11 januari 2006

bort från limbo och mot Mastermind

Torsdag 8 december, 2005

bort från limbo och mot Mastermind
postad av Neil 8/12/2005 13:40:00

Jag fick precis ett samtal som sa ja, jag ska åka till Storbritannien för Stardust-filmen-saker -- till Pinewood och sedan ut på landet för att jobba på manuset med Matthew och Jane. Ikväll. Vilket tar mig från det limbo jag har varit i de senaste 48 timmarna. (fast Limbo
existerar givetvis inte längre, vilket måste göra de gudomliga byråkraterna galna när de bestämmer när alla som var i limbo ska ta vägen nu…) Jag åker med ett plan om några timmar, så Lorraine springer runt som en galning, trots att hon är lite vissen, och kastar ner saker i en resväska åt mig, samlar ihop pass och tröjor och dylikt.

http://www.pandora.com/ är totalt beroendeframkallande -- en personlig radiokanal som baseras på en artist eller låt man gillar. Jag har precis upptäckt The Owls.

Mellanspelet med Skippy verkar ha genererat mycket mail (däribland en porträtt av Skippy av r.k. milholland på
http://www.somethingpositive.net/skippy.jpg) tillsammans med flera dödshot, de flesta riktade mot henne.

Det här fick mig att le…

Angående Skippy Show

Kom igen nu, Mr Gaiman, jag tycker att författaren protesterar lite för mycket. Visserligen är rösten på Neil Gaiman dot com den av en sluddrande medelålders författare med förkärlek för svarta kläder och reservoarpennor, men uppsättningen med figurer har varit omfattande, varierad och vältestad från början. Om vi tittar tillbaka i arkiven ser vi att de kappbeklädda förkämparna från CBLDF uppträdde efter bara fem dagars försök att skriva om korrekturläsandets grymma värld. Dag elva får vi en referens till Penn och Teller, länkar till Thea Gilmore dyker upp i journalens första riktiga månad och 2005 får vi Lenny Henry som gäst!
Du kan påstå att ingen del av bloggen skrivits med tanke på en fokusgrupp, men till och med en hastig blick visar något annat. Den fantastiska Lorraine är sedan länge en älskad medlem av gänget, men jag tror att alla kan se vad som hände på författarnas möte:

Ratingkonsult 1:
Vad kan vi göra för att utveckla den där figuren ”Lorraine”?

Neil:
Tja, hon är ju ingen figur som sådan, hon är bara en trevlig person som…

Ratingkonsult 2:
Ett band! Vad sägs om att sätta henne i ett band?!

Neil:
Jo, egentligen är hon i ett…

Ratingkonsult 1:Perfekt! Jag älskar det, men hur kan vi locka pojkarna? Vi har den komiska sidan, men vi behöver mer!

Neil:
Jag förstår verkligen inte hur…

Ratingkonsult 2:
Bandet kan vara sponsrat av NASCAR?

Ratingkonsult 1:
Hmmm, nästan, men kanske, nej, vänta, jag har det! Bandet är sponsrat av en korsettillverkare!

Ratingkonsult 2:
Lysande! Underbart! Måste sticka! Jag har ett möte på kusten.
Neil, se vad du kan få ihop tills på torsdag.

Neil:
Hm, tja…

Sen har vi den pratsjuka Maddy, ett perfekt sätt att fånga in ungarna, den exotiska Holly som reser i fjärran Italien för de äldre tonåringarna och även en forskarstudent i datalära för de av oss som är, tja, dataloger. Vi har på senare tid även sett hur författaren förändrat sig själv från svart jacka och jeans, jordenruntresande jetsettare till morgonrock- och toffelbärande, excentriskt Mini-förare,. Jag vet helt ärligt inte var idén om att träffa Arthur Dent kom ifrån, men vi får se vad ungarna tycker! Älskar bloggen! Älskar den!

...

Det gjorde den här också

http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/4507636.stm förklarar varför...

Angående ämnet tryckfrihet, andra omgången av CBLDF-auktionen -- kompeltt med flera originalmålningar och Neil-råtta -- finns på.
http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZcbldf

Och slutligen,

Hej Neil. Jag tänkte att du kanske ville veta att jag ska vara med på
Mastermind snart, med Sandman som mitt specialämne.
Nick Duffy.
Preston, Lancs

Det gör mig varm ända in i själen. Lycka till. Jag hoppas att du vinner.