01 mars 2006

lynd ward omnämns

Tisdag 28 februari, 2006

lynd ward omnämns

postad av Neil 20:18

Mycket intressant på gång idag -- de första sidorna med målningar kom från Dave McKean till CRAZY HAIR, jag skickade fler återupptäckta fotokopior från SANDMAN till Scott Nybakken, och Lorraine kom ner från vinden strålande glad efter att ha hittat ett skolprojekt jag gjorde som åttaåring kallat MYROR - FÖRKLÄDDA ÄNGLAR…

Det är en jättbra intervju i TIME OUT med Dave McKean på
http://www.timeout.com/film/news/959.html

Något som har retat mig i flera år… Varför, under Sandmans första år, var det ett försök att integrera det i DC:s universum, när JLA dyker upp, men senare i serien (visserligen efter att Vertigo var etablerat), istället för att använda Bizarro Stålmannen och Lois Lane, gjorde du dem till Weridzos, nästan som om du inte kunde använda den officiella DC-versionen?

Det hade mer att göra med att det var i DC:s universum än att det inte var det -- trots allt, det kunde ha varit underligt om serierna om Stålmannen i Sandmans värld pratade om Bizarro Lois Lane och så vidare. Men som den ursprunliga versionen faktiskt var skriven och textad stod det Bizarros (och, tror jag, med Stålmannen-serier och karaktärer) och jag ändrade det på begäran av redaktören Mike Carlin.

Det finns en jättebra bok av Hy Bender som heter
The Sandman Companion, som är fylld med all den här sortens information, och som, fast den fortfarande finns i tryck, antagligen borde släppas på nytt i världen, för folk vet inte längre att den finns där ute. (Här finns en PDF med fyra slumpmässiga sidor --http://www.dccomics.com/media/excerpts/1692_x.pdf)

Mr Gaiman, bara ett brev för att påminna dig om att Readervilles diskussion om Stardust inleds imorgon! Vi ser fram emot att se er där.

Det är
http://www.readerville.com/, för de nyfikna. Ett väldigt trevligt, ”bokigt” ställe.

Hej Neil,
Jag ser verkligen fram emot Wolves - jag vill bara tillägga att det finns
en intervju med dig på NTS hemsida nu
och det passar så bra med kampanjen att återinföra utrotade vilda arter (däribland vargar) i Skottland (här och på annat håll: http://www.bigcats.org/esa/wolves.html). Så, ”wolves in the walls” är mindre ett kaos, och mer en förutsägelse?Kommer du tillbaka hit för att se det live på scenen? Fast i NTS broschyr står det att NTS/Improbable tänker ta föreställningen på turné internationellt våren 2007 och runt i Storbritannien hösten 2006, så jag antar att du får tillfällen mer i närheten av dig.
Hoppas att det börjar töa i MN,

Louise

Det är fortfarande under nollan, dygnet runt, och världen börjar få lappsjuka. Eller så är det jag.Och jag ska vara i Glasgow och jobba med Wolves in the Walls på Tramway under genrepen. Jag har älskat att skriva de extra låttexterna och orden hittills, och önskar att jag var hos dem och lekte med vargdockor just nu… fast det har nog mer att göra med det iskalla vädret här än vad det borde…

Hej Neil,

Det här verkade vara något som många av dina bloggläsare kan vara intresserade av:

________________

Söker bokdonationer
The New Orleans Public Library
(New Orleans LA)
Biblioteket i New Orleans ber om indbundna böcker och pocketböcker för folk i alla åldrar i ett försök att fylla hyllorna efter Katrina. Personalen avgör vilka titlar som hamnar i deras samlingar. Resten distribueras till utblottade familjer eller säljs för att samla in pengar till biblioteket. Skicka era böcker till:Rica A. Trigs, Public RelationsNew Orleans Public Library219 Loyola AvenueNew Orleans, LA 70112Om ni säger till postkontoret att de ska till biblioteket i New Orleans får ni bibliotekspriset, vilket är aningen lägre än priset för böcker.

_______________

Det här är från:

http://www.nyfa.org/opp_detail.asp?%20type=Opportunity&id=95&fid=1&sid=54&oppid=9591

The New Orleans Public Librarys hemsida är:

http://nutrias.org/

Stort tack och hälsningar,
Tami Kaplan


Tack, Tami

Hej, Neil
Jag är ledsen att jag stör dig med detta, men jag skickade in en liknande fråga till din ”site query” för ett tag sen och har inte fått svar. Jag försökte använda sökfunktionen på den nya bloggen i jakt på dina ursprungliga kommentarar om M. John Harrisons Light. Jag hittade dem en gång precis innan bytet med hjälp av googles sökfunktion på den gamla bloggen. Inga träffar den här gången. Jag testade också att söka på laptop för att hitta kommentaren om din nya laptop och resultatet var en serie foton av dig när du signerar på olika event under åren. Inte alls vad jag väntade mig.
Tack för din hjälp.
Anna

Det är väldigt frustrerande, eller hur? När det bestämdes att jag fick fortsätta att blogga i Blogger, innebar det uppenbarligen att sajtens nya sökmotor inte kunde hitta något på bloggen längre. Sedan fanns det en sökmotor från Google på söksidan under ett par dagar, och det finns ingen varning om att den inte söker på bloggen där.

Att söka på bloggen är fortfarande enkelt -- gå bara till
www.google.com eller en google toolbar, och skriv site:neilgaiman.com och följ upp med ordet eller orden ni letar efter -- Harrison Light eller laptops eller vad det nu är.

Jag hoppas att de fixar det snart.

...

Bara för att klargöra det för folk, strax över rutan “Ask Neil”, där man kan fråga saker (eller berätta saker för mig) står det att jag inte kan göra era läxor. Med det här menas att jag inte tänker göra era läxor. Det betyder också att jag inte kan hjälpa er att skriva er uppsats eller svara på frågor till er avhandling. (Jag nämner bara detta för att var och varannan fråga som kommer just nu verkar vara frågor om jag kan hjälpa till med läxor. Eller en uppsats. Eller en avhandling.) (Förlåt.)

Mr. Gaiman, en sak som jag länge har funderat på, men aldrig funnit ett fullgott svar på. Du kanske kan hjälpa till. Hur många ord innehåller en ”roman”? Jag har ställt den här frågan till professorer i engelska, andra författare, och i stort sett alla däremellan, och jag har aldrig fått ett tillfredsställande svar. Snälla hjälp mig. Och fortsätt skriva. Dina böcker inspirerar mig mer än någon annan. Till och med Stephen King.

med vänlig hälsning,
Justin


En snabb googling säger oss att om man pratar om kategorier för utmärkelser, om det är en deckare och
den är nominerad till en Edgar, är det en roman om den är längre än 22,000 ord, medan om det är en äventyrsroman gäller 25,000 words för en YA, och över 40,000 för de flesta andra kategorier. Inom SF och fantasy gäller över 40,000 ord för en Hugo eller Nebula för Bästa Roman. Men om du bara pratar om romaner är det antagligen noll… till expempel http://en.wikipedia.org/wiki/Lynd_Ward och http://www.bpib.com/lyndward.htm