11 januari 2006

Oh Lore

Söndag, 4 december, 2005

Oh Lore
postad by Neil 12/04/2005 14:26:00

Det var -18 grader när jag gick upp i morse. Det har blivit lite varmare, men inget som märks, trots att solen sken klart hela dagen -- när vinden stormade fylldes luften med nedblåst snö från tak och grenar, som gnistrade när den yrde genom luften, som billigt glitter. Det såg underbart ut från inomhus-där-det-är-varmt.

Lisa Snellings (länken är till hennes limited edition-galleri -- perfekt julklapp för dina mer farliga nära och kära) har nu installerat statyn i sitt hörn -- ommålad, större och ännu mer magisk än vad den var tidigare. Den rör på sig. Den är verkligen fantastisk. Mitt trapphus är inte tomt längre. Jag ska lägga upp ett foto eller två.

Då och då muttrar jag över att jag har hundratusentals personen som läser min blog och Får Aldrig Något Coolt, medan folk jag känner som har bloggar om,
fågelskådning eller att vara gotiska folksångare, får t.ex. massor av fantastiska högteknologiska fågelskådningsverktyg gratis, eller t.o.m. gratis korsetter, så jag känner att jag borde officiellt säg att jag precis fick många coola saker -- ett tack från Penguin för omnämnande av ”The Meaning of Tingo” för ett par månader sedan kom tillsammans med ett ex. av Tingo, tillsammans med en stor bok som heter "THE LORE OF THE LAND: A GUIDE to ENGLAND'S LEGENDS, from Spring-Heeled Jack to the Witches of Warboys" av Westwood och Simpson. (Jag öppnade den, läste att, i fallet med ett självmordsoffer begravt vid en korsning i Chalvington på 1750-talet, växte en ekstolpe som körts igenom hans kropp till ett träd, och slog ut en enda uttorkad gren, den enda den bar, över vägen. Det var den mest säregna missbildningen av ett träd vi någonsin såg och det ar något extremt häxlikt och spöklikt över det…enligt traditionen…sågs som fantastisk, tills för ungefär tjugosju år sedan [c. 1827] när en arbetare grävde sand nära den knagglige eken och upptäckte ett mänskligt skelett, och blev kär.) Någon som heter Gina skickade mig ett ex av ”Trickster Makes the World”, som jag hade nämnt här att jag ville ha (Tack Gina).

Dessutom, “Ivory Bill” Stiteler kom över och tog med sig ett antal iPod-tillbehör som jag fick pröva. (recensioner av olika höljen --
Invisible Shield är ett måste för den lättrepade Nanon; Sportsuit Convertible och armband är jättebra när man flyger; jag ville verkligen tycka om CEO Billfold Wallet (så här, bara en plånbok) men såg bara svårigheter med den (däribland hur man är tvungen att ta in och ut Nanon ur plånboken för att ladda och uppdatera den, och hela tiden ta upp plånboken för att justera Nanon…)

För övrigt, i Cuckfield, där min dotter Holly föddes, berättar “The Lore of the Land” att en rik gammal dam “blev ökänd efter en bitter rättegång där hon tvingade till sig äganderätten till egendomen från kvinnan vanligtvis känd som hennes brorsdotter genom att bevisa att hon egentligen inte var hennes brors dotter, men köptes av honom på en pub i Dublin för att han skulle få en arvinge.” Hon återvände givetvis som ett spöke, men det är det där lilla stycket som har fastnat i mitt huvud.

(*Jag muttrar faktiskt inte. Det är bara ett något-som-får-ens-assistant-som-är-väldigt-nöjd-med-sitt-bands-avtal-för-korsetter-att-rulla-med-ögonen-åt-en mutter. Det här är faktiskt inte ett önskemål om att få Prylar. Det finns för många Prylar här redan, och att Inte Ge Mig Prylar uppskattas mer än att Ge Mig Prylar. De flesta som ger mig böcker eller CDs eller DVD-filmer ökar bara mitt vaga dåliga samvete över av att inte hinna med allt jag skulle vilja göra, helt ärligt.)