06 februari 2006

grejer. ni vet, saker

Fredag 3 februari, 2006

grejer. ni vet, saker.

postad av Neil 15:19
Mailen rasar in om hemsidans nya utseende -- fördelningen verkar vara ungefär 70-30 mellan de som älskar den och de som hatar den.

Beslutet att inte behålla vårt trevliga, gamla röriga utseende var mitt, eftersom jag var den som tröttnade på folk som varje dag frågade om var sökfunktionen var eller FAQ:n eller något annat som var ganska uppenbart om man kunde hitta vägen genom röran, och till slut bestämde jag mig för att jag ville ha nåt som åtminstone kunde dra ner på den delen av min mailbox.

Jag var lättad att de som gillade den, gillar den. Men å andra sidan, de 30% som inte gillar den, gillar den VERKLIGEN inte…

Hej Neil,

Efter att ha gått igenom den omkonstruerade hemsidan, får det mig att undra om du genomgår någon slags fyrtioårskris fylld av banalitet.

Den nya sajten återspeglar ingen av din kreativitet och charm. Den menlösa designen kunde lika gärna vara för en revisionsbyrå.

Även om den här sajten verkar mer välorganiserad, så saknar jag den gamla. Färgen, stolligheterna, med dig vid ditt skrivbord så att det kändes som om vi bara kom förbi för att titta över din axel när du skrev.

Nåväl, allt förändras
.

Jag är säker på att vi kommer att pyssla mycket mer med den de kommande månaderna -- min främsta krav på formgivarna var att göra den behagligare för folk och att saker skulle vara lättare att hitta. Jag formgav den inte, precis som jag inte formgav den förra. Jag vet inte om vi behöver behålla det där kortet på varje sida, eller som på den gamla, vi kan förändra utseendet beroende på var på sajten man är, eftersom ärligt talat, efter att par dagar, börjar jag bli väldigt trött på det där kortet som stirrar på mig, och jag skulle gärna variera allt lite mer.

Men allt ser inte likadant ut -- till exempel finns
http://www.neilgaiman.com/exclusive/shortstories/emerald.pdf som obestridligen är en PDF-fil, och formgavs av Juoni Koponen....

Efter att ha läst alla dina inlägg på sistone om filmerna Beowulf och Stardust som du jobbar med, är det något som förbryllar mig. Jag erkänner att jag inte vet något om politiken med filmer, så du får ursäkta min okunnighet. Men jag förstår inte hur Mirrormask fick så lite uppmärksamhet, med sin lilla budget, ingen annonsering, och en biograf i var och en av delstaterna som visade den, trots det enorma arbetet som lades ner på den. Fast med Beowulf slänger du ur dig namn som Angelina Jolie och Anthony Hopkins, som jag antar inte är lätta eller billiga att anlita. Och med alla auditions till Stardust låter det som om du har verklig makt inom filmindustrin. Så vad hände med Mirrormask eftersom den inte tog sig utanför din krets av fans? Jag tror knappast att en film med både Jolie och Hopkins inte kommer att annonseras eller förbli okänd, så något måste ha förändrats?

Det går inte att jämföra. MirrorMask hade en VÄLDIGT låg budget (vi gjorde den för 2 miljoner brittiska pund) som den lilla avdelningen på Sony som finansierade filmen tänkte aldrig släppa den på bred front på bio. Den har inga kända skådespelare och vi visste att vi gjorde den för en publik som var tvungen att upptäcka den… (Glädjen med att göra en film med en så låg budget är att man inte gör en film som det är meningen att alla ska tycka om.) Om den inte hade antagits till Sundance och hyllats i de tidiga recensionerna skulle släppet på bio antagligen varit ännu mindre. Sony gjorde några kopior av den, men dussintals, inte tusentals. Den hade en budget för annonsering och marknadsföring, men den var inte speciellt stor. Meningen är att Sony ska tjäna in pengarna genom försäljningen av DVD-filmer, och det är jag säker på att den gör. (Lisa Henson berättade att Sony är lite förbryllade över att den redan är en av de mest piratkopierade och nedladdade filmerna de har. Jag påpekade, att med stor sannolikhet, kommer många av de som laddar ner den att vilja ha en ny version som går att se på, och för att njuta av allt extramaterial…)

(Vilket påminner mig -- här är några recensioner av MirrorMask på DVD, som också listar allt extramaterial:
http://movies.about.com/od/mirrormask/gr/mirrormsk012606.htm
och
http://www.the-trades.com/article.php?id=4016)

Beowulf och Starducst är vad de brukade kalla “storfilmer”, med Hollywoodskådisar från A-listan, budgeterad till tjugo till trettio gånger av vad MirrorMask hade. Det har inget att göra med mitt inflytande i Hollywood (som är obefintligt) och har allt göra med att de är stora, kommersiella filmer med stora budgetar. De kommer att visas på en biograf i din närhet, du kommer att öppna din tidning eller slå på tv:n och se annonser för dem. Anthony Hopkins och Angelina Jolie och alla andra är inte med i Beowulf tack vare mig (förutom till den mån de gillade manuset), de är med i den på grund av Robert Zemeckis och för att den är något nytt. Jag hjälper sannerligen Matthew Vaughn med Stardust när jag kan, men det är hans film och han regisserar den. (Jag skrev inte manuset).

när du skrev din serie om sandman, hur valde du tecknarna? Var de tvungna att vara nära vänner eller välkända?

Bara ett fåtal av dem var vänner när jag började (förutom Dave McKean och, mycket senare, Bryan Talbot och Mark Buckingham) fast många av dem blev vänner under tiden vi jobbade. Vissa av dem var kända tecknare redan. Några få av dem -- till exempel Chris Bachalo -- var nya tecknare som hade skickat sina arbetsprover till DC. Mestadels höll mina redaktörer och jag utkik....

Dikten jag läste på Temple finns på
http://www.spiderwords.com/words.htm, tillsammans med en annan om nakenhet som faktiskt var inspirerad av händelsen jag pratade om och idéer jag hade på den här bloggen på http://www.neilgaiman.com/journal/2004/02/is-that-it.asp.

Anthony Hopkins inbillade nakenhet har nu nått till Englands skvallertidningar --
http://www.thesun.co.uk/article/0,,2004580002-2006050022,00.html, där den får sällskap med en ännu dummare historia om Angelina Jolies tatueringar.

Under tiden, THE TOURNAMENT OF BOOKS har börjat. Detaljer på
http://www.themorningnews.org/tob/. Vilken bok blir det? Vems litteratur ska härska enväldigt?

Jag skulle ha nämnt att jag blivit beskyddare av The Open Rights Group, men det hände när allt låg nere. Men titta, det har jag:
www.openrightsgroup.org
("Jag har ingen aning om vad en beskyddare gör, men jag planerar att göra det lite varstans de kommande åren,” sa jag i mitt e-mail till Suw, men hon tog förståndigt nog bort mina försök till humor från pressreleasen. Väldigt klokt.)

Nu måste jag gå. En liten flicka måste se på CARNIVAL OF MONSTERS, och ni vet hur det är…