11 januari 2006

3:e januari

Tisdag 3 januari, 2006

3:e januari
postad av Neil
3/1/2006 09:31:00

En månad efter signeringen på DreamHaven, får jag helt plötsligt dåligt samvete -- det är korten på folk som köade runt kvarteret i snön… De som undrar ur Greg Ketters underbara lila affär ser ut, eller hur de som jobbar i affären ser ut borde ta en titt på
http://www.neilgaiman.net/pictures.php.

Barnes and Noble säljer Anansi Boys inbunden som en del av deras mellandagsrea, för halva priset,
online och i deras affärer, under de kommande veckorna.

Will Eisner dog för ett år sedan idag, och idag måste jag skriva introduktionen till Eisners bok New York stories. Suck.

Jag såg ditt inlägg om nyutgivningen av “Good Omens” med två olika omslag. Snälla, snälla, säg att de inte kommer att ha olika titelblad också. Jag jobbar som arkiverare och du anar inte hur svårt de här försäljningstricken gör det att katalogisera en bok. Bibliotek som får båda versionerna måste åtminstone göra någon slags notering om i vilken ordning författarnas namn står på omslaget. Och biblioteket som bara får ena och inte inser att det finns en annan version kommer att bli förvirrade. Jag antar att jag inte borde gnälla - trots allt borde man kunna se sånt här som en jobbsäkerhet - men allt som gör det svårare att enkelt identifiera ett verk förvärrar informationskaoset och hjälper inte läsarna alls. Tack. Joan, arkivarie på Dallas Public Library.

Jag tror att de kommer vara lika invändigt; bara omslagen är olika.

G’day Neil, jag läste din intervju på baksidan av Anansi Boys och blev förbluffad av det faktum att du sa att du aldrig haft ett smeknamn. Vilket universum kom du ifrån? Jag menar (och jag menar verkligen inget illa), men ditt efternamn är Gaiman, som uppfattas som ”gay man”. Förstår du vinken. Om man antar att du föddes med namnet fattar jag inte att du råkat ut för alla homosexuella anspelningar och de betydelser som följer med det. Jag är från Australien och vi har alltid lyckats att på ett sätt eller annat att ge någon ett smeknamn, givetvis bara som ett skämt. Jag tror inte att vi är så värst annorlunda, så vad händer?
Hur som helst, jag är nästan redo att läsa din nya bok och jag ser fram emot det.
Hjärtliga hälsningar,
David Nelson


Jag antar att jag hade turen att ha de flesta av mina dagar i skolan före mitten av sjuttiotalet då, eller bara att jag inte gick i skolan i Australien…

I nyårslöftena från Crowley and Aziraphale blir jag lite förvirrad av Aziraphales löfte #4. Han säger, ”Jag ska försöka att vara trevligare mot kunderna. De vill köpa böcker; jag vill sälja dem. Jag trodde att Aziraphale INTE ville sälja sina böcker i romanen, att det var en av skämten -- att han hade sin bokhandel för att han älskade böcker och inte ville skiljas från någon av dem. Minns jag fel, eller har Aziraphale mjuknat under de senaste åren?

Tack,
Elizabeth S.


Inte alls. Han har haft Löfte #4 på sin lista över nyårslöften sedan början av 1870-talet. Det är ett löfte och är därför helt och hållet bortglömt den 3 januari.