15 januari 2006

Djävulens fot återvänder

Lördag 14 januari, 2006

Djävulens fot återvänder
postad av Neil 18:09
Datumet för den stora övergången på www.neilgaiman.com är 1 februari 2006. Då läggs den renoverade hemsidan ut. Jag hoppas att saker blir lättare och hittare och är något mer logiska, och jag vet att vi kommer få mycket saker att fixa när vi får feedback från alla er. Jag har fått veta att bloggen ”mörkläggs” i ungefär 24 timmar innan den nya sajten kommer igång, när de flyttar på arkiven. Hur ofta får man säga en fras som ”flyttar arkiven”?

Omslaget till Fragile Things, nästa samling med noveller, kommer att bli underbart -- designerna på HarperCollins tog en idé från mig och min redaktör och skapade magi. Jag tänkte bara att ni ville veta det. Jag ska lägga upp något här så fort jag kan.

Under tiden…

Angående Orson Welles reklamspot för frusna ärtor. Alla kan njuta av den via det fina 365 day-projektet…
http://www.ubu.com/outsiders/365/

det är nummer 60, 1:a mars.

det finns oändliga mängder förträffligheter på den sajten, och med massor av kommentarer

Edgewood Smith


och

Neil,

Dina bloggläsare kanske vill dela glädjen av att lyssna på de kasserade tagningarna av Orson Welles inspelningar. Det finns så många klassiska repliker tillgängliga där som man snyggt kan införliva i vardagliga samtal. Det ursprungliga klippet på fem minuter kan man lyssna på här: http://www.reelradio.com/philpott/index.html#owvo medan den följande länken tar dig direkt till -- jag skämtar inte -- en dansremix:
http://www.alanrhodes.com/The_Psychotic_Hour-Norway_(featuring_Orson_Wells).mp3

Just den här inläsningen med Welles skojades det med på ett lysande sätt på den animerade serien Pinky and the Brain. Jag känner att jag måste ta med en länkt till hemsidan som tydligt förklarar hur Brain, från Pinky & The Brain, är baserad på Weelles och räknar upp alla stora Welles-skämt och referenser som finns med i serien:
http://www.swlink.net/~tudorose/b2.htm


--Tsippa

och flera andra. Ingen hade en länk till Willam Shatners ”You say Sabotaj. I say Sabotaaj”, som också är älskad av inläsare.


Tjena Neil,

Jag undrar om du har en favoritbok av Fritz Leiber (och i så fall, vilken).

allt gott,

Dimitris
Birmingham


Jag har ingen favoritbok -- jag tenderar att helt enkelt dela upp Leiber i De Bra Böckerna och De Andra (böcker som The Silver Eggheads, hamnar bland De Andra, fast det finns alltid något intressant i dem). Novell…? Det är jämnt mellan ”Four Ghosts in Hamlet”, “The Winter Flies” och “Gonna Roll the Bones”.

Enligt Lulu Titlescorer, har American Gods och Anansi Boys mycket bättre odds för att bli bestsellers än Neverwhere eller Stardust… http://www.lulu.com/titlescorer/