30 januari 2006

En kort från Bryn Mawr…

Fredag 27 januari, 2006

En kort från Bryn Mawr…
postad av Neil
11:53
Mitt inlägg från igår kväll blev aldrig postat, vilket antagligen är bra, eftersom det skrevs när jag var för trött för att tänka och handlade mest om att vara för trött för att tänka. Men nu är det nästa morgon och jag sitter bredvid Holly på en soffa och utnyttjar Bryn Mawrs trådlösa internet.

Så jag körde och körde och körde, kom till middag med Chip Delaney & vänner (och Holly, som nu har en ring i läppen “Det ser väldigt…intressant ut,” sa jag och visade att jag är en pappa, men jag vänjer mig) ungefär en halvtimme för sent eftersom Minins GPS-system inte kände till rusningstrafik, åt
en underbar middag, sen vidare till Temple där jag läste (en dikt, “The Day The Saucers Came”, och en novell, “Hot to Talk to Girls at Parties”) inför, berättade nu Chip i morse, ungefär sjuhundra personer, svarade sen på frågor och signerade sen saker åt folk (en sak per person, och jag var ändå där till halv tolv).

Sen bodde jag på Chestnut Hill Hotel (
http://www.chestnuthillhotel.com/) som var förtjusande, och åt en förtjusande frukost med ägaren Michael och hans fru Susan.

Min resa är inte över än.

Att köra den nya Minin, en Mini Cooper S cabriolet, är väldigt kul, och jag känner att börja lära känna den. (En kort recension -- den är lätt att manövrera, är kvick och är kul att köra, även om upphängningen inte är lika bra som på mina senaste Minis, och jag måste tänka efter mer när jag packar den, eftersom det är svårare att få in och ut saker. Begränsat synfält bakåt. Jag misstänker att baksätena alltid får vara nerfällda om jag inte behöver ha dem uppe. Och om man försöker att köra med uppfälld sufflett i det här vädret, med sätesvärmen på och full värme, så fryser man ändå.)

Neil, jag gillar verkligen den lilla skissen av den sjubenta spindeln som du gjorde till Anansi Boys, och jag tror att den vore fin som en tatuering. Jag tänkte att det vore snällt av mig, emellertid, att be om din tillåtelse först. Snälla rara? Sarah.

Du behöver inte fråga, och givetvis.

Tjena Neil, jag letade på IMDB idag och såg vid ditt namn en “Books of Magic” film 2006. Jag undrar om du kan bekräfta/dementera den, och utveckla den obefintliga informationen som finns där. Är det (förutsatt att den händer) bara de fyra delarna av serietidningen som gavs ut ursprungligen, eller kommer den också att innehålla handling(ar) från Reiber and Gross serie? Och i hopp om att undvika ännu en Earthsea, har du eller de andra författarna kreativ kontroll över manuset? Tack, Sam.

De första filmmanusen till Books of Magic som jag såg, av Matt Greenberg, år 2000, var trogen serierna till andan, men inte bokstavligen, och jag var med och läste manusen och gav feedback. Det senaste manuset jag såg, för ett eller två år sen, av någon annan, hade ingen likhet med någon av serierna, fast det var faktiskt inget dåligt manus i sig, och när jag läste det började jag hoppas att de kunde byta namn på filmen och döpa om rollpersonen ”Tim Hunter”, så att det inte förvirrar folk som verkligen ville se en Books of Magic-film. Jag vet inte om det händer något med den just nu -- det var länge sedan de skickade mig ett manus. Men det är ju en film och vad som helst kan hända. Nej, vi har ingen kreativ kontroll -- DC Comics egendom ägs av DC Comics, och rättigheterna såldes till Warners. (Men helt ärligt, när man säljer filmrättigheter står man alltid inför möjligheten att någon kommer att i bästa fall göra något som i bästa fall är ”vagt inspirerat av” det man skrev.)