05 april 2006

Underliga åklagartrick?

Tisdag 4 april, 2006

Underliga åklagartrick?

postad av Neil 20:36


Om jag bodde i Rome, Georgia, skulle jag fundera på varför och hur åklagarna där behåller sina jobb. Med tanke på hur mycket CBLDF har spenderat än så länge på att försvara Gordon Lee, måste de ha spenderat avsevärt mer än det av skattebetalarnas pengar för att försöka att åtala honom. Och nu har saker och ting blivit ännu underligare…

Detaljer finns på
http://www.cbldf.org/pr/archives/000294.shtml

Förste försvarare Alan Begner säger, “Jag har aldrig -- som brottsrättsadvokat i trettio år -- varit med om att fakta ändrats totalt på det här sättet. Under det senaste ett och ett halvt året, genom skriftliga uttalanden, utredningen, och presentationen av bevis för åtalsjuryn, såväl som de skriftliga anklagelserna och åtalet, har Staten orubbligt bedyrat att serieboken hade överlämnats till nioåringen. Ogillandet av anklagelserna idag återspeglar åklagarsidans medgivande om att allt som presenterades som bevis tidigare inte var sant, och att de hållit fast vid de falska bevisen genom procedur efter procedur i fallet. Vi tänker nu undersöka hur uttalanden under ett och ett halvt år baserat på en uppsättning uppgifter har nu i sista minuten har ändrats till en annan uppsättning uppgifter. Cadle tilgägger, ”Att få reda på den här viktiga förändringen av fakta i anklagelserna mot Gordon kl. 15:00 på en söndag när vi skulle upp i rätten kl. 09:00 på en måndag är förbryllande. Det får olyckligtvis resultatet att det kostar MrLlee och Fonden massor av mer tid, krafter och pengar. Som advokater har vi gjort det vi ska göra och vi tänker fortsätta med det. Alan och jag var redo, villiga och kunde inleda rättegången den här veckan, men tyvärr behöver vi nu mer laga tid och utgifter för att ta oss vidare.”
(Mark Evanier har en teori om det här -
http://www.newsfromme.com/archives/2006_04_03.html#011279)
Det är helt klart dags att tacka alla er som har bidragit till fonden på sista tiden. Och det är dags för mig att göra flera av sakerna för att dra in pengar som jag hela tiden tänker göra, men har skjutit upp. (Till exempel, för ett decennium sen tog jag ett par dussin av mina gamla svarta t-shirts, signerade dem med textilfärg och gav dem till CBLDF som sålde dem på konvent för ungefär $50 styck. Jag tror att det är dags att köpa några nya burkar textilfärg och gå och titta i källaren efter coola, sällsynta saker som kan säljas på eBay. Och jag måste undersöka vad som hände med Scott McClouds tryck WHY I AM NOT NEIL GAIMAN, som vi båda två skulle signera…)

Flera personer har sagt att CBLDF:s hemsida inte tog emot donationer eller medlemskap -- jag tror att det är ordnat nu -- Titta på
http://www.cbldf.com/ -- det finns en del riktigt coola saker där, fast det är dags att gå igenom mina sidor och ta bort sakerna som är slut.