11 januari 2006

The Skippy Show

Onsdag 7 december, 2005

The Skippy Show
postad av Neil 12/07/2005 15:57:00

Jag ser i USA Today att Christopher Robin ska ersättas av en pojkflicka för att tilltala dagens ungdom.
http://www.usatoday.com/life/television/news/2005-12-06-winnie-the-pooh_x.htm
Disney har otvivelaktigt undersökt marknaden noga. Som vi lär oss av artikeln, ”Folk reagerade starkt först, även inom företaget, men känslan var att de här tidlösa figurerna verkligen behövde en frisk fläkt som bara introduktionen av någon ny kan ge,” säger Nancy Kanter på Disney Channel.

Här på
www.neilgaiman.com är vi smärtsamt medvetna om, efter fem år av mitt bloggande, att vi fjärmar oss från en helt ny generation av blogläsare för vilka en medelålders manlig författare som lallar om att skriva saker, ärligt talat, är ganska unket. Vi behöver en frisk fläkt, precis som Nalle Puh. Därför ska resten av det här inlägget i bloggen skrivas av Skippy, en påhittad sexårig pojkflicka och datageni, med ett litet antal älskvärda klyschor.

Neil--Bara en snabb om priser till 92Y-evenemanget, närmare bestämt för de fattiga studenterna (däribland jag själv) bland dina läsare. Jag ringde igår för att höra mig för om studentpriset ($12.50) och fick vet att det inte är möjligt att köpa de rabatterade biljetterna i förköp. Det enda sättet man kan få studentpriset är genom att gå till The Y en timme före shown och köpa dem. Tänkte att dina läsare skulle uppskatta informationen. Vi ses i januari, Circus.

Jisses, Circus. Fast, jag tror att vi alla lärde oss något av det där. Kram!

Alpha, workshop i SF/Fantasy/Skräck för unga författare är 19-26 juli 2006 i västra Pennsylvania. Deadline för manuskript är 31 mars 2006. I år är följande författare på besök:Wen Spencer, Timothy Zahn, Dora Goss och Tamora Pierce tillsammans med en stor stab med författare. Tjugo studenter (i åldrarna 14 till 19) antas bara utifrån bedömning av deras inlämnade berättelser. Om avgiften på $900 är ett problem för vissa studenter, försöker vi att ordna stipendier. Det här blir vårt femte år. Fler detaljer finns på vår hemsida:
http://alpha.spellcaster.org

Oj. Om jag inte var sex år och helt och hållet uppdiktad skulle jag åka dit på momangen. Attsingen.

Jag var på signeringen på Dreamhaven den tredje och när någon frågade “Vad står på tur?” nämnde du en massa nyheter som jag inte hört om tidigare, men du utlämnade nästa bok med noveller. Jag undrar om det finns någon uppdatering om den?

Hoho. Mr Neil säger att den ska heta Fragile Things och kommer ut i slutet av nästa år och han och Morrow-redaktören ms Jennifer Brehl har fullt upp med att sätta samman alla berättelser och hitta alla som han glömt bort och strular med i vilken ordning de ska komma. Kors i taket, ni skulle höra när de grälar om vilken som ska vara var. Jag frågade min söta dator, Blinky, och den satte de där berättelserna i ordning på en millisekund. Men lyssnar de nånsin på mig? Icke sa Nicke. Kram!

Hej Neil, jag följde länken in din FAQ till
Greater Talent Network. Det påminde mig om James Michener’s kommentar i hans självbiografi om att arbeta som talare och hur mycket han hatade det (uppenbarligen tyckte han att The Agency var snål i praktiken). Jag undrar om du trivs med dina åtaganden som talare mer och om du blir uttråkad av att upprepa samma grundläggande ämnen. Med vänlig hälsning Paul Barnier Australien

Huvudskälet till att Mr Neil anmälde sig till Greater Talent Network är för att ha någon som kan ta ut löjligt höga priser för att han ska komma och tala, så att folk inte ska hålla på och fråga honom och kan kan stanna hemma och få mer tid att skriva sina lustiga små historier. Men när han håller sina tal är de alltid olika, för han minns inte vad han sa förra gången. Jag önskar att de där på Greater Talent Networks kunde anmäla mig och göra söta dockor och leksaker av mig och Datorn Blinky.

Hej Neil. Det här slog mig plötsligt. Jag tittar på bilderna du la upp den 2:a. Du får inte ta det här på fel sätt…men det ser ut som om du poserar för ett pressfoto :) Är det något som kommer nästan instinktivt nu? Kamera riktas mot dig…inta ställningen. Hälsningar, Mick

Jag är trött på att prata om Mr Neil. Nu pratar vi om mig. Jag är rolig och charmig och söt, och inte alls som den gamle petmånsen som alltid ser ut som om han poserar för ett pressfottografi. Vet ni vem som borde bli fotograferad? Just det! Jag! Skippy! Tjoho! Kram!

Hej, ursäkta att jag stör dig med en så trivial fråga (jag bläddrade genom din FAQ för att se om den var svarad), men varför bor du i Minnesota? Det är inte meningen att vara oförskämd (och förväntar mig inget svar) men får du inspiration där? Jag tänker mig alltid att framgångsrika författare/konstnärer ska bo på platser som alltid är varma, soliga och tropiska. Det är fånigt, jag vet. Tack. Ta hand om dig. Hälsningar, Celeste.

Han gillar helt enkelt platser som är avskilda. Jag säger åt honom, åk till Hollywood, säger jag. Det är där de stora stålarna finns. Eller nån annanstans med palmer. Han lyssnar inte. Han sitter bara i kylan och tittar på Doctor Who med Maddy (de tittar på Boom Town-avsniittet just nu). Jisses. Vilken gammal petmåns han är. Nästa vecka åker han bort och Blinky och jag ska ta över hela bloggen, tillsammans med en helt ny ensemble, däribland Johnnie the Jolly Juicer, Minko the Magic Mink och Beppo the Popcorn Boy. Kram!

...

Sådär. Tack, Skippy. Just nu är jag i ett konstigt limbo och väntar på svar om jag ska åka till Storbritannien i morgon för några manusmöten. Underligt. Och det som förbryllade mig mest med att Sony placerade skumma program på sina CD-skivor som gömde sig på folks datorer, var vad alla antivirus-program gjorde när detta hände?
Bra att någon annan funderade på samma sak.

Och kvällens goda nyhet är att CBGBs får behålla sitt hyreskontrakt i ett år till --
http://www.ny1.com/ny1/content/index.jsp?stid=1&aid=55477