20 februari 2006

Långkalsongslandet

Lördag 18 februari, 2006

Långkalsongslandet

Postad av Neil 14:26

Vädret i den här delen av världen kan ibland förändra ens tankesätt på underliga sätt. Ta, till exempel, er korrespondent i morse, som tittade på termometern som sitter på utsidan av köksväggen och sa förtjust. ”Det är nio grader,” sa jag glatt. ”Lysande, det blir varmare.” (Det är minus 13 grader).

Igår, enligt termometern, gick det ner till minus tjugoett (-30C). När det är så kallt ute kryper kölden in i ens ben, och att gå ut blir mer än bara problematiskt, och igår lämnade jag inte huset och kröp upp, med svarta långkalsonger under mina jeans, för att skriva på vinden.

Idag, med nio grader, är det nästan vårlikt…

...







Vi vann bästa Weblog, och livstidsgärning, vilket är ganska trevligt. Tack till alla som röstade. (Och några av de jag röstade på vann också saker. Hurra)

...

En gammal vän till mig tjänstgör just nu i USA:s armé i Irak, och hon skrev ett personligt brev som svar på kommentarerna om Bagdad och Sandman 50 häromdagen…

Jag måste säga att Bagdad inte mår speciellt bra. Jag har flugit över den centrala staden flera gånger med en Blackhawk…och jag tror inte att den här staden liknade Detroit efter en förlust i ett mästerskap (eller vinst, för den delen) lika mycket för tjugo år sedan. Det verkar inte finnas ett enda kvarter utan skador som är synliga från luften. Det är inte bara skador som vi åsamkat (fast vi har gjort det och fortsätter att göra vår del)…

Det är våra IED…granatkastarna…ödeläggelsen av vattenverken av AQIZ så att folk inte ska ha något drickbart vatten…kloakerna har förstörts eller är överbelastade och avloppsvattnet rinner på gatorna -- det kan lika gärna ha orsakats av att för många personer har klämt ihop sig på ett litet område som att en terrorist har sprängt en fabrik eller att en av våra tanks har kört över några rör.

Den totala bristen på sophämtning…vilket om någon antyder det, leder som allra bäst till bränder i området två gånger i veckan. Härav frasen du kan ha sett någon annanstans om att Bagdad brinner - man vet aldrig om den svarta röken kommer från de tidigare nämnda IEDs, granatkastarna…eller stora sopbränder. Saker bränns för att få lus, för det finns bara elektricitet några få timmar på dygnet efter att skurkarna har förstört elledningarna eller elverket igen. De bränns för att få värme, eftersom det inte finns tillräckligt med fotogen under det här kalla (helt klart under nollan på natten!) vädret.

Vägarna: överfarterna har smulats sönder, på grund av en dålig infrastruktur till att börja med (och ingen som tar hand om den) eller en VBIED (Vehicle-Borne Improvised Explosive Device) eller (än en gång) trafik med tanks.

Väggarna: se ovan, förutom tanks. Om man inte bara måste åka genom “den väggen, där borta.”

Och verkligen, det är ett flertal explosioner varje dag. De här explosionerna dödar eller skadar oftast någon; de orskar *alltid* fysisk skada där de är placerade.

När det är sagt, så byggs mycket upp igen och/eller är uppbyggt från början. Staden var inte så solid från första början och befolkningsexplosionen (två tredjedelar av Fallujahs befolkning kom hit, till exempel - tror verkligen någon att *alla* åkte hem efteråt?) i kombination med den pågående förstörelsen gör att det då och då känns som om tidvattnet regelbundet sveper in och utplånar allas bemödanden…

Så jag tror att jag förstår vad den gode kaptenen menade, jag vill bara inte att folk ska *undervärdera* vad Bagdads invånare står inför. Om han inte går ut på gatorna och uttalar sig baserat på byggnaderna i Victory Base Camp…tja, då ser han inte deras liv. Jag är inte ofta ute och rör på mig, men jag är uppmärksam på vad jag ser och vad folk säger.

Det var mitt tal, nu ska jag sluta. Det här kommer att bli en vacker stad och en fin turistort någon dag. Jag menar det! Fantastiska fullmånar över tindrande vatten, vasstrån längs kanalerna, glittrande ljus som leder upp till moskéerna… Och himlar som aldrig tar slut, på natten är de fyllda med skarpa stjärnor som sticker i ögonen.

