24 mars 2006

Mest vargarbete…

Torsdag 23 mars, 2006

Mest vargarbete…
postad 00:46

Den andra föreställningen någonsin av Wolves var mycket bättre än den första. Allt fungerade i stort sett trots att ingenting har fixats till. De skrattade och de skrek på rätt ställen. Lysande…

Det verkar råda en viss förrvirring angånde vilken föreställning av Wolves på lördag som jag ha den officiella frågestunden efter. Det är faktiskt kvällsföreställningen på lördag, men eftersom många tror att det är den på lördag eftermiddag, pratar jag nog lite efter den också. Även om det bara blir på Tramways café.

...

“Hur skulle du beskriva musiken i Wolves in the Walls?” frågade jag Nick Powell, som skrev den.

"Hur så?”

“För de intervjuade mig pricis för
Radio 4's Front Row och jag visste inte hur jag skulle beskriva den, och det gjorde inte Vicky heller. Vi måste kunna säga nåt till journalister som inte bara är: det liknar inget ni har hört tidigare, eller det är helt annorlunda”.

“Ja. Säg inte att “det är helt annorlund” för det får det att låta som om det inte är sammanhängande, eller att det bara är en pastisch eller nåt.”

”Okej. Så hur ska vi beskriva den?”


Nick funderade. “Tja… någonstans mellan Björk och Sondheim? Jag vet inte. Fråga Martin Lowe.”

Vi gick och frågade Martin, föreställningens dirigent..

“Den liknar ingenting man någonsin hört tidigare,” sa han.
“Och eklektisk får den att låta lite daterad…” sen lyste han upp. ”Den är oförglömlig,” utbrast han.

”Gud,” sa Nick. ”Säg inte att den är oförglömlig. Det är vad journalister alltid använder för att beskriva mina låtar när de inte vet hur de ska beskriva det. Oförglömligt.

”Men den är oförglömlig,” sa Martin.

På bussen tillbaka från Tramway stötte vi på rekvisitatjejen, som skulle hämta utrustning för att kunna omvandla en tuba till en popcornpoppare. ”Hur skulle du beskriva musiken?” frågade jag henne.
"Tja. Den är rätt så annorlunda,” sa hon. ”Jag menar, den liknar ju ingenting annat.”

Suck. Jag hoppas att någon skriver något om den som vi kan stjäla, utan att använda varken oförglömligt eller eklektiskt

.....

Hej Neil,

Jag hoppas att du skriver en trevlig introduktion till din nya novellsamling som du gjorde med Smoke and Mirrors. Jag älskade hur du förklarade hur du fick idén tilll varje historia, och när jag läste klart en historia, gick jag tillbaka och se var den härstammade från. Jag hoppas att du tar med det här i introduktionen till din nya samling. Bara lite feedback från mig!
-Robin

Jag fick faktiskt ett e-mail idag från min redaktör på Morrow, den tålmodiga Jennifer Brehl, som sa i stort sett samma sak. Fast hon påpekade att hon skulle ha haft den på sitt skrivbord i februari.

Ja, det blir en. Jag hoppas bli klar med den i morgon. Önska mig lycka till.

...

Varför berättade du inte om det här för oss?!

http://www.billboard.com/bbcom/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1002234221

Jag tror att jag gjorde det…åtminstone nämnde jag det här:
http://www.neilgaiman.com/journal/2003/03/dont-know-how-youll-feel-about-this.asp. Men jag väntade på att de skulle gå ut med det innan jag nämnde det på bloggen. Och nu har det. Så jag gör det också…