouni har gjort den som framsidan på en tidning och har gjort om annonserna från texten till riktiga annonser. DreamHaven gör tusen osignerade och 200 lyxvarianter, signerade och numrerade. Jag tror dock inte att alla försvinner på lördagens signering.

Dessutom,
Lisa Snellings-Clark kommer ut för att installera den renoverade, reparerade och ommålade statyn i sin vrå (http://slaughterhousestudios.blogspot.com/2005/11/lucks-dancer.html) och hon kan mycket väl dyka upp på DreamHaven också.

Nu har det börjat snöa…

(Ett stort antal personer har skrivit till mig och har pekat ut faktafel i New Yorkers artikel om C.S. Lewis, medan en person, mycket förståndigare, kopierade mig på hans brev till New Yorker.)

Många, oftast inte samma personer, skrev också för att låta mig veta att MirrorMask,
enligt Amazon.com, släpps i USA den 7:e februari 2006. (Här är en ny recension av en filmrecensent som gillade den. Och här är en till.)

På tal om sanningar och rykten fascinerades jag av http://www.guardian.co.uk/race/story/0,11374,1653120,00.html – när urbana legender blir dödliga.




Thea Gilmore är en av mina favoritmusiker – jag älskar hennes musik, och efter att ha umgåtts med henne (hon skrev till mig via hemsidan några år efter att jag sa något snällt om henne) tycker jag också att hon är en person som är bra att ha som vän. Hon är intervjuad på http://www.guernicamag.com/interview/232/this_girl_is_taking_bets/.

Hej, Neil! Enligt Google har du inte pratat om de utländska utgåvorna av Anansi Boys sedan 19 sep. Kan du möjligtvis ha glömt att berätta några nyheter för oss? Eller är det som det är, inga nyheter alls? -Alvaro Cavalcanti. P.S.: Om du kunde berätta något om den brasilianska utgåvan, så vore det väldigt trevligt. :o)

Jag har till slut fått listan över de utländska förlagen som ger ut Anansi Boys. Just nu ser den ut så här:
USA: Morrow; UK: Headline; Frankrike: Au Diable Vauvert; Tyskland: Heyne; Italien: Mondadori; Holland: Luitingh; Japan: Kadokawa; Finland: Otava; Portugal: Presenca; Spanien: Roca; Brasilien: Conrad; Tjeckien: Polaris; Polen: Mag; Ryssland: AST; Rumänien: Tritonic; Israel: Opus
Jag tänkte lägga upp länken till Crooked Timbers fina seminarium om Susanna Clarke när det här mailet kom:

Hej Neil,

Fk, seminariet om Strange och Norrell ligger uppe på

http://crookedtimber.org/category/susanna-clarke-seminar/
(PDF på
http://www.henryfarrell.net/clarkeseminar.pdf). S
usannas del av det är här
http://crookedtimber.org/2005/11/29/women-and-men-servants-and-masters-england-and-the-english/
Cheers
Henry

Det har, tråkigt nog, slutat snöa. Det gick fort. Fast himlen är grå som metall igen…

Det här är antagligen en riktigt dum fråga, men…hur lång är du?

180 cm. Och jag krymper snabbt.

...

För nästan tjugo år sedan lyckades jag göra en förbluffande kort intervju med Ken Campbell när jag gjorde research för ”Don’t Panic!”, och vi pratade om showen av ”Liftarens guide till galaxen” som han gjorde. Den omnämns inte i den här underhållande artikeln om honom
--
http://www.guardian.co.uk/arts/features/story/0,11710,1650710,00.html
– men den nämner om hans mellan åtta och tolv timmar långa (beroende på vem man litar på, en snabb googling gav mig 8, 10 och 12 timmar) omarbetning av Illuminatus-trilogin. (Bilder från den, däribland en fantastiskt ung Jim Broadbent, och intervjuer finns på http://www.frogboy.freeuk.com/illuminatus.html.) (Men å andra sidan, om var och en av de fem pjäserna bestod av fem sektioner på 23 minuter, som det sägs på den tidigare länken, då skulle den ha varit nio timmar och trettiofem minuter lång totalt…)

Hej, jag undrar hur man går till väga för att göra en bok med citat, i det här fallet, en baserad på dig i den här bloggen. Då och då skriver du saker som jag finner ganska intelligenta och minnesvärda, och som jag tycker att man inte ska glömma bort (tänk dig det). Många av dem handlar om råd angående författande och jag har börjat sno små delar av dina råd och/eller dina improviserade kommentarer och leker med dem i Photoshop och lägger upp dem på min dators skrivbord, som inspiration.

Det här kan låta som en komplimang. Försök att behärska dig.

Men jag tänkte på “The Quoteable Sandman” och vilken fin liten bok det blev, och jag undrade om några av citaten jag samlat ihop skulle passa till något liknande.

MIN FRÅGA ÄR DENNA:
Hur borde jag gå till väga för att få till något sådant här? Borde jag be om ditt tillstånd först, eftersom det här är dina citat? Borde jag sammanställa en samling och gå till en förläggare och sen be dem att ordna fram ditt tillstånd (om de bryr sig ett dyft, och antar att andra också skulle göra det, om vad du har att säga om ämnen som författande, fiktion och livet)…


Ja, du ska först be om mitt tillstånd. Och sen skulle jag säga nej, men skulle tillägga att om du vill göra en hemsida med citat som du samlat ihop och gillar, så går det bra för mig och jag skulle gärna länka till den.