11 januari 2006

dags att avsluta saker

Måndag 19 december, 2005

dags att avsluta saker
postad av Neil 19/12/2005 21:34:00

Jag känner mig lite krasslig, fast det beror bara på att jag är lite uttröttad av allt resande kombinerat med halsont.

Det mest spännande jag har gjort sen jag kom hem var att hämta min Mini Convertible, och jag önskade att det inte var -14 grader och jag kunde öppna suffletten…

Men under tiden, måste jag avsluta några Firefox-saker. Vissa av dem är nyhetsartiklar - som Fulla Jultomtar Härjar i Auckland
där vi läser att En grupp med 40 personer i jultomtekostymer, flera av dem berusade, var ute och levde rövare i Auckland, Nya Zeelands största stad, rånade butiker, överföll säkerhetsvakter och urinerade från överfarter på motorvägen, sade polisen på söndagen. Jag tror att frasen ”flera av dem berusade” är det jag tycker bäst om.

John Clute skriver Robert Sheckleys minnesruna i Independent --
http://news.independent.co.uk/people/obituaries/article333685.ece

Någon har gjort en störande vacker Snow, Glass, Apples-docka -- foton på http://www.livejournal.com/users/drachemaedchen/54195.html.

Någon annan skickade ett kort brev till mig och frågade hur glad jag skulle vara om folk stavade fel till mitt namn, vilket verkade underligt, för det gör de, hela tiden. En snabb titt på google under Gaimen gav 29,200 träffar, Gaimon 15,500 och Gaimin endast 640 (många av dem var inte alls om mig. En googling på ”Neal Gaiman” gav mig ytterligare 12,600 träffar. En av de mest populära träffarna på “Gaiman” var den här intervjun med Terry Pratchett jag aldrig sett tidigare --
http://www.asmodeus.free-online.co.uk/terry1.htm -- vilken jag tyckte var mycket intressant eftersom den gjordes när vi fortfarande skrev ”Good Omens” -- en vecka innan vi avslutade det första utkastet, på den tiden när den fortfarande hette ”William the Antichrist”.

Det är en
intervju med Ursula K LeGuin i Guardian, och för övrigt blir kanske Studio Giblis nästa film en berättelse om Övärlden.

Frommers har de gjort en lista över favoritböcker som får oss att se världen. Det är en underbar lista, mest över riktiga reseböcker, men jag blev förtjust när jag såg att Neverwhere var en av dem. Jonathan Strahans lista över årets tio bästa romaner är riktigt bra och har med Anansi Boys också
(
http://notesfromcoodestreet.blogspot.com/2005/12/2005-my-favorite-books-of-year.html), och det har bookinfo.net också -- http://bookinfo.net/2005/12/16/bookinfonets-best-books-of-2005/, medan New Zealand Herald listar Mirrormask som en av årets bästa böcker (och höjer antalet träffar på ”Neal Gaiman” med ett).

Två kontrasterande artiklar om C.S. Lewis, som demonsterar, i alla fall enligt min mening, att två diametralt motsatta meningar kan vara ganska virriga båda två. Baptist Standard är en av dem -- uppenbarligen har jag ”satariserat över honom [Lewis] brutalt” fast jag tror inte att jag gjorde det. (”The Problem of Susan” må ha varit många saker, men jag förstår inte hur, om man läser den skulle man kalla den satir), och är nästan en helgonbiografi, fast å andra sidan försöker de här heltokiga hemsidorna att bevisa att Lewis i själva verket var Satans verktyg --
http://www.balaams-ass.com/journal/homemake/lewsdion.htm är min favoritsida, men hela rasket är underhållande virrig. Den är storartat rubbad, och försöker bevisa att Lewis var ”kanske Satans mest användbara redskap” sedan andra världskriget, men författaren har kanske en poäng närhan antyder att Lewis förespråkade hedendom -- när jag var sju slog jag i uppslagsböckerna för att ta reda på vem Silenius var, och Bacchus, och menaderna, för att de dök upp i Prins Caspian, och Lewis verkade veta mycket mer om dem än vad han berättade…

Jag undrade, om du har tid, om du är snäll och lägger upp en länk till MOCCA (Museum of Comic and Cartoon Art) i New York till dina lojala blogg-läsare och låter dem veta att de visar underbara verk av din vän och medarbetare Charles Vess och Michael Kaluta till 6 januari, och om man är i New York är det verkligen värt en titt och inträdet på 3 dollar. De har till och med ett väldigt vackert original från Stardust och två enorma och fantastiska kolteckningar som Charles tog med från sin egen samling. Här är en länk till deras hemsida:
http://www.moccany.org/ex-07-27-05.html

Med nöje.

