11 januari 2006

Mest böcker och skägg

Torsdag 5 januari, 2006

Mest böcker och skägg
postad av Neil 5/1/2006 14:57:00

Neil -- jag läste din blogg och såg ditt inlägg om specialutgåvan av Anansi Boys som säljs av Ottakar’s. Du har väl inga förslag för de av oss som inte bor i England och vill få tag på den? Finns det en återförsäljare i USA eller har Ottakar en internetbutik? Tack! P.S. Jag läste och älskade den amerikanska versionen av Anansi Boys, bara så att du vet!

Jag visste inte, så jag mailade Jon Howells, vår man på Ottakars, som sa…

Hej Neil,
Givetvis. Vilken som helst av våra butiker tar gladeligen emot beställningar från andra sidan Atlanten. Fans bör kontakta någon av butikerna (Detaljer om alla dessa finns på vår hemsida -
www.ottakars.co.uk)

Porto till USA kostar £10.00 för flygpost (snabbt - oftast en vecka), eller en femma för ytpost (Willie Lumpkin-hastighet). Om någon av dina läsare vill få tag på ett ex genom en av våra butiker via hemsidan, får de gärna göra det. Det går också bra om de vill göra det genom mig - de kan maila mig på jon.howells@ottakars.co.uk. Betalningen måste göras med kreditkort, är jag rädd för (om de inte vill skicka dollar, vilket går bra, men det är inte vidare säkert eller snabbt). Jag är ledsen att vi inte säljer på vår hemsida, vilket skulle göra livet mycket enklare. Kanske en dag…

Gott nytt år, Jon.

...

Jag vet inte om jag har nämnt det här tidigare eller inte, men Púca Puppets på Irland ska göra en teateruppsättning med dockor av Coraline. Jag hoppas verkligen att jag kan se den. Deras nyhetsbrev säger:

Utvecklingen av “Coraline”, Púcas nästa föreställning för äldre barn och vuxna, fortsatte under hela året. En samproduktion med Éigse, Carlow och i samarbete med Project Arts Centre, Dublin, som är baserad på Neil Gaimans mörka samtida saga med samma namn. Det finns planer på att ta den till World Puppet Art Festival i Prag, och även en turné på Irland sommaren/hösten 2006. Regissören Sye Mythen och artisterna Margot Jones, Niamh Lawlor och Joe Moylan, utforskade berättelsen under en vecka i december -04 assisterade av Abbeyonehundred. I år anslöt sig artisterna Fiona Dowling och Slavek Kwi till teamet för den utvecklingen av manus och design, bland annat i samråd med barn och barnpsykologer. Det har var tack vare ett stipendium från Konstrådet, och ett stipendium från stadsfullmäktige i Dublin.

(och andra nyheter om Coraline, en artikel i Education Guardian berättar om hur Coraline används i skolor, med hjälp av Powerpoint --
http://education.guardian.co.uk/evaluate/story/0,,1677046,00.html

Hej Neil, kommer du att vara i Pennsylvania nån gång snart? Jag bara undrar. När börjar du skriva? Tack så mycket, Faith

Den 26 januari, när jag åker till Temple University http://www.temple.edu/ och talar, för att Chip Delany bad mig. (Han låg på sjukhus vid den tiden, och hade en mardrömslik incident med en kateter under tiden vi pratade, så samtalet slutade med att han snabbt lade på, fast med ett anmärkningsvärt lugn, med allt blod och sådant.) (Jag såg precis efter om Chip hade en hemsida, och givetvis har han inte det, men det finns en underbar intervju med honom av Jayme Lynn Blaschke på http://www.sfsite.com/06b/srd106.htm.
Ett smakprov från Q & A:
Tycker du att dina mest betydelsefulla bidrag inom området har/kommer att komma från en universitetsmiljö, eller som en författare av skönlitteratur?
Författare skriver det världen får dem att skriva; och universitetet driver en hårt mot att skriva facklitteratur. Betydelse är ingen faktor där -- för det är det enda författaren själv inte har någon tillgång till. Sjuttonhundratalsdramatikern Thomas Ottway dog mer eller mindre medveten om att han skulle bli hågkommen som den störste engelske dramatikern genom tiderna. Under hans livstid jämfördes hans arbeta ofta med Shakespeares och det var på den tiden en kritisk sanning att hans Venice Preserved var en bättre pjäs än Hamlet.

