11 januari 2006

en tidig kväll…

Måndag 5 december, 2005

en tidig kväll…
postad av Neil 12/05/2005 21:23:00

Jag var uppe i ottan i morse för att köra Maddy till skolan. Hon brukar inte gilla när jag skjutsar henne till skolan, för det är genant när jag kör henne i min Mini, men idag, när Mary är Italien med Holly och min assistent Lorraine körde Lisa Snellings till flygplatsen, kröp jag upp i den gråa gryningen och körde henne till skolan. Iförd en tjock morgonrock och stora tofflor, för jag klär inte på mig vid den tiden på morgonen för någon. Det var märkvärdigt poetiskt att dörren på passagerarsidan bestämde sig för att frysa fast (det var -20 C), vilket innebar att Maddy under hela resan till skolan var ställd inför den fruktade förlägenheten, när vi kom fram till skolan, att jag skulle gå ut ur bilen med morgonrock och tofflor och sen skulle hon vara tvungen att gå ut på min sida. Vi förhandlade, och istället för att släppa av henne utanför skolan, hittade jag en diskret plats på parkeringsplatsen, och hon smet ut där, och låtsades så mycket hon orkade att hon inte kände mig.

Jag gjorde Talk of the Nation med Neal Conan på eftermiddagen -- jag har alltid gjort det på KNOW i St Paul tidigare (förutom http://www.npr.org/templates/rundowns/rundown.php?prgDate=18-Sep-2003&prgId=5 när jag var i DC), men alla deras studios var upptagna, så jag körde till Eau Claire istället, till WHWC, och gjorde det där istället.
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5039319 om ni vill lyssna på det.

Första gången jag någonsin gjorde Talk of the Nation var 1993, och jag pratade med
Scott McCloud - det var meningen att vi skulle prata om serier, men vår värd den gången sa att han hade läst några av mina serier och trodde inte att kvinnor skulle gilla dem, vilket innebar att alla som ringde in var kvinnliga läsare av serier som ville berätta exakt vad de tyckte om honom.

Jag fick precis ett meddelande från pressekreteraren på Tartan Films i Storbritannien som säger att de ska släppa MirrorMask i Storbritannien i slutet av feb/tidigt i mars 2006.

Hej Neil,
Jag vet att många i Australien läser din blog och vissa av dem kanske kan ta sig till en av de exklusiva visningarna av Mirrormask på Hoyts Entertainment Center på 505-523 George Street i Sydney, som börjar 8:e december. Exakta tider för visningarna är inte bestämda än, men den kommer definitivt att visas. Jag antar att namninsamlingen på Continuum fungerade.
Tully.

...

Hej Neil,
Hur fick du till den coola effekten med de blå ögonen på kortet du postade på din blog?
Cheers,
Michael
p.s. Jag avslutade precis Anansi Boys idag och jag tyckte verkligen om den. Åh, och tack för limen. Du gav den till min fru, Kat, på signeringen i Manchester. Vi har kvar den och funderar på hur vi ska bevara den.


Det är en slump, men en cool sådan, och det var bara på det kortet. Det är en lätt blå ton på glasögonen från början, men jag är vänd mot snön, och de reflekterar snö, grenar och en fotograf på ett sånt sätt att det ser ut som ögon -- ”pupillen” är reflekterade ben…

Hej Neil,

Jag har letat på många ställen, men kan inte hitta ett svar på frågan “Vad var limen till för på ditt bord på signeringen i Manchester?” Jag tänkte fråga när jag var där, men slängde ur mig något tråkigt istället.
Det här är sånt som upptar mina fruktlösa dagar. Kan man hoppas på ett svar?
cheers
Rebecca

Om man kan tro på brevet före ditt, var den till Kat.