06 april 2006

Mer vargrecensioner

Onsdag 5 april, 2006

Mer vargrecensioner

postad av Neil 13:13

En bra recension av WOLVES från Financial Times

http://news.ft.com/cms/s/dc6f14e8-c4c5-11da-b7c1-0000779e2340.html

Den bästa aspekten av det här samarrangemanget mellan National Theatre of Scotland och Improbable är att den skapar en atmosfär av övertygande förundran och hot. Enbart ett sådant här perfekt anslag gör pjäsen till en vinnare. Yngre teaterbesökare fascineras av den makabra skräcken och slapstickhumorn, medan vuxna kan njuta av en sammanstrålning av fina prestationer, scenografins utstuderade påhittighet och lättsinnig, stämningsmättad musik som framförs live
[...]

Själva vargarna väcks skickligt till liv av tre dockspelare, som hotar att stjäla föreställningen. Men Cora Bissett är fängslande som den glada Modern, och växlar mellan tal och sång när hon lagar till sin sylt, medan Ryan Fletcher gör en uppvisning som Lucys Bror som visar sig på styva linan. Iain Johnstones tubaspelande Pappa och Frances Thorburns väl avvägda Lucy ger föreställningen kvalitet.
National Theatre of Scotlands första fullproduktion (NTS:s konstnärlige ledare Vicky Featherstone regisserar) är en fin berättelse för alla åldrar.


och en annan fyrstjärnig recension i The Independent --

http://enjoyment.independent.co.uk/theatre/reviews/article355909.ece

…precis den sortens högriskprojekt som den nya National Theatre for Scotland letare efter. Deras “Musikaliska tumult”, en samproduktion med den alltid uppfinningsrika Improbable Theatre, har allt som utmärker ett modigt budskap som träffar precis rätt mellan en svår föreställning och en populistisk.

Regissörerna Vicky Featherstone och Julian Crouch går ner i den surrealistiska vakendrömmen som Gaimans bok är, och skapar en mardröm av fruktansvärda, orimliga proportioner.

[...]

De första 20 minuterna är kanske lite uppstyltade, men så fort vargdockorna i säckväv dyker upp, morrande och ylande från sin tapetserade fångenskap, blir plötsligt drömmen helt övertygande.

Vargkomedin, lysande förverkligad av skickliga dockspelare, förhöjs när de våldsamma, vilda vargarna i väggarna blir civiliserade, från medelklassliga byggare av lyor till breakdansande tonårsvargar. Och under allt ligger en mörk ström av familjens förskjutning, rädsla för det okända och beskydd av ens egna. När vargarna kryper in i väggarna igen, finns det en obekväm antydan att vi, liksom Lucy, alltid kommer att kunna frammana nya “hot”. Vad är klockan, herr Varg? Det är alltid middagsdags.


Har du verkligen inga datum än för signeringar, uppläsningar etc. under 2006, eller är alla bara för upptagna för att lägga till dem i sektionen ”Where’s Neil”?

Det kan inte vara sant att du tänker stanna hemma ett tag… ;)

Alla är inte för upptagna för att lägga till dem, tyvärr. Det är bara jag. Och jag behöver bara tio minuter med en dator och väggkalendern...

Det är
en gata i Norwich som ska bli en stjärna.

Och slutligen, det här kom precis från Ivy McCloud, Scott McClouds fru och mor till mina guddöttrar Sky och Winder McCloud, och någon som har känt mig alltför väl alltför länge, och var oenig med något i ett inlägg nyligen:

Neil,

På din blogg häromdagen listade du dina svar till alla de där frågorna och jag tyckte att ett i synnerhet var lustigt:

28. Vilka ord eller fraser använder du för mycket?
Lovely. Puzzling. Delightful. Finally.

Du förstår, de två ord jag mest associerar med dig fanns inte med i listan. Jag undrar, betyder det att du inte använder dem lika mycket nuförtiden eller är du omedveten om att du använder dem eller har jag bara fel?

De två ord jag skulle ha sagt att du använder för mycket är “brilliant” och “thingy”.

(Jag ringde faktiskt Scott precis för att se till att jag inte gjorde bort mig, jag frågade hon, “vilka ord associerar du med Neil?” och han sa, ”det är lätt ’brilliant’ och...” och innan han fick sagt det, sa Sky, som inte hade en aning om vad han pratade om, ”thingy”)

Där har du det. Jag berättade för Scott att jag tänkte driva med dig, och han sa att du förtjänade det.

Allt gott,
Ivy


Och det gör jag givetvis alltid.