11 januari 2006

Sova nu kanske?

Fredag 9 december, 2005

Sova nu kanske?
Postad av Neil 12/09/2005 15:23:00

Jag skriver det här på ett hotell i London efter att ha spenderat det senaste dygnet på resande fot (dimma på Heathrow innebar ungefär fyra timmar extra på en redan lång resa, hela tiden med ett obekvämt litet KLM-plan från Amsterdam och jag kan inte uttrycka hur mycket jag saknar direktflygen från Minneapolis till England). Åkte till Pinewood efter att jag steg av planet och såg en del av skisserna till STARTDUST och jag var SÅ cool och blase och liksom ”Hm, jag tycker nog att det flygande skeppet borde ha kanonportar istället för fönster” att ingen märkte att jag i mitt huvud sa
”herregudjaghittadepåalltdetta-ochnugördedetpåriktigt-herregudherregudherregudoj”, så ingen vet att jag tänkte det och ni skvallrar väl inte?

Några av diskussionerna om rollbesättningen till Stardust har varit lika overkliga som diskussionerna om Beowulf i mars, när Roger Avary och Bob Zemeckis och jag snackade om huruvida vi tyckte att Hrothgar var mer en Antony Hopkins än en Albert Finney och varför det kanske vore roliga att ha Angelina Jolie som Grendels mamma istället för Meryl Streep och det kändes precis som att sitta med vänner och snacka skit om att rollbesätta en film, fast till Beowulf fick vi faktiskt alla vi ville ha, och det skulle inte överraska mig om Matthew får alla han vill ha till denna...

Hej Neil:

Jag har en snabb fråga, när du är i England, din fru i Italien med Holly, din son på egen hand, Lorraine skrev i sin blog att hon ska åka till Los Angeles i helgen - vem tar hand om Maddy?

Jag vill inte låta som om jag kommer från socialen, men jag är bara lite orolig!

Sent - Jeanette


Du behöver inte oroa dig. Mary kom hem ett par timmar före jag åkte till flygplatsen. Och eftersom Maddy är Maddy, tar allt med fattning, och påpekade när jag var på väg ut, att den största fördelen med att jag är borta är att det innebär att vi fortfarande har två avsnitt av Dr Who att titta på, så vi har en vecka till innan vi får slut på DVD-filmer…

Är inte säker på om du såg den här:
http://www.publishersweekly.com/article/CA6289956.html

Det där är riktigt goda nyheter. Ottakars och Waterstones är två väldigt olika kedjor med bokhandlar. Jag är glad att vi får ha dem åtskilda ett tag till.

...

Amazon.com har lanserat sin “vuxenskola” på
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/browse/-/15336561/ med många topptiolistor (min var Mytisk Fantasy, fast om jag ska vara ärlig listade jag tio böcker jag gillar och sen kom jag på vad de hade gemensamt) tillsammans med diskussionsgrupper om böcker - Anansi Boys har en egen grupp och ingen har postat något där än.

...

Jag tänkte posta det här och gå och lägga mig, när min e-mail sa Ping och jag fick ett mail från min vän Alisa Kwitney som sa att hennes far, Robert Sheckley, hade gått bort. Det var inte oväntat, och jag är mest glad att jag hörde det från Lisa istället för att läsa det på
Locus Online.
Här är
SFWAs dödsruna.
Om ni vill veta varför det här spelar nån roll, varför Bob Sheckley spelade nån roll, inte bara som nån jag kände och gillade och kommer sakna, eller som min väns pappa, ta och läs hans bästa SF-romaner, som finns samlade som Dimensions of Sheckley --
http://www.nesfa.org/press/Books/Sheckley-1.html eller ännu bättre, ett urval av novellerna, som finns samlade som The Masque of Manaña http://www.nesfa.org/press/Books/Sheckley-2.html Sätt fart. En dag kommer ni att tacka mig.