10 april 2006

ping pong post

Lördag 8 april, 2006

ping pong post

postad av Neil 11:48

Ursäkta att jag inte har skrivit – livet har förvandlats till en galen ping pong-match med mig som boll. Klottra klottra klottra renskriva renskriva renskriva.

Torsdag 13 april ska jag bli intervjuad om någon vill stanna kvar och lyssna efter matinén av WOLVES IN THE WOLVES 14:30 på Lyric Hammersmith. (Jag tittade precis på
Lyrics hemsida och uppenbarligen finns det bara en biljett kvar till den föreställningen.)

(Jag vill officiellt säga att jag saknar Concorde. Jag flög bara med det en gång, och det berodde bara på att några saker gick åt skogen vilket innebar att jag var tvungen att flyga obscent långt för att åka över Atlantanten, och när damen på telefon sa: ”Oj. Om du ska åka så långt kan du lika gärna göra det med Concorde.” Jag tog henne på orden. Och jag är medveten om vilket slöseri med bränsle det var, och jag var väldigt medveten när jag åkte med det att jag satt på ett trettio år gammalt flygplan. Men just nu skulle jag gärna korsa Atlanten på 3 timmar.)

Hej Neil. Jag gillar vad du gjort med stället.

Jag har läst ett par recensioner som gillar att slänga in lite Paradise Lost bland deras tankar om “Murder Mysteries”. Jag vet att du skickade in något till ”Milton and Popular Culture”, som kommer ut till hösten (ingen reklam, dock) men jag undrar om du kan tänka dig att skriva någon om Miltons inflytande på dig under tiden för oss otåliga kvasiakademiker.

Cheers,
Jay


Hm… Jag tror inte att jag skickade in något till “Milton och Popular Culture”, eller gjorde jag det? Om jag gjorde det så har jag glömt det. Jag antar att vi båda måste vänta tills den kommer ut för att få veta vad jag tycker om Milton.

Käre Neil,
Jag tog mig slutligen till teatern på torsdag för att se Wolves. Först en bekännelse: Jag har inte läst boken… Men det här innebar att jag kunde ta pandemoniet som en teaterpjäs, istället för att muttra inombords om att det inte är som jag tänkt mig.

Inledningen är lite seg, men tuba/stol-duetten, och broderns sång fick upp tempot (förlåt), och förberedde oss snyggt för vargarna, som jag inte kan berömma tillräckligt mycket. Dockspelarnas fysik får verkligen fram den verkliga vargheten och fröjden att ha ett nytt ställe att leka på och något nytt att leka med. Jag skrattade och var rädd samtidigt när de fångade gris, men det var hip-hoppen som var det allra bästa…

Även om människorna förtjänade sina applåder var det vargarna som förtjänade - och fick - kvällens största hyllningar. Och det är på grund av dem jag tänker köpa boken, fast Dave McKeans vargar kommer alltid att förvandlas till säckvävs-vargar med tillhörande människor är jag rädd för.

Ett grattis (och stort tack till Maddy för hennes dröm). Hoppas att du återanpassar dig till vad som nu kan kallas ett normalt liv nuförtiden efter att ha stressat över Atlanten och runt omkring i Storbritannien.

Cheers,

Louise


Som jag lägger upp mest eftersom det visar mig hur mycket en föreställning förändras. Jag minns de första förhandsvisningarna, när vargarna inte var lusitga. Och jag tänkte ”Jag antar att det där kunde vara lustigt…” men det var det inte. Och sen blev vargskådisarna mer bekväma och obesvärade med vad de gjorde, och när jag åkte blev de lustigare och lustigare med varje föreställning med samma manus de hade haft sedan första början.

Käre Neil,

Om det inte är för mycket begär
t, är det möjligt att nämna att Mike Careys allra FÖRSTA roman, "The Devil You Know: A Felix Castor Novel" kom ut den här veckan i England? (Jag är INTE en avlönad lockfågel, bara en vän och ett fan som vill sprida ryktet och stödja hans kreativa försök...).

Vänliga hälsningar,
Michael K.
www.enjolrasworld.com

Visst. Det är lugnt.

...

Lite nyheter om MirrorMask från världen -- I Singapore har MIRRORMASK exklusiv premiär på Golden Village Cinemas 20 april.

Medan av en tillfällighet,
Hej Neil, MirrorMask är den stora öppningsfilmen på min älskade Amsterdam Fantastic Film Festival(
www.afff.nl) 19 april, och jag längtar efter att få se den. Jag hörde att Dave McKean kommer att vara gäst den kvällen. Finns det någon chans att vi får se dig där också? Förhoppningsfullt, Marjan.

Jag tror inte att det är möjligt, om jag inte inte lyckas bemästra konsten att vara på tre platser samtidigt -- det är redan åtminstone två andra ställen jag måste vara på samtididigt 19 april.

För mer information om var jag ska eller inte ska vara,
http://www.neilgaiman.com/where/ har lite detaljer om Sydney Writers Festival och lite andra saker.