23 maj 2006

en slags granskande dag på andra sidan jordklotet

Lördag 20 maj, 2006

en slags granskande dag på andra sidan jordklotet

postad av Neil 14:59

Större delen av dagen har jag gått igenom de granskade sidorna av FRAGILE THINGS. Det gjordes mestadels sittande vid ett bord på Oyster Bar i Sydneys hamn, drickande te och sittandes utomhus och då och då klottrade jag ner något i manuset med en grön penna. Jag jobbade helt klart, men i all ärlighet måste jag erkänna att jag inte kände för det. Sanningen att säga kändes det som en ledig dag.

Det beror nog delvis att jag normalt sett inte är ledig -- tid när det bara är jag, när jag är på ett nytt ställe, och ingen behöver mig till något, och telefonen inte ringer, och jag kan göra vad jag vill. (Det är alltid mitt eget fel och om jag hade vetat att jag skulle ha ett par lediga dagar i Sydney skulle jag utan tvivel ha fyllt dem med något). Men att ha två dagar då jag kan komma i kapp med sömnen och jobba med saker (granska FRAGILE THINGS, avsluta ETERNALS #2 och skicka iväg det, fila på novellen ORANGE, och i morgon ska jag läsa Alan och Melindas LOST GIRLS), jag njuter för mycket av dem. Igår gick jag in på en restaurang som hette Azuma, satte mig vid sushibaren, sa åt kocken att servera mig vad han ville. Och det var ett bra beslut. Han verkade ha kul, och det hade definitivt jag.

Lucy Anne har lagt ut massor av artiklar, mest om filmen Coraline eller filmen Stardust på http://www.holycow.com/dreaming/

Hej Neil
kommer du att signera böcker när du ska prata på Sydney Town Hall på måndag eller några av dina andra gig i
Sydney?

Jag skulle tro det. Jag köpte några extra pennor idag, utifall folk har saker som måste signeras med silverpennor eller tuschpennor. Så jag är förberedd.

Hej Neil!

I ditt senaste inlägg svarade du på några frågor om Coraline, och nämnde Henry Selick, snacka om sammanträffande! Igår erinrade jag mig en kortfilm jag brukade se på MTV, tidigt på 90-talet, och letade efter den på you tube. Och jag hittade den! Kortfilmen hette ”Slow Bob in The Lower Dimension” och när jag tryckte på play såg jag att den var gjord av samme Henry Selick!

Så dina andra läsare, som är lika sugna på att se filmen Coraline som jag är, kanske tycker att “Slow Bob...” är en bra fingervisning. Typ. :o)

Här är länken:
www.youtube.com/watch?v=FZsqohyYv-A&search=slow%20bob

Cheers-Alvaro Cavalcanti.
Manaus - Brasilien


Det är vår Henry. Jag har inte sett Slow Bob på ett tag. Underbart.

Hej Neil.
Till att börja med vill jag be om ursäkt om min engelska är hemskt felstavad och knappt begriplig. Det är inte bara sent, men engelska i alla former är också mitt andra språk, så jag hoppas att du förstår. Jag kallar mig ett fan i vardande när det gäller dina verk. Jag har lyckats läsa 4 av dina böcker sedan jag blev presenterad för dem för ungefär två år sedan, och jag kan säga dig: Det är inte lätt att hitta dina böcker i Danmark utan att behöva betala mer än jag har gjort, i synnerhet om man inte vill ha en översättning (jag har lyckats hitta 3 av de 4 jag har läst på engelska, och det tog ett tag att inse att den översatta var en av dina också).
Men det är inte vad saken gäller, det handlar om Sandman.
Du förstår, Danmark är inte känt för sin förkärlek för serier. Jag måste resa i två timmar med tåg till Köpenhamn för att komma till en affär som säljer något som inte har omvandlats till en film. Det här innebär att jag måste tänka framåt och veta vad jag vill ha, annars skulle jag köpa allt jag blev intresserad av och lämna butiken med ett stort leende och inga pengar. Jag är student, jag har inget jobb...det finns andra saker jag vill köpa. De två senaste gångerna jag har varit där har jag tittat på de fina Sandman-böckerna. Jag vill ha dem. Verkligen. Men sen hörde jag om den här fantastiska Absolute Sandman. Och jag undrar…Borde jag ha tålamod och vänta på den (och hoppas att den ska dyka upp på ett av de två ställen jag går till när jag vill ha kvalitetsserier) eller ska jag ge efter och köpa samlingarna som är så lockande där uppe på hyllan?

~Mette M. Rønkel, som ber om ursäkt för längden. Efter 18 år kan hon fortfarande inte ställa en kort fråga.


Det är inga fel på din engelska, Mette. Tja, om AMAZON.COM verkligen erbjuder den första delen av ABSOLUTE SANDMAN med 84% rabatt, som de påstår här:
http://www.amazon.com/gp/product/1401210821/sr=8-1/qid=1148114706/ så skulle jag köpa den där. För man kan inte köpa de tre första pocketversionerna av Sandman för $14.99, för att inte tala om en överdimensionerad, färgkorrigerad, rättad version med ett omslag i skinn, och även om du betalar frakten till Danmark är det värt det. (Fast om det visar sig vara någon slags datafel, då är det upp till dig)