12 april 2006

Röda mutantögon blickar ner över Hunger City

Tisdag 11 april, 2006

Röda mutantögon blickar ner över Hunger City
postad av Neil 17.30

När jag var 13 fick jag min alldeles egen bandspelare, och jag köpte min musik på kassett. Det kändes, för att använda ett underbart gammaldags ord, modernt. Och på den tiden var en av mina favoritskivor Bowies DIAMOND DOGS.

Jag köpte den på CD igen för några år sedan, när den släpptes på nytt och trots att den lät likadan, var det något som var fel och jag kunde inte komma på vad det var.

Jag spelade den igen igår kväll, som en del av mitt personliga soundtrack i bakgrunden för att jobba med Charles Burns BLACK HOLE, och plötsligt slog det mig. Låtarna var i fel ordning -- de var i rätt ordning för LP:n, men på kassetten hade de ändrats om för att använda lika stor mängd band på varje sida och det var vad jag hade spelat om när jag var liten. Diamond Dogs var tvungen att följas av Rock and Roll With Me, till exempel, inte av Sweet Thing. Efter alla år mindes jag fortfarande låtordningen på kassetten, och förväntade mig den.

Några minuter av iPod-pillrande och jag lyssnade på Diamond Dogs precis som jag gjorde när jag var 13. Det knarrande ljudet i bakgrunden var världens gångjärn som vreds tillbaka trettio år, bekvämt och bra.

...

Hej. Som du säkert vet, har de nya avsnitten av “Dr Who” börjat sändas i USA på sci fi channel. (jag är 20 så jag missade den tiden när Dr Who fanns på PBS här) Det är en underbar serie och jag har utbildat mig själv om dess historia. Jag vill gärna läsa din introduktion till Eye of the Tyger (och hela novellen) men kan inte hitta den i tryck i USA. Har du några förslag på var jag kan få tag på den? Och kommer Wolves in the Walls att vara kvar i Skottland i Augusti. Jag ska besöka Fringe Festival med mitt colleges teateravdelning. Tack för din tid, Ellie Plymouth, MN

Du vet, alla de introduktioner jag har gjort sedan 2002 finns inte samlade, och jag borde verkligen göra något med dem. Jag ska ta reda på om någon skulle ha något emot om jag lägger upp den och några andra online här på
http://www.neilgaiman.com/exclusive/

Käre Neil,

Om du skulle frestas att shoppa lite på Hammersmith Farmers Market på torsdag (du måste gå igenom där på väg till The Lyric, men den har nog stängt när du är på väg därifrån, skulle jag tro), är det här mina rekommendationer:

* Det sorgsna grönsaksståndet utan tak mitt emot fontänerna har ofta härliga (och billiga) Egremont Russet-äpplen.
* Ståndet med ”kokkonst från regnskogen” gör en fin stor karibisk salladslåda för runt fem dollar - det ser ut som flerfärgat hö men det smakar underbart, förutom falafeln.
* Ståndet “Dark Sugars” som säljer choklad är förödande dyrt, men jättegooooott.

* Undvik till varje pris buffelkorvarna - de innehåller säkerligen vad de ska, men de är rena CMOT dibbler, fyllda med brosk och slemmiga bitar.

Jag missar din signering - får inte tag på en biljett, tusan också, vilket är frustrerande eftersom jag bara bor runt sju minuter därifrån - men jag hoppas att du får det trevligt i mina hemkvarter.

Lorna.


Det var ju extremt hjälpsamt.

Det är värt att kolla igen -- jag hörde från Nick Sweeting att The Lyric precis har öppnat den tidigare inte-till-försäljning övre läktaren så det kan finns mer platser tillgängliga. (Och om man bor eller jobbar i Hammersmith eller Fulham kan man gå in gratis på föreställningen kl 16:00 på lördag -- detaljer finns på deras hemsida --
http://www.lyric.co.uk/p181.html)

Hej Neil
Jag var på Pulp Fiction i Brisbane förra veckan med min treåriga dotter. Jag blev tvungen att le när hon tog upp ett exemplar av The Wolves in the Walls och konstaterade ”jag vill ha den här”, så som alla stolta föräldrar gör, köpte vi den.
Efter att ha läst boken högt sex gånger måste jag fråga. Hittade du på orden 'squossucks' bara för att driva med trötta mammor?
För varje kväll när jag sömnigt läser favoritboken fastnar jag varje gång. Jag älskar boken, och det gör min storögda dotter också. Till bevis på detta har limmet redan släppt och omslaget lossnat.
Tack, Amanda

Jag tyckte bara att det var ett ord som var kul att säga. Det låter en aning som en svordom, för det första…

Hej Neil,

Tänkte att du (och dina läsare) ville veta att den fina Wired nu har en artikel som heter “The Gamines Love Gaiman”
(
http://www.wired.com/wired/archive/14.04/posts.html?pg=6)
och det är fängslande läsning.

Tack,

Martyn Drake
Redaktör, The Friends of English Magic
http://www.friends-of-english-magic.org.uk

tack, Martyn.

Okej. Nu på flygplatsen, på väg mot planet…