Men hur många idag minns Ottway? Eller har ens läst en rad av honom? Om han överlever överhuvudtaget, är det som ett vedertaget exempel på hur tjurskallig en era eller en lokal och tillfällig uppsättning litterära åsikter kan vara.

När börjar jag skriva? Skönlitteratur blir normalt sett efter lunch, när alla e-mail och samtal och intervjuer och brev är avklarade, om jag inte har dragit mig undan och jobbar på ett längre verk, isåfall är det när jag vaknar.

...

Marcus på Blackwells skrev till mig för att Jag tänkte att jag skulle berätta att Alan Moore har gått med på att vara värd för vår Moorcock-tillställning vi har 18 januari. Blackwell Charing Cross Road presenterar en kväll med Michael Moorcok, i samtal med Alan Moore. Onsdag 18 januari kl. 19.00.

Biljetter £6, rabatterade £4, i butiken när den är öppen (9.30 - 20.00 mån-lör, 12.00 - 18.00 sön) eller 0845 456 9876 (mån-fri, 9.30 - 18.00)

Jag önskar verkligen att jag kunde åka dit. Om du är i England, och du har en längtan att höra två lysande skäggiga vilda författargenier prata om litteratur och magi och anarki och musik (bara en vild gissning, när det gäller ämnena) då borde du åka dit. Lita på mig.
...

Neil - tack för att du påpekade att Anansi Boys säljs för halva priset på B&N just nu (jag jobbar där och visste inte om det). Trogna läsare kanske är intresserade av att veta att Terry Pratchetts Thud! finns med i samma kampanj och säljs också för halva priset. (Det gör även Paris Hiltons ”bok” Your Heiress Diare,men jag misstänker att hon och du inte har så många gemensamma fans)
- Seth Christenfeld

Books-A-Million säljer också Anansi Boys för halva priset på deras mellandagsrea både online och deras butik. Robert

Hej, Neil. Först, tack för de underbara berättelserna och den sympatiska bloggen! Jag ville bara säga att i England (jag är inte säker på Europa) säljer även Waterstone’s Anansi Boys för halva priset. Jag är inte säker på hur länge Rean varar, men jag såg den under helgen.

...

Hej Neil,
Jag läste detta på en hemsida (
http://www.anotherealm.com/prededitors/pubagent.htm) om litterära agenter. Det stod, ”De flesta agenter representerar inte noveller om de inte är en del av en antologi som ska ges ut som en bok. Det betalas helt enkelt inte tillräcklig med pengar för noveller så att en agent kan försörja sig. Om du skriver noveller, räkna med att skicka dina verk direkt till förlagen.”

Om det här är sant, borde jag sluta att skriva noveller och koncentrera mig på att skriva en roman eller en barnbok? Jag hoppades att mina noveller åtminstone skulle få en agent att lägga märke till mig. Nu verkar det som om jag måste tänka om.

Åh, förresten, jag är en strävande författare som aldrig blivit utgiven.

Tack, Neil!
Chan

Till att börja med, jag vill hänvisa alla med frågor om skrivande hit - ett inlägg i den här bloggen huvudsakligen skriven av Teresa Nielsen Hayden som innehåller allt man behöver veta, i stort sett. Den är värd att spara som en häpnadsväckande samling med resurser på webben och information, helt ärligt.

För att svara på din fråga (fast informationen finns i paragrafen du citerar), de flesta agenter säljer inte enskilda noveller. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten är att redaktörer för saker -- antologier och tidningar och liknande -- som publicerar noveller faktiskt läser noveller. Här slipper man mellanhanden.

En agent kan mycket väl läsa dina noveller, för att se om du kanske har en roman i dig. En agent vill mestadels ha en roman att sälja. Fast om du har en samling lysande noveller som agenten kan sälja som en bok, om du är den nästa Kelly Link eller Margo Lanagan, då kan en agent mycket väl vara intresserad av att representera dig. Men det är inte troligt att du kan sälja en enskild novell för mer än några hundra dollar, och det är inte många agenter som kommer att skicka ut din novell åt dig till möjliga marknader -- det skulle kosta mer i porto än agenten någonsin tjänar i kommission.

Det är bra att skriva noveller, och ett bra sätt att lära sig hantverket och få ut ditt namn bland folk. Jag rekommenderar det varmt. Och om dina noveller publiceras är jag säker på att det blir lättare att få en agent. Men du måste själv skicka ut dem på marknaden.