07 mars 2006

Gudomlig utrotning och Wolves, Wolves, Wolves.

Lördag 4 mars, 2006

Gudomlig utrotning och Wolves, Wolves, Wolves.

postad av Neil 12:48


Jag läser just nu på om myter och tron under medeltiden, mest för nöjes skull, fast jag misstänker att det kan bli något en dag, och jag stöter hela tiden på underliga saker. Som att inse, med ett ryck, att jag kände igen ett antal namn och platser och berättelser i Sabine Baring-Goulds CURIOUS MYTHS OF THE MIDDLE AGES från James Branch Cabelss verk (och jag la märke till för flera år sedan att Cabell hade tagit något ur sin bok The White Robe från en historia som citeras i en bok av Baring-Gould om varulvar -- och samma redogörelse hade inspirerat Saki i ”Gabriel-Ernest”, och mig i ”Only the End of the World Again”, fast vi hade alla gjort olika saker med berättelsen). Jag börjar undra hur mycket av Baring-Gould som fanns i Cabells bibliotek.

Jag hittade också något som jag tyckte var lite chockerande, men som förklarade något om Medeltiden - en paragraf i William Granger Ryans översättning av The Golden Legend (som är mer fullständig och bättre än några av Caxtons versioner av
The Golden Legend på internet), där jag lärde mig, i kapitlet om Jesus födelse att…

Till och med sodomiterna bevisade detta genom att bli utrotade var de än befanns sig i världen den natten, som Jerome säger “Ett ljus steg över dem som var så starkt att alla som praktiserade den här lasten utplånades, och Kristus gjorde detta för att ingen sådan orenlighet skulle få finnas i den natur han hade iklätt sig. För, som Augustine säger, när Gud såg att en last som stred mot naturen utbredd bland människorna, tvekade han att bli människa.

Tanken på en kärleksfull gud vars första handling, innan han blev människa, var att rensa genom att “utrota” ett ovisst antal personer för att de hade sex med folk av fel kön, är något jag finner extremt störande, fast det ger en väldigt tydlig bild av ett specifikt tankesätt, inte alltid medeltida, precis som att Grimms sagor där Judar dödas skrattande på något sätt bäddade för fasorna i Nazityskland.

Fascinerande är också inställningen till de gamla gudarna, som mestadels identifieras som Satan, men inte alltid och inte helt och hållet, som om de ursprungliga historierna om Helgon mot Gudarn har skrivits om för att se till att folk verkligen vet att det var djävulen de stred mot -- det finns en underbar kamp mellan Saint Nicholas och ”den elaka gudinnan Diana”, där han korsar hennes planer att bränna ner en kyrka med magisk brinnande olja. (Caxtons version finns på
http://www.catholic-forum.com/Saints/golden133.htm för den som är nyfiken. Lägg märke till Dianas intressanta beteende ihttp://www.catholic-forum.com/Saints/golden132.htm.)

Hej Neil,
Jag såg precis på Locus Online att du ska släppa Fragile Things i oktober. Jag har inte sett något om detta på bloggen. Är det en samling med noveller och sådant och har jag bara förträngt att du nämnt det tidigare?
Tack
Steve
http://www.stevethorn.com/blog

Det är nästa novellsamling. Omslaget till den amerikanska utgåvan är underbart. Jag inte nämnt den här tidigare för att jag dåligt samvete för den -- jag borde lägga sista handen vid novellernas ordning och skriva introduktionen till den, och jag har fortfarande ett par saker kvar att avsluta innan jag kan göra det.

...

Och slutligen, designern-regissören Julian Crouch sa att var helt okej för honom om jag la upp ett kort eller två från musikalen Wolves in the Wolves workshop som jag var på i november här… Så det här är Julian själv, på spårvägen, som visar oss en prototyp av ett varghuvud som han precis hade gjort av hamptyg och lim… Eller möjligtvis en varg, som visar oss en Julian Crouch som han gjort tidigare…



Mer detaljer och info om den på http://www.nationaltheatrescotland.com/content/Show_Wolves.html en hemsida just nu täckt av Dave McKeans (eller, som Daily Mail skrev, Dave McKenna) vargar. (Och ni hittar mig pratande om Wolves-produktionen på http://www.nationaltheatrescotland.com/content/default.asp?page=s3_1)