11 januari 2006

Att vara eller bli Harpo

Att vara eller bli Harpo
postad av Neil 12/02/2005 12:46:00

På måndag den 9:e januari 2006 klockan 20:15 ska jag tala på 92nd STY i New York, som en del i Wireds serie av talare -- biljetterna kostar $25, $12,50 för studenter. Det finns en grön annons som Wired har gjort som jag ska länka till, som gör att jag är förbluffande lik Harpo Marx. Eller så har jag alltid liknat Harpo Marx och har bara aldrig lagt märke till det tidigare. Eller så möjligtvis driver alla, när vi blir äldre, ofrånkomligen mot ett tillstånd av perfekt Harpo Marxhet.

(Tusan också. Tja, jag skulle kunna ladda upp det och länka till om jag gjorde det här i Blogger. Och jag är säker på att det är möjligt med den här. Jag vet bara inte hur. Givetvis måste jag klippa och och klistra in det här i Blogger när det här klart, och jag skulle kunna göra det då, men det känns som fusk.)

Fast det finns en hemsida -- detaljer --
http://www.92y.org/shop/event_detail.asp?productid=T%2DLC5WR01

(Redigerat i Blogger. Fan. Det är helt enkelt inte lustigt om man inte kan se annonsen för biljetterna. Här är pdf-filen med annonsen. www.neilgaiman.com/journal/14.01_wl_Gaiman_v2.pdf. Harpo för hela slanten.)

Jag läste precis detaljerna om Mirrormask på DVD på DVD Towns hemsida du skrev om, och jag blev chockerad av att läsa att DVD:n är listad som att vara non-anamorphic widescreen. Det här kan väl inte stämma? Jag menar, ingen i vår tid kan väl omöjligen släppa en DVD som inte är anamorphic. Det är något som är så enkelt att fixa nuförtiden på enkla program för att skapa DVD-skivor.

Om du har tid, kan du ta reda på om den här lilla detaljen är sann eller falsk? Om den är anamorphic eller inte skulle ha en stor påverkan på hur länge den håller.

Tack!
Mike


Jag antar att det är en miss från DVDTOWN -- på alla andra ställen är den listad som 1.85:1 Anamorphic Widescreen -- till exempel
http://www.moviesonline.ca/movienews_6497.html. (Fast på Amazon
http://www.amazon.com/gp/product/B000BT97AO/qid=1133462936 står det varken eller.)

...

Det står ett mystiskt paket på nedre våningen från Lisa Snellings. Det är ungefär lika stort som ett stort kylskåp. Jag antar att det antagligen innehåller Statyn (berättelsen om statyn finns på
http://www.neilgaiman.com/journal/2005/02/nook.asp) nu reparerad och klar för att hon ska dyka upp och installera den i dess hörn igen.

Men jag känner Lisa och det kan vara vad som helst i lådan. Den är enorm. Mitt i natten kanske den öppnas, och något -- vad som helst -- kan krypa ut…
Om jag antar att det är statyn och inte en krypande, mordisk sak, ska jag försöka att lägga upp foton när den installerad här. Om den, när den är ordentligt installerad, rör på sig, kanske jag till och med lägger upp en liten rörlig bild av den…om jag kan komma på hur man gör det med det här systemet.

...

Min vän, konstnären Kelli Bickman, påminde mig om hennes nya hemsida,
www.kellibickman.net. Jag älskar hennes prylar, fast jag minns med förkärlek den tiden när hon var en svältande ung konstnär och man kunde köpa en målning av henne för ett leende och en syltsmörgås. Nu kostar de massor och hon gör böcker och vykort och annat. Det finns många fina bilder på sajten och en lustig quicktimefilm -- väldigt mycket quicktime -- med henne när hon målar.

...

Hej Neil,

Jag hoppas att allt är bra med dig. Hur som helst, jag har en fråga som jag inte hittade svaret till varken på din FAQ eller på nätet.

Efter att ha letat länge, lyckades jag nyligen köpa en Sandman #1 för en rimlig summa pengar, men efter att ha betalat, när jag var på väg hem, la jag märke till att orden “New Format” är tryckta efter utgåvans nummer. Så nu undrar jag om utgåvan jag har inte är den första tryckningen och om en utgåva trycktes före denna i ett ”gammalt format”.

Vet du vad det här ”New Format” betyder?

Stort tack.

-Kerry


New Format betyder “inte tryckt på det där billiga gula tidningspappret med den gamla Sprarta-tryckmetoden, men istället tryckt på ett fint vitt papper med en tryckteknik som kommer att bli ersatt av den nya sortens färgtryck som de använder i serietidningar idag.”