22 mars 2006

Var är Neil när man behöver honom?

Var är Neil när man behöver honom?
Postad av Neil 03:37

De första teckningarna från John Romita Jr har börjat komma inför The Eternals, och de är helt otroliga. När man skriver serier, så är det för mig i alla fall, är de bästa stunderna när man ser bilderna komma in och säger ”Åh, kan du göra sådär? Tja, då kan jag göra det här, och det, och det…” och så känns det här. Sekvenser som kommer senare börjar redan växa i mitt huvud, de flyttas runt, blir underligare.


Jag läste en artikel i brittiska Sunday Times för ett par veckor sen som slutade med att tillkännage att blondinerna skulle utdöda väldigt snart, när de sista få ljushåriga dör i Finland om tvåhundra år. Vilket jag tyckte verkade vara skitsnack och jag blev road när jag fick veta av via Snopes att det var nonsens som sträckte sig långt tillbaka --
www.snopes.com/science/stats/blondes.asp

...

Jag måste uppdatera WHERE’S NEIL snart. Men så länge…

På lördag ska jag prata efter WOLVES IN THE WALLS på Tramway i Glasgow.

Jag ska delta på
Sydney Writers Festival som inleds 22 maj 2006, åker därifrån den 26:e och med hjälp av internationella datumlinjens makt för att ta mig en dag tillbaka i tiden, ska jag på något vis vara på Balticon den 26-29 maj. Jag ska moderera Science Fiction Museum Hall of Fame Aawards (http://www.sfhomeworld.org/make_contact/article.asp?articleID=239) den 17 juni, när George Lucas, Anne McCaffrey, Frank Herbert och Frank Helly Freas upptas i Hall of Fame.

Sen i höst ska jag vara gäst på Fantasycon och iCon.

...

Diane Duane skrev och berättade att det första kapitlet av hennes roman på internet som man prenumererar på (som det redogörs i detalj för här) finns nu online på
http://the-big-meow.com/. Kolla på hemsidan och fundera på om det här kan bli ett nytt praktiskt sätt att ge ut böcker (det intressanta är givetvis, att det är en återgång till en väldigt gammal, prenumerationsbaserad, få-ett-kapitel-när-det-kommer-ut utgivningsmetod).

Neil,

Jag gillar dina prylar, men kan du berätta för oss kära läsare vilken telefon du använder för att ta bilder? Jag har en lur som tar kassa bilder och skulle gärna ta bättre bilder som de i din blogg. Tack!


Det är en Nokia 6230i. Väldigt basic och användbar. Jag tvekar på att rekommendera den, eftersom förra gången jag nämnde den dränktes jag av ”varför köpte du den”-meddelanden, som:

varför i hela friden köpte du den där nokiatelefonen när du kunde ha skaffat en Treo 700 Verizon PDA-telefon. Hallå! Vad tänker du på? Ledsen, Neil, jag respekterar verkligen dig, men har du nån koll på tekniken nuförtiden? Nokia ligger så långt efter… jag sköter hela mitt liv på internet (det kan låta sorgligt, men det är det faktiskt inte) och verizon TREO 700 PDA-telefonen är HELT KLART den bästa prylen jag stött på – jag har gjort affärer över gränsen med den. Jag hoppas verkligen att du tar den här rekommendationen på allvar, jag brukar vanligtvis inte rekommendera elektronisk utrustning.

Och jag vet aldrig vad jag ska svara. Telefonen har trippelband, så jag kan sätta in ett engelskt SIM-kort när jag är här. Den passar i min ficka. Den ringer samtal och tar emot SMS. Den har ett minnes kort med alltför många kort, några låtar av Magnetic Fields som ringsignlaer och ett par avsnitt av Jack Benny. Den pratar med min bil och min dator och tar hyfsade bilder. Jag ber inte om något mer. Den är säkert lika bra som vissa andra telefoner, inte lika bra som andra och inte lika framåtskridande som andra, men så är det alltid. Det är svårt att se på TV med den, men jag vill egentligen inte se på TV på min telefon, så när jag stolt hade lagt in ett avsnitt av Bilko och Tony Hancocks The Blood Donor på den och sett att den kunde spelade dem, så raderade jag dem. Jag fick en Blackberry för ett par månader sedan och jag tog gladeligen ut den ur lådan, sen stirrade jag på den, insåg att jag verkligen gillade att inte ha den sortens jobb där jag måste kunna hämta min e-mail var jag än är, och la tillbaka den i lådan. (Så länge min familj och min assisten kan nå mig, är jag nöjd, och de har mitt telefonnummer.)

