14 januari 2006

bloggar för spöken..

Tisdag 10 januari , 2006

bloggar för spöken..

postad av Neil 17:14
Den här morgonens inlägg gick rakt till den nya beta-versionen av den här sajten och jag antar att det jag skriver nu hamnar där och ingen kommer att läsa det på några dagar… Jag hoppas att allt löser sig snart, så att ni kan läsa det här, och det senaste inlägget. Fast, det innebär att vi glider fram på vägen mot den NYA FÖRBÄTTRADE och lättnavigerade Neil Gaiman.com med massor av coola saker…

...

Jag läste Stardust högt i en studio idag och fick plötsligt en av de där konstiga insikterna när man lägger märke till något fullständigt fel i en bok man har skrivit och undrar varför man aldrig har lagt märke till det tidigare (och varför uppenbarligen ingen annan heller har gjort det). Det är en scen där jag låter häxdrottningen vässa sina knivar i obsidian med en brynsten, och undrade hur det kom sig att jag hade lagt in det -- jag tror att knivarna började som metall i ett utkast (det var för tio år sedan, och jag har glömt) och sen ändrade jag dem till obsidian för att det var roligare för Charles Vess att teckna, utan att tänka på brynstenen, och det tog nästan ett decennium innan jag läste meningen högt och då slog det mig.

En nyutgåva av Stardust, med ett nytt omslag, kommer i oktober på Harper Perennial. Nu måste jag bestämma mig om jag ska lämna scenen som den är, eller ändra den.

Tänkte att du ville veta att du är den femte “mest ägde författaren” på mylibrary.com. Före J.R.R. Tolkien och William Shakespeare.
http://www.librarything.com/users.php


Vilket säger oss massor av intressanta saker om mylibrarys användare. (Som jag tycker, om jag ska vara ärlig, är en extremt attraktiv hemsida, och om jag bara hade en månad eller så utan något att göra, skulle jag lägga in mina egna böcker.) Det är en fascinerande sida -- några klick och jag läste en diskussion om ras i Anansi Boys...

Jag tyckte att du borde känna till detta:
http://www.livejournal.com/community/virgule/92396.html. Det är ett begäran om uppsatser till en konferens om dina verk. Ska du skriva en, kanske?


Inte en chans. Det skulle vara som att hjälpa till på ens egen obduktion (som jag precis skrev till en vän i den akademiska världen, som tyckte att vi skulle skriva en uppsats tillsammans.)