(Jag frågade om jag fick citera detta och hon sa jag, och tillade, allvarligt, min oro när jag blir citerad - och du är någon jag litar på när det gäller detta - är att uttalanden måste balanseras. Den här miljön skapas och hålls uppe av en sådan mångfald av faktorer; när jag ser rapporter från USA som bara fokuserar på terrorister (a’la Fox) ELLER skador vi har orsakat (som,
truthout.org), särskilt när MNC-I:s (koalitionens styrkor) och NGO:s (icke-regeringsstyrkor) och liknandes försök till återuppbyggnad ignoreras eller ringaktas, så vill jag bara slå till någon.)

Tack, Lys.

När jag tittar på den sista sidan i Sandman 50, när pojken kravlar över ett bombat område, skulle de intakta byggnaderna och elledningar i de tidigare rutorna indikera en stad som fortfarande fanns kvar, inte en ödemark, men jag kan förstå att folk kan tro att spillrorna han klättrar över i den sista rutorna skulle representera staden; det var det inte....

Mr. Gaiman, till att börja med, tack för att du uppdaterar din underbara blogg (fast jag föredrar den gamla designen). Min fråga, som inte är den mest passande, eftersom den inte gäller en av dina böcker, är om Martin Millars kommande roman, Lonely Werewolf Girl. Det enda stället där jag har läst om romanden är på din blogg, jag blir bara hänvisad tillbaka till dig. Till och med Millars hemsida (martinmillar.com) har ingen information om den här boken. Kan du berätta om och när boken någonsin ska ges ut? Och om det är möjligt, var kan jag hitta mer information om den? Tack för att du tar dig tid. Kelly Shaw Milwaukee, WIMilwaukee, WI

Jag vill definitivt variera hemsidans design mer. Just nu koncentrerar vi oss fortfarande på innehållet -- nu finns det en karta över sajten (på
http://www.neilgaiman.com/sitemap), och mer videofilmer på http://www.neilgaiman.com/exclusive/Video, men det finns underliga mysterier (Jag förstår inte delen av sajten som säger ”Tävlingar! Vinn gratis saker här)

Och jag vet inte. Den kanske aldrig fann en förläggare. Det händer ibland. Just nu är jag bara glad att
Soft Skull ska trycka The Good Fairies of New York igen, och hoppas att det funkar för dem och att de trycker upp fler av Millars böcker.

...

The Quotable Neil site är fylld med nyttiga citat för författare den här veckan.
http://quotableneil.blogspot.com/2006/02/nice-meaty-one-for-writers-out-there.html

...

För några år sedan postade jag
en länk till en video gjord av 15 sekunder långa filmsekvenser av en låt av Fredo Viola, som heter Sad Song. ( I http://www.neilgaiman.com/journal/2004/07/in-which-author-is-briefly.asp). Det fick några korta korta efterverkningar, när Fredo fick en oväntad räkning på tusentals dollar på grund av all trafik på hemsidan, fast det positiva var att han också fick några oväntade jobb, att göra filmusik och liknande på grund av det.

Han har precis gjort sin första livespelning, och har en film från det på
http://www.fredoviola.com/dactyl.html.

Hej Neil, det är helt möjligt att jag missade detta, men jag kan inte hitta det, varken på din sajt, eller i någon information från DC. Kommer böckerna Absolute Sandman också innehålla de två böckerna om Death, Dream Hunters och Endless Nights (skyddsomslag), eller kommer den att bara hålla sig till den ursprungliga serien? Stort tack,-Kev.


Absolute Sandman kommer inte att innehålla det du har listat, men den kan innehålla saker som inte har setts till mycket förrän nu. Jag misstänker att Death-böckerna hamnar, tillsammans med andra saker, som Jeff Jones novell och Death Gallery, i en Absolute Death, om ett år eller så.

...

Marcus på Blackwell skickade ett band från
Lenny & Me eventet i november, tillsammans med en TARDIS-bok, som Maddy hade väldigt kul när hon satte ihop igår kväll. Vi börjar bli allvarliga med idén om en podcast-sida, istället för att bara lägga upp länkar till ljudinspelningar.

Michael Zulli berättar att han har fräschat upp sin hemsida på
http://www.michaelzulli.com/main.htm. Han bad mig inte att nämna att han tre nya målningar till salu på eBay, men det gör jag ändå -- klicka här för att kolla på dem.