27 mars 2006

Farorna med Godwins lag

Lördag 25 mars, 2006

Farorna med Godwins lag
postad av Neil 05:46

Det är en trevlig artikel om mig och WOLVES IN THE WALLS i The Times --
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,22874-2096186,00.html – fast jag vet inte hur länge den ligger uppe.


Några personer skrev och undrade om jag hade läst den här historien och vad jag tyckte om den: http://technology.guardian.co.uk/news/story/0,,1737444,00.html har en benägenhet att kalla varandra för nazister på samma sätt som de nickar till varandra i förbigående på gatan i verkliga livet.
Och åtminstone översikten av fallet som det presenteras i Guardian verkar vettigt. (Huruvida det borde vara ärekränkning i England är en annan fråga, och vad som händer första gången när någon från land A stämmer någon från land B i England eller i Frankrike på grund av det som var skrivet kunde läsas på internet i England eller Franrike blir en helt annan sak, och jag slår vad om att det kommer att hända.)

(Om jag minns rätt, citerades Elton John efter att ha vunnit ett stort fall där han stämde The Sun för ärekräkning, “Ni kan säga att jag är fet, skallig och talanglös, men ni får inte sprida lögner om mig”.)

...

Igår satt jag och drack te i hotellobbyn och skrev en stor del av The Eternals, och skrev sen rent det, och skickade ett e-mail till min redaktör och mr Romita och skrev att jag bifogade allt och gick stolt vidare med andra saker. I morse steg jag upp och fann ett väldigt vänligt e-mail som påpekade att jag i själva verket inte hade bifogat någonting. Nåväl.

Under tiden som jag skrev The Eternals, och fortsatte med introduktionen till FRAGILE THINGS, la The Wolves in the Walls-gänget till sången som jag och Nick skrev häromkvällen till shown, ändrade koreografin på vargfesten, och ändrade massor av saker med ljuset. Jag tror att showen som visas idag kommer att innehålla ungefär 40% av ändringarna och sådant. Den kommer fortsätta att utvecklas tills på onsdag kväll, antar jag.

Och jag åt middag igår kväll med mina kusiner Sharron och Laurence, vilket alltid är trevligt.

Det är en artikel i Icelandreview om varför Startdust inte filmar så mycket på Island
och en liten från den vanligtvis ganska klipska tidningen SFX som lyckades vara den sämst skrivna korta artikeln om Stardust som jag har läst, och det har varit en del att välja mellan -- http://www.sfx.co.uk/news/stars_and_stardust. I den beskrivs Jane Goldman som “underligt nog gift med Jonathan Ross”, som fick mig att grubbla över vad som var så underligt med deras giftermål – utfördes vigseln av någon utklädd som en Pirat-Elvis, eller är det något underligt med själva äktenskapet som vi borde känna till? – medan den sista paragrafen om att Stardust är en film som bygger på en serie, fast det inte är en serie, är ett litet mirakel i att fylla ut utrymme.

...

Vi experimenterar med slumpartade bilder på bloggsidan, för att försöka få till lite visuell omväxling. Det är bara ett par just nu, men det kommer fler – jag ska söka igenom arkiven. Tack till neilgaiman.coms inofficiella web-alv som såg till att det blev av.

..................................

Jag har känt David Stemple – som min vän författaren och musikern Adam Stemples far, som min vän Jane Yolens make, som en underbar, klok, kvick man på egen hand – så länge jag har bott i USA, kanske längre.


Mitt deltagande just nu med Adam och Jane, och deras familjer. Jane säger det bättre än vad någonsin skulle kunna göra: http://www.janeyolen.com/journal.html