11 december 2006

Sur(tacksägelse)realism

Torsdag 23 november, 2006

Sur(tacksägelse)realism

postad av Neil 12:05

Gårdagen var lång -- Holly landade två timmar efter mig, Mike två timmar efter henne, så vi lämnade i stort sett aldrig flygplatsen, förutom för att få i oss lite mat och plundra Apple-butiken i Mall of America (som ligger väldigt nära Minneapolis flygplats). Just nu har hela min familj Macbooks, förutom jag.

Det bäst med att komma hem (familjen inte inräknad) är sakerna som väntar i plastkar på köksbordet, som jag kan läsa, titta på, leka med, se på, signera eller inspektera.

Den här morgonen, med en raspig-av-för-mycket-resande hals och hår som ser ut som nån slag galen barberarbläckfisk, tog jag på mig min morgonrock och gick ner och tittade på sakerna som anlänt under tiden jag var borta.Det är saker jag ser fram emot att läsa -- John Clute’s bok
The Darkening Garden, med undertiteln A Short Lexicon of Horror, trettio ämnen från “affekt” till “vastation” som antagligen kommer att påverka den kritiska diskussion om skräck under en lång tid, och del 1 av den nya samlingen Fantagraphics Segar Popeye, -- och det är saker som jag redan har läst, typ, som den tecknade kvartalstidningen av Tove Jansen Moomin volume 1 (man kan läsa mumin varje dag på D&Q-hemsidan, på http://www.drawnandquarterly.com/moomin/), som är en av historiens raraste, underligaste surrealistiska serierna, som jag läste tidigare i år, eftersom jag ville skriva introduktionen till den, och sen fick jag ont om tid och det var något jag inte skrev i år, men folket från D&Q verkar ha förlåtit mig, för de skickade ett ex ändå, och ni borde läsa den ändå, för den kommer att göra er glada.

(För att läsa serien om Mumin i rätt ordning på nätet, bör ni börja med #1,
http://www.drawnandquarterly.com/moomin/index.php?id=1)

Det är saker som jag måste lyssna på (nu spelas återutgåvan av Lou Reeds CONEY ISLAND BABY, med tre låtar som aldrig tidigare har släppts), och se på (en hög olagliga Torchwoods, Mighty Boosh Live DVD, och sånt).

Och det är en didgeridoo.

Den är betydligt längre än jag.

Någon skickade en didgeridoo till mig.

Jag antar att jag måste ta didgeridoo-lektioner nu.

Jag har gjort tranbärssylt också.