03 april 2006

Poissson d’Avril och andra intressanta rätter

Poissson d’Avril och andra intressanta rätter
postad av Neil 08:45

Vaknade precis i min egen säng tillbaka i Amerika (vilket var skönt efter tre veckor i hotellrum), efter en natt med underliga och utmattade drömmar, som var, om inte annat, underhållande – i en av dem drömde jag att jag dog (i en liten trädgård i en förort), en av dem handlade om att jobba med Lenny Henry med en ny tv-serie samtidigt som han förklarade sin teori om att hitta en producent för mig, och hur han inte vill ha någon komptent och lugn, vad han ville ha var någon verkligen inte ville ha jobbet och som sa ”herregudvarförjagvarförjagargh” när vi berättade för honom att han nu var producent. Och sen, precis innan jag vaknade hade jag den extremt underliga drömmen där jag fick jobbet att bära drottningmodern till en välgörenhetstillställning, och jag valde fel hus (det tillhörde maffian, som var besatta av elektriska skrivmaskiner), och stapplade omkring letande efter välgörenhetsmiddagen samtidigt som jag försökte föra intressanta samtal med den väld gamla, döda damen jag bar på som bara ville prata om äldre tjänare i palatset, sedan länge bortglömda...


Hej Neil, googlade precis STONKER, ett ord jag aldrig tidigare hört. Och du vill kanske reda ut skillnaden mellan den australiska versionen och den brittiska. Jag är säker på att du inte menade ”att förbrylla totalt” i din recension av Wolves. Men...stonker
[Australien] 1) att slå hårt, slå medvetslös 2) att förbrylla totalt: överlista, gäcka
Substantiv: ”Stonker”
Användning: Storbritannien – Något väldigt stort, mäktigt eller allvarligt ”jag förlorade precis tre dagar av min semester tack vare en riktig ’stonker’ huvudvärk” Något väldigt bra ”en riktig ’stonker’...jäkligt bra” Härleds från: stonkers Tack, Ned Reid


Tack, Ned.

Idag, givetvis, är det Ätbara Böckers Dag -- se
http://books2eat.com/ för detaljer. Vad är Books2Eat. Den internationella festivalen Ätbara Böcker är en årlig tillställning som äger rum 1 april över hela världen. Tillställningen förenar bibliofiler, författare och matälskare för att högtidlighålla intagandet av kultur och dess tillfredställande näring. Deltagare skapar ätbara böcker som ställs ut, dokumenteras och konsumeras.

http://books2eat.com/books2eat2006.html listar de de olika festivalerna och festerna som hålls över hela världen för att fira detta, idag och i morgon. Vilket är något jag blev påmind om av alla meddelanden de senaste veckan som berättade, till exempel:

Hej Neil. Jag inser att dina fans kan vara lite excentriska (och okej, jag kanske kan klumpas in i den kategorin själv), men har du sett den här killen blogg?
http://glassman.typepad.com/
Hans mål är lite, tja, udda. Från det första inlägget: “Hej, Internet. Jag heter Howard Glassman. Jag är femtioåtta år, snart femtionio, och jag ska sluka Neil Gaimans samlade verk. Med ”samlade verk” menar jag ”allt mannen någonsin har get ut, må det vara serier, essäer, poesi, eller prosa.” Med ”sluka” menar jag ”passera genom min matsmältningskanal.” Jag ska börja äta i morgon vid frukost, med Coraline.
Vad tycker du om det här? Och har du några favoritrecept att föreslå?-Anson

Jag oroar mig bara lite vagt för att någon måste äta sakerna som just nu bara finns på hårddisken och att jag ska gå ner en dag och hitta min laptop uppbruten och fullproppad med fänkål och sill.

Susan Henderson tar reda på mer om Mr Glassman och hans mål, och intervjuar honom på sin Publishers Marketplace blog
http://www.publishersmarketplace.com/members/SusanHenderson/ (det arkiverade inlägget finns här).

Ett förslag på ett favoritrecept? Jag vet inte riktigt. Men jag tycker att Anansi Boys borde tillagas karibiskt...

Neil, ledsen att jag stör dig med en väldigt underlig fråga, men någon frågade mig nyligen, eftersom jag är lite av en Avengers-entusiast, vad Marvelfiguren Sersi tagit vägen. Jag svarade att jag inte sett henne i en serie sen Kurt Busieks Avengers, men att hon möjligen kunde på något sätt dyka upp i din Eternals-grej. Så, tja, gör hon det?

Någon med hennes namn gör det. Men hon är en festfixare i New York, som uppenbarligen inte vet något om Avengers eller att leva för alltid...


...

Jag svarade på många frågor i The Guardian för ett par månader sedan, och ett urval av dem finns här:

http://www.guardian.co.uk/weekend/story/0,,1742887,00.html

(ordet roody var broody när jag skrev det.) Jag kanske lägger upp resten av frågorna och svaren, de som de inte använde, här nästa vecka...