Jag tänker be om ursäkt i förhand för den otroligt dumma frågan. När andra är här för att fråga om ditt skrivande (som jag gillar), är jag här för att fråga om din Slingbox, av alla möjliga saker.

Du förstår, jag jobbar på Best Buy, där vi har runt 40 av de sablans apparaterna i lager, men ingen kan sälja dem, eftersom vi inte får några tydliga svar på hur bra den fungerar. Och, eftersom de flesta av oss är fattiga, kan vi inte köpa en och pröva den själva.

Det hjälper inte att representanten som Slingmedia skickade till affären var ungefär lika charmig som en pappkasse, och hade like mycket kunskap om produkten.

Så min fråga är bara “Vad tycker du om den,” “Hur är fördröjningen när den sköter TiVo, kabelboxen, etc.c” och ”Hur är kvaliteten?”

Tack för din tid.

-eD! Thomas

Jag gillar den. Jag såg de första tio minuterna av The Daily Show på min TiVo hemma, igår från mitt hotellrum innan jag la mig. Fördröjningen finns där men är minimal -- ett par sekunder, inte mer. Kvaliteten varierar lite beroende på internetuppkopplingen, men än så länge har jag varit väldigt imponerad. Den var lätt att installera och det är skönt att veta att den finns där. Och den får folk att häpna när man visar upp den, vilket är rätt så kul.

...

Hej Neil,

Jag läser med intresse att du orättvist trakasseras av advokater. Det är mig de borde trakassera – och jag ska ta bort länken till deras, om sanningen ska fram, ganska oinspirerande hemsida. Om de inte vill att de tusentals besökare jag får varje dag ska känna till dem – så rör inte det mig i ryggen.

Men på ämnet länkar, kan vi få tillstånd (ok, det är något sent) att länka till ditt märkliga foto av den demoniska tomate, och därigenom till din hemsida från tomatosareevil.com? Förhoppningsvis undviker detta ditt behov av advokater som skickar hotbrev till mig.

Jag fick länken till ditt kort av en av mina användare och det var för bra för att inte visas upp.

Hursomhelst är hela grejen med advokater helt surrealistisk och skulle ha varit ett finst konstverk, men för att undvika att bli stämd själv så tar jag bort den störande länken, men tack för reklamen du av misstag gav mig – allt hjälper i kampen mot den onda frukten.

Bästa hälsningar och en lunch utan tomater.

Matt
Den verklige ägaren och webmaster på tomatoesareevil.com


Jag sa åt honom att han givetvis kunde det.

Det verkar faktiskt som om du länkade till rotten tomatoes, inte filmen utan hemsidan. Se på ditt inlägg 5 april, 2002.

”Rotten Tomatoes har samlat några av recensionerna i The Saragossa Manuscript (1965): Zbigniew Cybulski, Iga Cembrznska, Joanna Jedryka, Wojciech Has. Man kan köpa den på något av Usual Suspects ställen. Säg till folk att ni vill ha den i födelsedagspresent. Se om ert lokala bibliotek eller videobutik ska ta in den. Ni måste alla se den här filmen. Lita på mig.”

De är riktiga advokater och du borde kanske ta det här lite mer på allvar.
Mark Brown, Esq.

Rotten Tomatoes är en hemsida som bedömer filmer. De gillar om man länkar till dem. Det hjälper dem att sälja fler annonser.

www.Rottentomatoes.com har inget att göra med folket som la upp en officiell hemsida för sin dumma film och sen hotade att stämma folk som länkade till den, vilket jag ändå inte gjorde. (Branfman and Associates och Mark I. Reichenthal kanske är riktiga advokater men jag förstår inte varför jag ska ta sånt här nonsens på allvar; det är korkat och det är lustigt, och det blir inte mindre korkat eller lustigt för att de är riktiga advokater. Det gör bara både sorgligare och lustigare.) doesn't have anything to do with the people who put up an official web site for their silly movie then threatened to sue people who linked to it, which I didn't anyway. (Branfman and Associates and Mark I. Reichenthal may be real lawyers but I fail to see why I should take nonsense like this seriously: it's stupid and it's funny, and it doesn't get any less stupid or funny because they are real lawyers. That just makes it both sadder and funnier.) (För att se Cory Doctorows text om det, se
http://www.boingboing.net/2006/03/19/confused_lawyers_thr.html)