10 mars 2006

Varför jag inte gör läxor…

Tisdag 7 mars, 2006

Varför jag inte gör läxor…

postad av Neil 17:41



Då ska vi se --
Det är sista dagen på Kelli Bickmans konstauktion på eBay. Hon auktionerar ut den här målningen, den ursprungliga designen till väggmålningen hon gjorde åt mig, för CBLDF och Tibetan Women’s Association.

Dessutom,
CBLDF bjuder in folk som jobbar med serier till Jim Hanley’s Universe i morgon, onsdag 8 mars, för att signera den danska flaggan, en gest till stöd för de danska karikatyrtecknarna (det var Colleens idé).

En av mina hjältar -- Ivor Cutler -- är död. Här är
dödsrunan i The Times.

Hej Mr. Gaiman. Jag heter Daniel Antolin och studerar journalistik på Cal Stat Northridge i Kaliforniens San Fernando Valley. Jag läste din artikel i Guardian om filmer som bygger på serier när jag forskade för en artikel jag skriver om hur fan-sajter för filmer som bygger på serier påverkar hur filmstudios gör sådana filmer. Jag hade några frågor kring detta och hoppades att du kunde svara. Brukar du besöka några sådana fan-sajter? Vilka och vad är det du gillar med dem? Vilken sorts regissör brukar göra en bra film som bygger på en serie. Först var de fientligt inställda till fan-sajter, men nu fjäskar de för de här sajterna och ger dem gratis reklammaterial, bjuder in dem till pressvisningar och till deras inspelningar. Vad tycker du om allt det här? Är det för att de verkligen vill göra en bra film som bygger på en serie och få idéer från fans eller försöker de kontrollera innehållet på de här sajterna genom att säga åt dem vad de ska skriva? Som filmförfattare, hur mycket svårare är det att skriva en superhjältefilm än vanliga filmer, eftersom det är så mycket källmaterial i form av serietidningar/serieromaner?
Brukar filmer hjälpa en serieboks officiella handling på nåt sätt, genom att fylla i hål i tiden, att göra materialet mer realistiskt, finjustera karaktärer? Finns det några exemplet på detta i filmer som bygger på serier? Har du nånsin behövt ändra något i ett manus från serietidningens/serieromanens myter? Om så är falle, vad ändrade du och av vilken anledning? Som filmförfattare, vad är Hollywoodpamparnas attityd mot en serietidning källmaterial? Tar de det på allvar? Hur är övergången från en serietidningsförfattare till en filmförfattare? Vad var det specifikt som Alan Moore inte gillade med V for Vendetta? Hur säljer serietidningar och serieromaner just nu? Går affärerna bra? Ökar filmversioner försäljningen? Har du något att gnälla på angående de nya filmerna med Stålmannen och X-Men som kommer ut i sommar, baserat på det du sett än så länge? Varför tror du att fler serier från Marvel blir filmer än serier från DC Comics? Om så är fallet, vilka är det?

Hej Daniel. Du vet den där delen på sidan “Ask Neil” där det står att jag inte gör era läxor? Det här räknas tyvärr som att göra dina läxor. Lycka till med din artikel.

Hej, jag älskar dina böcker och undrar om jag får ställa några frågor. Hur kontaktar jag dig direkt, istället för att använda det här formuläret?
Mark

Tja, du kan alltid försöka att hitta nästa signering jag göra och ställa frågor till mig där.

Jag ska göra en Q&A efter ett av genrepen av Wolves in the Walls i Glasgow.

hej neil, jag såg att bokomslagen för anansi boys är väldigt lika de för susanna clarkes “jonathan strange & mr. norrel”. är det ett sammanträffande, eller har jag missat en trend? hälsningar eva

Jag tycker att de är mer lika omslagen Headline redan gjorde för pocketutgåvan… (Jag trodde att jag lagt upp dem här, men kan inte hitta dem nu.) Vilket påminner mig --
sökfunktionen fungerar nu...

Hej Neil,

Se vad Dave McKean hade att säga om dig:
http://filmfocus.co.uk/lookat.asp?FeatureID=72

Se vad jag hade att säga om din film:
http://filmfocus.co.uk/review.asp?ReviewID=20628

Se vad som händer om man misshandlar boskapen:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4748292.stm

bästa hälsningar,Simon
http://0tralala.blogspot.com

Stackars geten.

Och Dave har rätt, givetvis, särskilt om att en film är en regissörs medium. Det kan vara oerhört frustrerande för en författare -- alla regissörer jag har skrivit åt under åren har till slut sagt saker som ”Tja, du kan givetvis skriva det om du vill. Men jag tänker inte filma det.”

(Det bör också påpekas att författare inte har något att säga till om angående rollbesättningen. Emellanåt får vi rösta, men det är bara en röst.)

Vilket är ett av skälen till varför författare då och då säger ”fan!” och regisserar något.

(Här är
en annan intervju med Dave McKean.)

Neil-dum fråga, men hur många svarta skinnjackor äger du? Och var köper du dem? Hej då- Deb

Jag tror att jag har fem, några tjocka, några tunnare. Och de kommer från överallt (en från Jonathan Carroll, en från Aardvarks på Melrose, en från en affär på Melrose som sålde skinnjackor som nu är stängd och som sedan blev renoverad och ombyggd av
Talana Gamah and Ieish, en från en affär som säljer skinnjackor på Neal St…) Den underbara papperstunna Armanijackan jag fick för att ha på mig i Singapore och Filippinerna upplöstses i Chicago när jag var på turné.

Du verkar våndas över vilken ordningen på berättelserna i din kommande samling. Som läsare upplever jag sällan sådana samlingar i rätt ordning. Jag skummar genom listan över titlar och väljer de som lockar mig mest beroende på mitt humör. Berövar jag mig själv författarens tilltänkta upplevelse, eller är det du som tänker för mycket på det? Miss Idlewild

Jag tycker att det är en läsares rätt att läsa på vilket sätt han eller hon vill (Jag börjar ibland med några av de kortare berättelserna i en samling). Man kan hoppa över dikterna, eller börja längst bak och jobba sig framåt, och författaren har inget emot det (i alla fall inte den här). Vissa läser inte introduktionerna -- jag tycker att de går miste om något intressant (vilket är varför jag tänker skriva en introduktion till den nya samlingen på flyget till England på frdag) men det är upp till dem -- den följer med gratis med resten av boken. Som författare är det trevligt att tänka sig att den ordning man placerar berättelserna i ger en bättre upplevelse än att bara placera dem hur som helst. Min redaktör, Jennifer Brehl, skickade mig precis hennes förslag på ordningen, och jag tror att vi är överens om hur den börjar, är i stora drag överens om vad som händer efter det, men är inte överens om detaljerna. Och jag tror att det är något positivt. Det kanske inte spelar någon roll, men det är bra att vi tänker på det....

Hej, jag har översatt bloggen från engelska till franska i runt sex månader och måste nu ge uppgiften till någon annan. Jag har mycket mindre tid än tidigare, och tja, du bloggar mycket. Om nån vill ta över den franska bloggen jag har skapat, så ger jag gärna bort den. Jag har lagt upp ett sådant meddelande på själva bloggen.
http://neilgaimanfr.blogspot.com
Bästa hälsningar,sky

Tack så mycket för allt ditt jobb, Sky. Och om någon vill ta över kan ni kontakta henne…


Och slutligen, Maddy vill att alla ska veta att hon röstade på Kellie Pickler i kvällens upplaga av American Idol.