02 februari 2006

Mina äventyr de senaste dagarna

Torsdag 2 februari, 2006

Mina äventyr de senaste dagarna
postad av Neil 12:42

Välkomna till den nya hemsidan. Massor av saker att fixa. Jag hann leka med den några minuter tidigare idag och såg ett antal saker som jag trodde var ändrade eller fixade som inte var det och andra saker som var fixade så mycket att jag inte märkte att de inte fungerade först nu, saker som måste förändras, men jag tror att allt går att fixa och den utvecklas fortfarande. Som tur är har Giles på Webslingerz koll på läget och när jag säger ”de första månaderna av bloggen ligger inte uppe och hela bloggen om American Gods har försvunnit” säger han ”Det fixar vi” och jag är säker på att han gör det.

Så jag åkte till LA på söndag kväll.

Det skulle vara en tämligen avslappnad resa av den sorten när jag jobbar ett par timmar varje dag och resten av dagen kan jag hänga på ett hotell rum och hinna med att skriva och e-maila och övervaka lanseringen av den nya hemsidan och sådant. Det var planen, men den ändrades snabbt så fort jag kom dit och fick veta att Stardusts regissör Matthew Vaughn var kvar i LA. Jag hade inte väntat mig att träffa Matthew. Jag trodde att hans resa till LA skulle vara över när jag kom dit, men var glad att träffa honom, och omtöcknad av att hamna i hans jetström.

Stardust börjar filmas i april och skådespelarna bestäms just nu, och på vissa sätt är rollbesättningen den roligaste och mest frustrerande delen när man gör en film. Matthews plan är att använda mer okända i rollerna som Tristan och Yvaine och stjärnor i de mindre rollerna, till exempel häxan, eller kaptenen på det flygande skeppet.

På måndag gjorde jag ett antal saker. Jag besökte The Bridge och träffade Chelsea Laird, som visade mig en analys av sakerna som folk hade efterfrågat på hemsidan med Neil Gaiman-merchandise, och trots att över 500 personer svarade och ville ha olika saker, var det en överraskande stor enighet bland önskemålen, så vi väljer ut några av de mest populära och sätter igång med det; tillsammans med Roger Avary träffade jag regissören Alex Aja och några trevliga producenter, och Roger och jag förklarade vad vi skulle göra om fick omvandla Charles Burns fantastiska serieroman BLACK HOLE till en film. Vi gillade Alex och jag tror att han gillade oss, och det verkade som om vi pratade om samma film; Jag gick därifrån till Paramount för att träffa Startdusts producent Lorenzo DiBonaventura och Matthew Vaughn, och jag träffade Paramount-cheferna Gail Berman och Brad Weston, som är väldigt entusiastiska inför Beowulf (Paramount) och Stardust (Paramount). Jag satt uppe sent och tittade på auditions för Yvaine, vilket var fascinerande (delvis för att alla jag hade tänkt på för DEATH filmades när de läste scener från STARDUST, så jag fick stryka några från listan och lägga till några skådespelerskor jag inte hade tänkt på eller inte hört talas om tidigare på listan för DEATH).

Middag åt jag med vänner på
Sushi Sasabune. Det här var min favoritrestaurang för Sushi i hela världen, liten och perfekt ute på vischan halvvägs till Santa Monica, och eftersom det inte var en stor restaurang vågade jag aldrig puffa för den på den här bloggen. Den här gången kom jag till restaurangen och fann att den var ständ och en stor skylt med ”uthyres” på fönstren. ”De har flyttat,” sa en man som gick förbi med en blombukett i handen, hjälpsamt, ”Nu är de uppe på Wilshire. Maten är nästan lika bra, men atmosfären är helt borta.”

Vi gick iväg för att hitta det nya stället, och hittade det. Maten var nästan lika god som den brukade vara (och den var, och är fortfarande fantastisk) men, som mannen med blommorna sa, atmosfären är sig inte lik. Jag önskar att de hade behållt den gamla restaurangen och bara startat en ny, istället för att expandera så dramatiskt. Fast nu är restaurangen tillräckligt stor för att jag gladeligen ska kunna nämna den här. Testa kockens Lita på mig-meny.

Tisdagen började med frukost med Matthew och hans assitent Tarqui, tillsammans med en mystisk varelse från Aint It Cool News som hade läst och tyckte om manuset till STARDUST, sedan till Paramount (igen), där jag fann mig själv (till min förvåning) sköta kameran för flera möjliga Yvaines provfilmningar, däribland en som bokstavligen precis hade stigit av planet från Australien. Jag missade den sista Yvaine, för jag var tvungen att springa över till G4-studion och göra
Attack of the Show.

Programmet var kul och udda, och jag blev hemskt imponerad av den del som följde efter min, där en
Slingbox demonstrerades. Tanken att jag kan se på min egen tv hemma och sköta TIVOn från tusentals mil därifrån på min dator eller i stort sett allt som har en skärm var krånglig för mig och jag gick över till och sa det till Blake Krikorian från Slingmedia och han lovade att skicka en Slingbox som jag kan leka med. Det låter som den perfekta leksaken. Jag avlägger rapport senare.

Jag var utmattad efter framträdandet på tv och blev avrådd från att göra något den kvällen av Cat Mihos, som var min fantastiska assistent och chaufför och hjälp på den här resan, och gick lydigt till mitt rum, beställde rumservice och gick till sängs istället.

Idag satt jag från halvåtta på morgonen till lunch på samma stället på en restaurant utomhus, träffade folk, och kände mig kusligt lik en Hollywood-person som sitter på samma stol på en restaurang och har möten. Lisa Henson uppdaterade mig om DVD-utgåvan av MirrorMask, om “The Mystery Henson Show”, om diverse andra saker och hon påpekade att de mest intressanta med Beowulf var helt enkelt att det är en animerad film riktad mot vuxna, och om den lyckas är det den första i Hollywood. Hon har rätt, tror jag. Jag träffade en skådspelerska som kan spela DEATH också.

Sen tillbaka till Paramount för tredje gången på tre dagar, för att berätta för chefen Allie Shearmur, som älskade manuset till Beowulf, vad jag och Roger Avery skulle göra om vi fick göra film av Black Hole. Och hon lyssnade och sa ”Bra, det är vad vill ha”, så nu är det upp till agenterna och affärsmännen att se till at det händer, och senare i år ska jag och Roger skriva tillsammans igen.

Sen en snabb resa till flygplatsen, en timmes misslyckade försök att komma ut på internet, och på planet där jag experimenterade med Opera mini och min telefon och jag lärde mig att jag faktiskt ganska enkelt kan blogga på telefonen, och sedan, när planet lyfte, somnade jag. (Det är vad jag gör på plan när de lyfter, hur vaken jag än var fem minuter tidigare. Det har gått så långt att jag sätter på mig en nackkudde så fort jag sätter mig ner, bara utifall…) Och sen skrev jag det här…