19 maj 2006

Sydney och jag

Torsdag 18 maj, 2006

Sydney och jag

postad av Neil 18:18

Och bara sådär hamnade författaren i Sydney.

Det bästa med flighten till Sydney var att de har eluttag i sätena, och jag behövde inte tänka på min hur länge min dators batteri höll. Jag hade några timmars mellanlandning i San Francisco där jag åt god sushi och forskade pyttelite för The Eternals. Så det var bra.

Jag skrev också en novell på planen och i avgångshallarna, som jag kanske läser på tillställningarna i Sydney för att se om den fungerar eller inte.

funderade bara om du kunde sälja in den nya boken till förmån för Bill Mantlo. Som du kanske vet, var han inblandad i en olycka och har nu permanenta kognitiva skador, så alla böcker till förmån för honom är värd att sälja in. Jag går fortfarande tillbaka och läser ROM SPACEKNIGHT eller MICRONAUTS då och då.
Här är en länk till pressmeddelandet på Newsarama:
http://www.newsarama.com/forums/showthread.php?p=1987504

Det gör jag lätt.

Nån annan skrev nyligen och frågade om huruvida CBLDF kunde eller ville göra något för serieskapare som drabbats av hårda tider. Tyvärr inte (den jobbar bara med första tillägget i konstitutionen) -- men jag är glad att berätta att det nu finns en organisation som kan hjälpa till. Det är (A Commitment To Our Roots) Comic Fund. (Deras hemsida är
http://www.actorcomicfund.org/).

Mr. Gaiman,

Jag älskar dina verk. Du är en otrolig poet, även när du skriver prosa.

När det är sagt vill jag göra en ödmjuk begäran. Som du säkerligen är medeveten om, ska det under Balticon vara en välgörenhetsauktion för “Reading is Fundamental.” Balticons hemsida verkar inte göra mycket reklam för detta, så jag gör en ansträngning. Skulle du kunna skriva något på din blogg?

En av sakerna på årets auktion är 2 biljetter till tillställningen “An Evening with Harry Carrie and Garp” 2 augusti i New York. De två platserna (bredvid mina två) är på främre parket, rad FF.

Om du inte känner till tillställningen, samlas Stephen King, J.K. Rowling och John Irving på Radio City Music Hall i New York två kvällar, 1 och 2 augusti. All vinst från tillställningen går till förmån för The Haven Foundation och Läkare utan gränsen. Mer information om tillställningen finns
http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=23353

Det är vad jag precis hörde av Henry Selick. Jag var tvungen att ta en titt på
http://www.focusfeatures.com/home.php
-- det ser ut att bli ett bra hem för den.

Snabb Coraline-fråga. Jag har sett att They Might Be Giants skriver låtar till filmen. Ska jag tolka det som om att det ska bli en slags musikal, eller skriver de bara bakgrundsmusik? Eller är jag helt fel ute? Tack, snazz

Den kommer att innehålla några låtar, skrivna av They Might Be Giants. Fast jag är inte säker på att det blir exakt en musikal.

Neil kompis. Det har pratats mycket om Stardust här, men IMDB skriver att Coraline filmas också. Några uppdateringar? Än så länge är den enda bekräftade skådespelaren Dakota Fanning, vem är den andra modern?

Jag tror att Henry Selick meddelar alla när han är redo. Jag tänker inte tillkännage något före honom.


hej Neil. snabbt. är kortet på ladan bearbetad i photshop? eller tar din mobilkamera bara fantastiska kort? -mrm från nashville

Den tar rätt så bra bilder. Det är en Nokia 6230i. Jag gjorde inget med fotot -- jag var mest nöjd med hur mycket detaljer den fick med.

Hej Neil,

Om jag ville omarbeta något du skrivit - en novell eller (vågar jag drömma?) en av romanerna - till en pjäs, vem skulle jag prata med så att jag, när/om jag satte upp den, inte slets i bitar av en flock av lismande advokater? Merrilee Heifetz är den jag ska kontakta om jag vill försöka att få filmrättigheterna…men är det samma om jag vill sätta upp den?

Och, eftersom jag helst inte vill besvära dig mer än jag redan gör, om jag skickar in något via din FAQ (som, tja, detta) och jag inte får ett svar, ska jag fortsätta att skicka det tills du är mindre upptagen eller har ett svar, eller bara glömma att jag frågade och vänta tills jag har något som är mer intressant för dig?

Hmm. Jag antar att om du inte kan svara på den här, så måste jag svara på den andra frågan själv.Hur som helst, tack för din tid, författande och så vidare.

Greg Carere



Jon Levin på CAA är egentligen personen man pratar med om filmrättihgheter.
Merrilees kontor går man till för att fråga om teaterrättigheter. Det brukade vara tydligare på FAQ:n, men allt är omgjort där och det är svårare att förstå än vad det brukade vara.

Å andra sidan, om man googlar på sidan eller söker efter Theatre rights så hamnar man här
vilket förklarar allt i detalj. Och det borde finnas på FAQ:n, faktiskt. Oftast när jag inte svarar på något frågas ofta eller upprepade gånger är det för att jag redan har svarat, ofta mer än en gång.

(Hoppsan. Plötsligt är jag för trött för att skriva vidare. Tupplur nu. Tupplur bra. Ja.)