04 april 2006

fråga och svar

Måndag 3 april, 2006

fråga och svar

postad av Neil 15:24

Jag är just nu mestadels ute i min skrivstuga och försöker avsluta några saker jag är väldigt sen med. Hemma i ett par minuter för att hämta några papper. Och eftersom jag är här...

Varietys recension av Wolves in the Walls finns på:
http://www.variety.com/review/VE1117930109?categoryid=1265&cs=1
(Den ligger kanske inte kvar så länge).

Den börjar,

De kallar den ett “musikaliskt tumult,” vilket är lite överdrivet. Men om den här genomkomponerade bearbetningen av barnbilderboken ”The Wolves in the Walls” av Neil Gaiman och Dave McKean, inte har samma anariska anda som huvuddesignern Julian Crouchs mest välkända skapelse, ”Shockheaded Peter”, har den ändå en egen fruktbar energi. Som en första introduktion till musikteaterns mörka sida är den kusligt kul och kommer att välkomnas av den amerikanska publiken när den åker över Atlanten på turné 2007.

(Vet inte varför den hela tiden jämför den med Shockheaded Peter – de är inte alls samma sak. Och givetvis har den sin egen energi.)

Peter Murphys intervju med mig (i salongen på Clarence Hotel, som helt klart är mitt favorithotell i Dublin) från november ligger uppe på
http://www.laurahird.com/newreview/neilgaimaninterview.html

Jag sa att jag skulle lägga alla svar och frågor från Guardian här. (Den de tryckte finns på
http://www.guardian.co.uk/weekend/story/0,,1742887,00.html)

THE GUARDIAN Q&A
Svara på minst trettiofem frågor, inklusive de två första och två sista. Där frågan kräver ett ja- eller nej-svar kan ni kanske vara snälla nog och utveckla ert svar.

1. Vad är din uppfattning om total lycka?
Att läsa en bok jag gillar under ett trä en perfekt sommardag.

2. Vad är din största rädsla?
Att något hemskt med inte speciferat ska hända mina barn.

3. Vilken levande person beundrar du mest och varför?
Alan Moore, tror jag, Northamptons vise man. Han lärde mig att en författare ska kunna skriva vad som helst bra, och han plogar sin egen fåra.

4. Vilken av dina karaktärsdrag tycker du allra sämst om?

Jag är helt oorganiserad och önskar att jag inte var det.

5. Vilket karaktärsdrag tycker du allra sämst om hos andra?
Övertygelsen om att de har rätt – och hur det rättfärdigar hur de behandlar andra.

6. Vilket var din mest pinsamma stund?
Skolan. Det var en lång stund, men den var pinsam.

7. Vilka fordon äger du?
En liten grå Mini cab som jag kör, och en Toyota Prius som min assistant kör.

8. Vad är ditt största slöseri?
Att köpa böcker jag aldrig kommer att läsa, med det vaga hoppet att om jag någonsin spolas upp på en öde ö ska ha kommit ihåg att packa ett fartyg fullt med olästa böcker.

9. Vad är din högst värderade ägodel?
Min iPod -- själva tanken på den, att ha all min musik när jag behöver den, mer än själva den rätt så misshandlade saken.

10. Var skulle du vilja bo?
Någonstans nära havet. Just nu bor jag ungefär 150 mil från havet.

11. Vad gör dig deprimerad?
Inte att skriva. Jag blir sur och missmodig och lättretlig om jag inte hittar på saker.

12. Vad tycker du sämst om med ditt utseende?
Mitt hår. Det uppför sig inte.

13. Vem skulle spela dig i en film om ditt liv?
Dylan Moran. Han har också rufsigt hår.

14. Vad är din mest oattraktiva vana?
Enligt mina barn är det att förlora mig mitt i en...

15. Vad är din favoritlukt?
Novemberkvällar -- frost och lövjord och vedeld. Lukten av annalkande vinter.

16. Vilket är ditt favoritord?
“Claptrap” -- alltsedan jag upptäckte att det inte bara betydde struntprat, utan saker som politiker och andra säger som inte betyder mycket eller något, men skapar automatiska obetänksamma applåder.

17. Vilken är din favoritbok?
En enormt stor läderinbudnen 150 år gammal räkenskapsbok, med 500 numrerade sidor, alla helt tomma. Jag lovar mig själv hela tiden att jag en dag ska skriva en berättelse i den.

18. Vilken maskeradkostym tycker du bäst om?
Pirat.

19. Element eller luftkonditionering?
Jag är hellre för varm än för kall.

20. Katt eller hund?
Katter. De dyker upp och jag tar hand om dem. Jag älskar hundar, men jag reser för mycket och signerar böcker eller gör filmsaker, och det vore inte schysst.

21. Är det bättre att ge eller att få?
Att ge, alla gånger. Jag vet aldrig vad jag ska göra med alla saker jag har fått.

22. Vilket nöje ger dig dåligt samvete?
Att slösa med tid.

24. Vem vill du allra helst be om ursäkt och varför?
Jag tvivlar på att hon ens skulle minnas mitt namn.

25. Vad eller vem är ditt livs största kärlek?
Påhittade saker och personer.

26. Vilken nu levande person avskyr du mest och varför?
Jag har aldrig tagit mig så långt som att avsky någon. Jag måste kämpa för att ta mig så långt som ”ogilla”.

27. Har du någonsin sagt “jag älskar dig” utan att mena det?
Emellanåt i slutet av långa affärssamtal på telefon. Jag lägger på telefonen och inser att jag precis sa ”jag älskar dig” till min agent eller någon. Det är som när man inser att man precis kallade sin lärare ”mamma”.

28. Vilka ord eller fraser använder du för mycket?
Lovely. Puzzling. Delightful. Finally.

29. Vad är ditt livs största besvikelse?
Att få en bok utgiven med mitt namn på ryggen. Jag antog att jag därefter skulle leva i ett tillstånd av total lycka, men det fungerar inte riktigt så.

30. Vad ångrar du mest?
Jag önskar att jag njutit av resan mer, istället för att oroa mig för den.

31. När och var var du som lyckligast?
När jag skrev en bok som heter AMERICAN GODS i Florida år 2000. Jag var ömsom som allra lyckligast (när det gick bra) och som mest modfälld (när det inte gjorde det), men det fanns inte mycket utrymme i mitt huvud för mycket annat.

32. När grät du senast, och varför?
För nästan tjugo år sedan, en vecka efter att min mormor dog, var sista gången jag grät som ett barn. Jag har säkert gråtit sedan dess, men det är det tillfället som jag minns.

33. Hur slappnar du av?
Jag sätter mig någonstans där det är tyst och hittar på saker och skriver ner det. Det är väldigt avslappnande så länge det fungerar.

36. Vad skulle förbättra din livskvalitet?
Tid. Jag skulle vilja ha mycket mer tid. Veckor med tio dagar. Månader med sex veckor. År med tjugo månader. Sådana saker.

37. Vad anser du att din största bedrift är?
Mina barn.

38. Vad håller dig vaken på natten?
Tystnad.

39. Vilken låt vill du att ska spelas på din begravning?
Wreckless Erics "The Final Taxi"

40. Hur vill du bli ihågkommen?
Som någon som hittade på saker som folk fortfarande läser.

41. Vilken är den viktigaste läxan som livet har lärt dig?
Att hela grejen med att ”följa sina drömmar” må vara en kliché, men det är också ett utmärkt sätt att leva ett liv...

...

Och här är det sista av korten från Glasgow…