14 april 2006

Att vakna

Torsdag 13 april, 2006

Att vakna

postad av Neil 04:40

Det är ett förtjusande hotell. Jag visste igår kväll att det enda som skulle väcka mig, förutom en kärnexplosion, skulle vara någon som knackade på dörren med en varm frukost från rumsservicen, för då måste man kliva upp ur sängen, öppna en dörr, prata med någon, klara av lite matematik, skriva under med ens nam, och sedan, eftersom varma frukostar snabbt blir kalla och obehagliga, äta något. Och efter att man har gjort allt det, vare sig man gillar det eller inte, är man vaken.

(Rumsservicens alarmklocka för frukosten är huvudskälet till varför jag alltid är fetare vid slutet av en boksigneringsturné än vad jag var när den började.)

Igår kväll, innan jag la mig, när jag fyllde i frukostformuläret de hade lämnat på kudden, eftersom det är ett förtjusande hotell, och eftersom allt jag har ätit här har varit gott, kryssade jag i rutan för ”fruktjuice” i ”dagens juice”. Jag tänkte att, de får överraska mig. Det blir kul.

Så i morse stapplade jag ur sängen, öppnade dörren, pratade med den trevliga damen som kom med frukosten, och, när jag utförde en enkel addering och skrev under med mitt namn, sa hon, ”Dagens juice är avokado med lime och skummjölk,” och när hon såg mitt ansiktsuttryck la hon till, ”Var inte orolig. Den är inte lika illa som det låter. Den är riktigt god, faktiskt.”

Den var faktiskt inte god faktiskt.

Den var faktiskt avsevärt värre än det låter.

Vilken sorts kock ser sig dystert omkring i köket och säger “Inget kvar att göra juice av. Inget alls. Inget förutom resterna av ingredienser till guacamole från igår kväll…och vi har för mycket skummjölk…AHA!”

Fast en munfull av det fick mig att vakna. Och det är ju det viktigaste.