28 februari 2006

Ödets spjut -- nu på eBay

Måndag 27 februari, 2006

Ödets spjut -- nu på eBay
postad av Neil 17:50

Lorraine och jag spenderade en del av dagen med att gå igenom diverse tunnor och lådor på vinden och i källaren, vi letade efter Sandman-saker till de kommande Absolute Sandmans. När de fotade originalmålningarna för att göra svartplåten till serierna, var den ibland över- eller underexponerad, och antingen flöt det svarta ihop och fyllde i och vi förlorade detaljer, eller så försvann de finare linjerna helt och hållet, och vi förlorade detaljer. Som tur är behäll jag allt som jag någonsin fick skickat till mig -- eller försökte göra det. Mycket har skickats tillbaka till DC Comics under åren till diverse Companions och sådant, och har inte alltid skickats tillbaka i gott skick, så vissa saker har försvunnit. Men fotokopiorna av utgåvorna har hållits, och de är, i stort sett, fina, rena, fräscha svartvita fotokopior av bilderna, med rena svart-på-vitt (i motsats till det vita på det svarta i serierna) pratbubblor från Morpheus vilket innebär att vi inte måste göra om de som har fyllts igen. Men utmaningen har varit att hitta dem.

Men man stöter på många lösningar när man rotar igenom gamla högar med papepr. Då och då stöter jag på något som jag trodde var borta för evigt -- serietidningssidor jag skrev och tecknade när jag var runt 14 år, till exempel, eller teckningslektionen Dave McKean faxade mig innan jag började min 24-timmarsserie -- och jag blir glatt överraskad.

Mestadels får det mig att önska att jag hade ett par månader utan något att göra förutom att leta igenom saker.

Jag tror att jag ska trycka några berättelser på nytt som aldrig har tryckts om, i samlingen med noveller för barn som jag planerar för 2007 (Ray Bradbury sa att han inte hade något emot att jag kallade den M is for Magic, vilket är min hyllning till R is for Rocket och S is for Space, välsigne honom) och jag vet att jag får leta igenom högarna igen inför den.

...

På Locus Online --
http://www.locusmag.com/ -- finns det några intressanta länkar. Det är utdraget från deras intervjuer 1991 och 2005 med mig och Terry Pratchett till exempel. Det är locus omröstning och undersökning och deras omröstning om SF-poesi enbart på internet.

Och sen finns det saker man hittar i deras marginaler, som And then there are the things you find out about from their sidebars, like den här fina intervjun med Poppy Z Brite.

Terry Gilliam har nu rymt för att ansluta sig till en cirkus, och han pratar om det och om copyright och pratar om att återuppliva Good Omens i den här artikeln --
http://www.haaretz.com/hasen/spages/686638.html

Och, antagligen som många andra författare, följer jag rapporterna om rättegången om Da Vinci Code - Holy Blood, Holy Grail med stort intresse. (Här skriver Guardian om första dagen i rätten) Jag tänkte att det var något bekant med fallet, och insåg till slut att det på många sätt liknande när min gamle vän James Herbert stämdes av Trever Ravenscroft, författaren till (samma sorts facklitteratur) The Spear of Destiny för vad Ravenscroft brott mot upphovsmannarätten i Jims roman The Spear. En googling visade att rättsfallet omnäms i den här Bookseller-artikeln, och i den här sammafattningen av fallet.

Dessutom kan man få veta mer om de mystiska historierna om Ödets spjut
i den här Wikipedia-artikeln som inleds Ödets spjut, ibland känt som den Heliga Lansen, Heliga spjutet, Longinus Lans, eller Longinus Spjut, påstås vara spjutet som genomborrade Jesus sida när han hängde på korset.

och avslutar med det ganska häftiga påståendet,

Ödets spjut på eBay Ödets spjut säljs nu på eBay. Nya spekulanter är välkomna! for-sale-now.com/eBay/

En av dessa hypotetiska frågorna :-o Om du var tvungen att välja mellan att jobba med serier och jobba med vanlig litteratur, vad skulle du välja. Tycker du att den ena är mer effektiv än den andra?
Tack
.

Jag har tyvärr inget svar -- det är en av de där “om du bara kunde äta en sorts mat resten av livet, skulle det bli ost eller äpplen?”-frågorna som får mig att bli vinögd av att bara tänka på det. Som tur är kommer ingen någonsin att tvinga mig att välja. Och nej, jag tycker inte att den ena är mer effektiv än den andra: det är ost och äpplen…

Neil, jag vill veta hur ofta du skriver, jag jobbar med min roman just nu och jag tänkte på hur ofta min egen favoritförfattare skapar ett annorlunda liv på en sida. När det är sagt, hur ofta skriver du? När du jobbar på en roman, hur stor del av romanen jobbar du med på en dag. Skriver du ett kapitel per dag eller skriver du kanske två eller tre kapitel? Det var bara en simpel tanke. Tack Neil för allt ditt skrivande och dina mäktiga ord. Jeff Buford

När jag jobbar med en roman försöker jag skriva varje dag och jag är helt nöjd så länge jag har gjort över 1500 ord.

NEIL

NEIL DIN FETE JÄKEL

DU KRASCHADE VÅRT FORUM

VAD FAN DUDE

EMELLERTID: The Books of Magic var en ganska bra bok antar jag

Okej då, den var grym

Jag hatar att jag inte kan hata dig, Neil.

Det borde vara serien utan tal med katten Gustav som jag länkade till på
www.truthandbeautybombs.com? Jag är ledsen för det -- jag menade inte att skicka dit folk för att krascha ert forum.

Till mitt försvar är det en av fördelarna och nackdelarna med internet -- om något intressant upptäcks eller länkas till, kan det bli större än någon någonsin väntade sig, och snart stampar det omkring tusentals personer som inte ens visste att din sajt existerade, och stirrar på intressanta saker på den, eller laddar ner din låt eller video, eller nåt annat. Och att bli arg på folk som påpekar att något är intressant och länkar till det förhindrar inte att det händer ingen. Den bästa lösningen är nog att aldrig lägga ut intressanta saker och förhindra att andra gör det.

...

Om ni är i Manchester på fredag är det
en visning av MirrorMask och en Q&A med Dave McKean efteråt.

Och slutligen, tack till alla som skickade länken med mig som signerar böcker, i Lego…
http://www.flickr.com/photos/minifig/64851747/in/set-1195846/