Tror du att dina bloggläsare skulle vilja höra om Michael Moorcock-evenemanget vi har i januari? Jag menar, kan du nämna det i din blog? Det finns ingen anledning för dig att göra reklam för Blackwells evenemang, men jag tänkte att ni delade en hel del läsare, och vi har bara tre veckor (under julen!) på oss att informera alla.

Onsdag 18 januari, på Vanbrugh Theatre, Rada, Malet Street, London,WC1E 7HU. Biljetter £6/£4, i butiken Blackwell CXR eller på0845 456 9876, Mån-Fre, 9.30 till 18.00. Frågor & reservationer av signerade böcker till:
events.london@blackwell.co.uk

Jag tror att vissa av dem skulle det. Eller åtminstone, om jag var i England skulle jag vilja veta. Så jag ska lägga upp detta här. (Moorcocks hemsida är
http://www.multiverse.org/)

Hej Neil, stora delar av min fritid spenderar jag med att läsa din blog. Den är underbar. Jag har dock ett förslag som du kanske vill överväga för att göra den en aning bättre. Det vore användbart att ha en sökfunktion i din blog. På det här sättet blir det lättare för alla att söka efter ett ämne. Stort tack för att du har den här bloggen för dina fans. ~Chan~

Förstoringsglaset till vänster på sidan med “search” skrivet under det baklänges (jag vet, jag vet, det var inte min idé) tar dig till
http://www.neilgaiman.com/search/search.asp vilket är en sökmotor från google för bloggen och är grymt användbar.

Tjena Neil, vad säger du om att starta en ljudblog? Du har en cool röst och jag tycker att det vore coolt att ha din röst på min ipod… Det låter faktiskt lite läskigt, gör det inte! Jag skojar bara, jag tänkte att du skulle gilla det förslaget. Peace.

Jag tror inte att jag vill göra en ljudblog. Men jag tänker hela tiden att det måste finnas ett intressant sätt att göra en podcast som skulle vara värt tiden för alla.

Mr. Gaiman, min fantasybok trycks just nu på Publish America. De är inne på att författaren ska lansera sig själv. Jag undrade hur mycket reklam du själv gjorde under de första åren, eller om du lät boken göra underverk och väntade på att samtalen skulle komma. Jag har redan gjort ett avtal med serietidningsbutiken där jag brukar handla med min man och dotter om att ha ett releasefest och en signering. Jag har också lagt upp en hemsida om boken. Jag vet inte om jag borde vela omkring och ordna signeringar för “King’s Assasin” i Metroplex-området innan boken ges ut, och om att hetsa Dallas Morning News och Fort Worth Star Telegram att trycka en pressrelease (som måste skrivas av mig) när min bok är utgiven verkligen skulle hjälpa med försäljningen i långa loppet. Så jag är helt ställd - ska jag lägga min tid på att utveckla min berättelse som jag jobbar med eller på att göra reklam för mig själv. Vad är din erfarenhet av detta? Som alltid gillar jag dina verk och din blogg,
Juli Nelson
http://geocities.com/she_ra35/index.html

Tja, det är inget fel med författare som gör reklam för sina egna verk. En av fördelarna med att jobba med mer traditionella sätt att ge ut böcker är att förläggare har folk som gör saker som att skriva pressreleaser och skicka ut dem, medan böcker från traditionella förläggare har flera tusen procents större chans att bli upplockade och lästa av bokrecensenter än böcker som uppfattas som utgivna på egen hand. De flesta författare är bättre författare än publicister, till att börja med, och, som du ser, det är bättre för dem om de lägger sin tid på att skriva istället för att publicera, särskilt när, som i ditt fall, även om de lyckas med att ge ut boken, har folk svårt att få tag på den. Som VD:n på Barnes and Noble förklarar i den här artikeln i Washington Post om PublishAmerica, ”om författare vill ha sina böcker i butikerna, måste de ta den traditionella vägen med utgivningen”. Det är andra problem med PublishAmerica som ett sätt att låta folk få tag på din bok -- titta på http://absolutewrite.com/forums/showthread.php?t=10211 för en bra sammanfattning.

...

Och slutligen, ett stort grattis på födelsedagen till Miss Lisa Snellings Clark. Ni borde titta på hennes blog på
http://slaughterhousestudios.blogspot.com/ och önska henne en glad födelsedag och påminna henne om att hon skulle lägga upp en videofilm på min staty när den gör sin besynnerliga grej.