06 mars 2006

Polska boktrailers…

Onsdag 1 mars, 2006

Polska boktrailers…

postad av Neil 18:57

Neil, andra har säkert skrivit om det här, men allt det här om att NO behöver böcker har seglat runt på internet, och deras sajt för biblioteket säger något annat: “Många omtänksamma personer har kontaktat oss och erbjudit sig att donera böcker till våra skadade bibliotet. Vi uppskattar den här sortens hjälp mycket, men det bästa sättet att NOPL under den här tidiga delen av återuppbyggnadsprocessen är att donera pengar.” Och, om min källa (en anonym kommentar som skrevs på en annan blogg, så jag kan inte verifiera om den är tillförlitlig) har rätt, “det är logiskt att de inte kan hantera en stor mängd böcker just nu. Bara 5 av 13 lokaler är öppna. Deras lagerlokal är stängd. Vissa avdelningar är stängda på obestämd tid.

Jag fattar, fast jag önskar att du hade skickat en länk -- för på
http://nutrias.org/ står det “Många omtänksamma personer har kontaktat oss för att fråga hur de kan hjälpa till. Ni kan bistå genom att donera pengar eller böcker. Nya böcker används för att ersätta de som skadats på våra avdelningar; The Friends of NOPL tar emot begagnade böcker för deras bokförsäljningar för att dra in pengar.

Men det verkar helt klart som om de behöver pengar för att renovera saker mer än de behöver böcker.

...

Konstnären Kelli Bickman har lagt upp ett bildspel av hur hon skapade målningen hon gjorde till mitt rum på
www.kellibickman.net -- den finns på avdelningen murals. Samtidigt ser vi på hennes nyheter att hon auktionerar den ursprungliga teckningen hon gjorde för målningen på eBay, där pengarna går till CBLDF och Tibetan Women's Association. Länk här.

[Redigerad för att lägga till att man kan se Kelli jobba med den aktuella målningen
här.]

...

Jag är hedersgäst på mitt första konvent i England på ett par år i september, tillsammans med Ramsey Campbell och Juliet E. McKenna --
http://www.fantasycon.org.uk/. Mitt första FantasyCon var i september 1983. Det var det första konventet jag var på. Jag var 22, frilansjournalist, och jag intervjuade Gene Wolfe och Robert Silverberg, och jag skrev till och med artikel om själva konventet för en London-tidning (som aldrig publicerades, för när jag gick till tidningen för att lämna in den lastade utgivare-redaktören in de sista kontorsmöblerna i en van, och sågs aldrig mer). Det blir kul att åka tillbaka. Och enligt Fantasycons blogg, ska Clive Barker också vara gäst, vilket blir kul -- det var alltför länge sen jag träffade Clive.

...

Det underligaste, konstigaste och coolaste bland mina e-mail idag kom från Polen, där de har gjort en reklamfilm på en minut som i stort sett är en filmtrailer för publiceringen av ANANSI BOYS i Polen. Jag älskar idén med reklamfilmer för böcker och den här är underbar -- Polska skådespelare spelar Spider, Fat Charlie, Daisy och resten, och det ser roligt och förtjusande och skrämmande ut. Om jag får tillåtelse lägger jag upp den här.

Den näst coolaste saken var tre versioner av omslaget till den amerikanska pocketutgåvan av ANANSI BOYS, med tre olika typsnitt. Och jag ske om nån har något emot om jag lägger upp dem (eller bara den som vi valde) här imorgon…

God natt.