11 januari 2006

Angående gallimatias, faktiskt…

Lördag 7 januari, 2006

Angående gallimatias, faktiskt…
postad av Neil 7/1/2006 16:27:00

Hej Neil,

Jag läste en artikel i tidningen i morse som förklarade hur förlagsbranschen förändras. Artikeln redogörde i detalj för hur Sir V.S. Naipuls mästerverk ”In a Free State”, som vann Bookerpriset, när den skickades till över ett dussin olika bokförlag under ett antaget namn, refuserades av dem alla.

Längre fram i artikeln berättas det att “enligt [David Taylor] tjänar inte fler än 20 författare av litterära verk tillräckligt för att överleva utan någon annan inkomstkälla.”

Jag var nyfiken på att höra vad du tycker om hur förlagsbranschen har förändrats och (inte för att gräva för djupt) om du personligen tjänar tillräckligt på ditt skrivande för att försörja din familj utan en annan inkomst.
Tack,
Alex

Jo, personerna som de skickade de första kapitlen till tackade nej. Men vi får aldrig veta hur många av redaktörerna som tittade på det och sa ”Nån fårskalle skickade de första kapitlen av In a Free State till mig. Vilken idiot. Den slänger jag”, inte heller hur många som tänkte ”Jag är redaktör för en bokförlag som ger ut populära böcker i pocket som letar efter stora bestsellers, vad ska jag gör med en finlitterär novell?” (Det var länge sedan jag läste ”In a Free State”, men jag minns den som en uppsättning noveller och kortromaner, och de artiklar jag sett än så länge antyder att det var de första kapitlen som skickades ut.)

Jag blev road av Naipauls reaktion, som låter påskina att den moderna världen är för fördärvad för att inse vilket geni han är, och jag skulle vördnadsfullt föreslå att om man skickade ut de första kapitlen ur böcker av Dan Brown, J.K. Rowling, Jane Austen, Ian Fleming eller Clive Cussler -- eller Neil Gaiman -- till 20 slumpmässigt valda förlag så skulle man antagligen också bli refuserad, och inte bara av de som kände igen boken och inte ville skämma ut galningen som skickade in den, men också från dem som just nu inte vill ha eller behöver en sådan bok eller en författare på sin lista. Förlag refuserar saker hela tiden. De har ett begränsat antal platser för ett visst antal sorts böcker. Man måste hitta rätt förlag, för att hitta en redaktör eller någon som kan backa boken på rätt sätt och sen handlar den ändå om tur. Många prisbelönta, bästsäljande böcker blir refuserade av förlag innan de hittar det som är redo att ta sig an dem (jag minns att Frank Herbert berättade att över tjugo förlag refuserade Dune) och de kan ha tagit rätt beslut för dem angående den boken. (Precis som att författare ibland hittar mer än ett förlag som tävlar om deras verk, och måste besluta sig för vilken det bästa förlaget för dem är.)

När det gäller ”inte fler än 20 författare av litterära verk tjänar tillräckligt för att överleva utan någon annan inkomstkälla.” Jag tror att det är vad statistiker formellt sett kallar en ”påhittad siffra”.

De flesta uppskattningar jag har sett av ställen som The Society of Authors säger att mellan 2 och 6 procent av författarna kan försörja sig och behöver inte en annan inkomstkälla. (Och jag har turen att var en av dem, ja.) Det är avsevärt fler än tjugo personer.

Men man måste också tänka på definitionen av “författare av litterära verk” i citatet -- om man definerarar “litterära verk” som motsatsen till “populärlitteratur” och sedan definerar “populärlitteratur” som allt som säljer, då kan man antagligen bevisa att inga levande “författare av litterära verk” tjänar tillräckligt på sina böcker för att kunna leva på det.

(Vid närmare eftertanke kollade jag på Making Light och fann att Jim och Teresa och Patrick och de som kommenterat redan hade sagt allt jag har sagt, och bättre och mer utförligt, så ni borde också läsa http://nielsenhayden.com/makinglight/archives/007138.html#007138. Och när ni ändå är där läs http://nielsenhayden.com/makinglight/archives/007140.html#007140 som inte alls handlar om skrivande.)

Neil - i ditt svar på frågan om Ms. Mirrlees, lade du märke till att Swanwicks essä inte verkar vara online. Jag tänkte att jag skulle låta dig veta att inlägget på Wikipedia du länkade till, innehåller en länk till detta: http://www.infinityplus.co.uk/introduces/mirrlees.htm - vilket verkar vara den aktuella essän. Hälsningar - Kristin Necessary

Nej, det är Michaels introduktion till, tror jag, den engelska utgåvan av Lud-in-the-Mist. Den biografiska essän jag pratade om var ungefär 20 000 ord lång.

Okej. God natt.