30 januari 2006

Tredje skitsnacket om Beowulf

Lördag 28 januari, 2006

Tredje skitsnacket om Beowulf
postad av Neil
16:29
Jag vet inte vad det är med Bewoulf som får journalister att skriva rent skitsnack, men jag tänker försöka att hålla reda på de värsta artiklarna på den här bloggen och rätta dem, åtminstone tills Beowulfs officiella hemsida öppnar. Anthony Hopkins försöker förklara för en journalist att han inte hade nån kostym på sig för rollen som King Hrothgar i Beouwulf, utan ser istället ut mer så
här (okej, det är Angelina Jolie, inte han, men det är samma kläder) och det här rapporteras som

SIR ANTHONY HOPKINS nya roll som den mytiske BEWOULF krävde att Oscarsvinnaren var helt naken under hela inspelningen.

Hopkins har rollen som den skandinaviske krigaren i en ny dataanimerad episk film och var tvungen att filma många av sina scener naken…


Så då klargör jag, Sir Ant spelar Hrothgar inte Beowulf, och gjorde ingenting naken. Som jag känner till.

Neil, jag hoppas att du kan lägga ut den här erbjudandet i din blogg. I ett anfall av sinnesförrvirring efter att ha sett Mirrormask, sprang jag ut och köpte domännamnet GiantsOrbiting.com. Vid närmare eftertanke insåg att jag att jag inte har något passande att lägga ut där, och inte heller tid att utveckla den. Jag skulle vilja ge domänen till nån som kan göra något intressant med den. Mitt pris är ”nåt fyndigt”. En berättelse, ett konstverk, en dikt på en vacker utskrift, en riktigt cool, polerad metallbit som ni hittat, nåt åt det hållet. För dig Neil, eftersom du är en Berömd Författare, skulle priset vara lite högre, ”nåt fyndigt” och ”lunch nästa gång du är i Bosten”. Intressenter kan e-maila mig på
alex@giantsorbiting.com och korfattat beskriva vad ni vill göra med den. Första idén som låter smart får köpa domänen. Snälla, skicka inte inte beskrivningar av era ”nåt fyndigt”, jag är säker på att det blir bra.
Något helt annat, du kanske vill titta på några av mina sidoprojekt. Bilder från en produktlinje med silkessjalar som jag utformar
http://www.1000angrymonkeys.com/gallery/flowers, och BostonTypewriterOrchestra.com Tack-Alex-

Jag har redan för många hemsidor som jag inte gör nåt med. Men det finns säkert nåt där ute med några coola idéer…

Hej Neil,
För typ ett år sen fanns det nån ûber-super-speciell begränsad upplaga av American Gods med bortredigerade delar, tungt fint guldpapper, och ett enormt onödigt omslag. Jag undrar om du har nån aning om var jag kan få tag i den här. Jag glömde helt bort namnet på de som gjorde den. ;_;

Tack så hemskt mycket,
Alex

Det är
http://www.hillhousepublishers.com/ som har otroliga erbjudaden på sina böcker fram till 15 februari, så om ni letar efter, säg begränsade upplagor av Neil Stephenson, eller faksimilutgåvor av Terry Pratchett, ta er en titt. Det är bra folk.

Mr Gaiman,

Önskar du ibland att du fortfarande bodde i Storbritannien? Jag är nyfiken på varför så många brittiska författaren känner att de måste flytta till USA. Det verkar ironiskt (eller sarkastiskt om man är amerikansk) eftersom de flesta författare - jag tillägger motvilligt, inte du - tenderar att skriva om hur kasst Amerika är, och hur kortsynt genomsnittsamerikanen är, fast ändå bor de där. Jag frågar inte som ett påhopp på dig (om jag fick arbetstillstånd, ska gud veta att jag gärna skulle bo i Staterna) - jag undrar bara varför du valde att göra den ”stora flytten” - och även hur det har påverkat din ”skrivstil”?

Du måste vara trött på att se frågetecken här, antar jag?

Nu en enkel punkt för att avrunda en ogenomtänkt fråga, eller?
Matt...?

Ja, jag saknar Storbritannien. Mindre än tidigare, med tanke på att nuförtiden är de flesta av mina
tidningar, radio and TV (tja, DVD-skivor) från Storbritannien, men min hemlängtan försvinner aldrig helt och hållet. När det gäller varför brittiska författare känner att de måste flytta -- jag kan inte tala för någon annan. I mitt fall, för tretton år sedan, var det en kombination av att ha en amerikansk fru med en mor och mormor som inte blev yngre, och att ha halvamerikanska barn som egentligen inte hade träffat den sidan av deras familj, kombinerat med det faktum att all min inkomst kom från USA och jag gillade tanken på att flytta någonstans där jag kunde spendera dollarna och veta vad de är värda från vecka till vecka vilket, under den förre president Bushs ekonomiska ledarskap, jag aldrig gjorde, för dollarn åkte upp och ner och jag kunde inte avgöra från en vecka till en annan hur många pund det skulle bli när de hamnade på banken, och även för att jag insåg att jag kunde få ett Familjen Addams-hus och 15 tunnland skog nära Minneapolis för mindre än kostnaden för en etta i London, vilket var bra att få veta eftersom jag började få slut på utrymme för både folk och böcker i Storbritannien vid den tiden.