24 januari 2006

mer om katter, och vår författare vinner en ALEX

mer om katter, och vår författare vinner en ALEX.
postad av Neil
11:49

Hej Neil, Tack så mycket för den uppdaterade bilden av den jättefina Misty! Hur som helst, jag måste fråga…hur mår Fred den Otursförföljda Svarta Katten nuförtiden? Enligt en snabb sökning i den här bloggen, har han inte omnämnts sedan augusti 2005…en uppdaterade bild vore också trevligt. Och jag undrar ofta, hur kommer Misty och Fred överens? Tack! Cathy

De två senaste dagarna har jag varit förvisad från min säng till min son Mikes tomma sovrum på vinden, på grund av att mitt sovrum målas om, så Fred, när jag skriver det här, sover änden av sängen på vinden och är hemskt lycklig. När vi först släppte in honom i huset var han svårt skadad, och jag sov här uppe för att hålla honom sällskap. Och jag gjorde samma sak några månader senare, nästa gång det hände. Så Fred tror att naturens ordning är att jag sover här uppe och att han ska ligga vid sängens ände, och skydda mig mot damtussar. Han är fortfarande otursförföljd, och ett flertal stora räkningar från veterinären efter andra skador tillfogade av djur har inte rapporterats på den här bloggen.

Mistys ankomst trasslade till den prekära maktbalansen mellan katterna i huset -- när hon förvandlades från en kattungen till en ung dam insåg de båda hankatterna, Coconut och Fred, att de avgudade henne, trots att de är kastrerade, och försökte desperat att imponera på henne, medan de två honkatterna, Princess och Zoe, inte gillade allt det här, och all fyra var helt plötsligt tvungna att börja urinera överallt för att se till att visa sina känslor och revir markerades och så vidare. Vår veterinär föreslog
Feliway diffusers och tre veckor senare är det en märkbar skillnad.

Grattis! Jag såg precis att ”Anansi Boys” fick en Alex Award från ALA (en av de 10 bästa böckerna för vuxna som riktar sig till tonåringar). Här är länken--fast den har säkert vidarebefordrats till dig redan av andra bibliotekarier! Den är mot slutet av sidan.
http://news.ala.org/releases/rollup.html Misty är en jättefin kissemiss!! Hur är det med Fred nuförtiden? Grattis igen-Michele

Det var fantastiska nyheter, och du var den första som berättade för mig. Och det är Anansi’s första utmärkelse. Fred pratar fortfarande (han säger ”Hurrow” vilket är lite underligt) och är fortfarande en katt som går för sig själv och alla platser är likadan för honom (men han gillar om någon sover på vinden).




(Det här är Fred som går för sig själv.)

Neil, först och främst, tack. Bara ett allmänt tack :) För det andra- Jag tror att du (och Maddy) kan ha en trolsk katt. Nej, verkligen - en norsk skogskatt, eller, en trolsk katt.
http://www.explorenorth.com/library/weekly/aa101300a.htm :) - Heidi PB

Tja, Misty verkar helt klart ha lite blod av Norsk skog/Maine Coon i sig, ja, om man dömer efter pälsen och manen och den fluffiga svansen. Vi kommer att få veta hur mycket när hon fortsätter att växa, antar jag.

Mr Gaiman… Jag är nyfiken på varför ditt kreativa fokus har gått över till romaner istället för serietidningar. Är det en önskan om att vara mer bred (kanske ekonomiska skäl) eller något annat? Du har samarbetat med underbara tecknare, men det är en aspekt av den slutgiltiga produkten som du inte har total kontroll över. Det är kanske också en orsak. (Efter att ha läst ett antal av dina manus, har jag märkt att tecknarna ibland har bortsett från vissa nyanser som världens Sims och Millers hade sett till att ta med eftersom de är både författare och tecknare.) Jag tror att uppfattningen i vissa krettsar är att du har ”utexaminerats” från ditt arbete med serier till ett mer legitimt medium. Personligen tror jag att du alltid har velat vara en romanförfattare (det finns trots allt ett fin tradition) och din vanära i seriernas värld möjliggjorde det. Det kan inte förnekas att det ger dig större kontroll. Jag antar att jag frågar för att önskar att du gjorde en serietidning som kom ut varje månad igen, eftersom jag älskar serietidningar som medium, och önskar att du gjorde det regelbundet. Jag föreställer mig att den här frågan har ställts 50 837 gånger redan och ber om ursäkt för att jag frågar igen.

Och jag, för min del, är nyfiken på varför du tror att mitt kreativa fokus har gått över uteslutande till romaner. Det tror jag inte att det har. (Men å andra sidan drivs den här hemsidan av Harper Collins, som ger ut romanerna och novellsamlingarna, så den har en tendens att dra åt det hållet när det tonvikten på innehållet.)

Jag gör inte en serie som kommer ut varje månad längre eftersom jag inte är kvarterets snabbaste författare och om jag gjorde en månatlig serie skulle jag aldrig göra något annat och ändå missa deadlines. Men när det är sagt, efter att jag började med den här bloggen har jag skrivit 1602 (en serie på 8 månatliga serietidningar), Endless Nights (ungefär lika lång som drygt 6 månatliga serietidningar), flera korta serieberättelser (däribland den nyutkommna Deadman-berättelsen i Teddy Kristiansen’s SOLO), och några verk för barn, som berättelsen om Gahan Wilson i Little Lit, och givetvis The Wolves in the Walls. I år ska jag göra The Eternals för Marvel som ges ut en gång i månaden i ett halvår. Och jag har bara skrivit en roman.

Men jag gillar att skriva romaner, och de tar tid. Jag gillar att skriva filmmanus, och jag känner fortfarande att jag har så mycket att lära där, och de tar tid. Jag skulle gärna skriva en pjäs, och det tar också tid. Sen ska saker regisseras, vilket verkar nödvändigt om något av det skrivit på ska dyka upp på en skärm, men det tar också, ni har gissat det, tid.

Så det är varken pengar eller kontroll som gör att jag inte skriver en månatlig serietidning. Det är att jag gjorde det varje månad i nio år, och mot slutet gjorde jag inget annat, för det fanns helt enkelt inte tid. Och jag vill kunna berätta historier genom alla de medier som folk låter mig leka med.