07 februari 2006

deadline doom

Tuesday, February 07, 2006

deadline doom
postad av 00:59

Skriver just nu på tre olika deadlines, så bloggandet blir nog lidande i en vecka elelr så. (Vanligtvis brukar jag följa upp ett sådant inlägg genom att försvinna helt och hållet eller genom att skriva dubbelt så mycket.)

Hej, Neil. Jag tänkte att du ville veta att Powells.com har lagt ut vinnarna i våra årliga Puddly Awards (
http://www.powells.com/prizes/puddly2006.html) -- och ”Anansi Boys” kom på andra plats (efter ”The Kite Runner”). Och inte nog med det, ”American Gods” och ”Good Omens” hamnade båda två på listan, vilket gör dig till den ende författaren med tre titlar på listan samtidigt. (Den ende andre författaren med mer än en titel är Terry Pratchett med ”Thud!” och, givetvis, ”Good Omens.”) Dessutom, både ”American Gods” och ”Anansi Boys” hamnade på topp 50 bland de anställda. Jag har föreslagit att lägga till en utmärkelse för ”Årets författare”, men makthavarna har inte beslutat något ännu. Hursomhelst, grattis!

Och en för, åtminstone, bibliotekarier…

Hej Neil, jag var på ALAs hemsida YALSA, och jag upptäckte något fantastiskt! YALSA ska börja med en ny boklista, som heter “Bra serieromaner för tonåringar.” YALSA tar just nu emot nomineringar för den första listan, som kommer att släppas under konferensen ALA Midwinter 2007. Man kan se alla titlar som har nominerats här.
Det verkar som om bara bibliotekarier kan nominera, men jag tänkte att du och dina läsare var intresserade ändå. :-) ~Amanda i Charleston, SC

Hej Neil,
Du har kanske hört talas om den kontroversiella frågan om publiceringen av en seriestripp av en dansk tidning som avbildade profeten Muhammed. Jag vet att du inte brukar prata om några politiska eller religiösa frågor på din sajt av uppenbara skäl, och jag frågar inte för att få din åsikt. Vad jag ville fråga är vad du anser om frågan mer allmänt, som när en seriestripp leder till upplopp och protester. Vad tycker du, som en ledande person inom serieindustrin, om seriernas makt, nu när du har hört eller sett vad de kan göra på en global nivå. Och tror du att folk, generellt sett, kommer att ta serier mer på allvar efter de här händelserna, eller är jag bara för optimistisk. Jag försöker inte att undergräva det som har hänt. Jag bor i Libanon och var i närheten av upploppet när det hände.

Okej, för de som inte har sett på nyheterna (eller för de som läser den här bloggen långt efter att de här händelserna är glömda), en dansk tidning, när de upptäckte att avbilda profeten Muhammed i bildform ansågs vara hädiskt av muslimer, beslöt sig för att utmana den tanken och ger lokala serietecknare i uppdrag att göra serieteckningar innehållande Muhammed. Teckningarna, åtminstone de jag har sett, var ganska ??. Sedan tog en dansk islamisk grupp, som ansåg att detta var hädiskt, med sig teckningarna tillsammans med några som de uppenbarligen hittade på, genom Mellanöstern, för att folk skulle bli upprörda. (Här är en artikel --
http://media.guardian.co.uk/presspublishing/story/0,,1698394,00.html)

Det ställdes krav att den danska regeringen skulle be om ursäkt -- vilket, så vitt jag förstår,
efter att de i början vägrade göra det, gjorde det till slut, fast klargjorde att de inte ägde eller kontrollerade den aktuella tidningen.

Vid den här tiden, beslöt sig flera tidningar i Europa för att stödja yttrandefriheten genom att trycka seriestripparna. Olika europeiska länder verkar ha olika attityd till teckningarna -- vissa av dem ser det som en fråga om yttrandefrihet (vilket det är) och andra anser att det är frågan om att respektera andras känslor och att inte bombas och brännas av en farlig minoritet (vilket det också är).

Vad tycker jag? Jag tycker en massa saker, många av dem motsägelsefulla och vissa av dem otydliga (vilket är huvudskälet till att jag inte pratar om politik på den här bloggen). Jag tror att det jag huvudsakligen tycker är att göra något enbart beräknande för att såra folk, en liten minoritet som inte har visat några skrupler tidigare för att döda och skada folk som har gjort liknande saker, är något som bara kan göra om man är beredd på konsekvenserna. Det har inget att göra med yttrandrefriheten, det har att göra med orsak och verkan, i en värld efter Satansverserna.

(I Beirut, säger en ledare från Hizbullah att bråket aldrig hade börjat om ett 17 år gammalt påbud mot brittiske författafen Salman Rushdie hade verkställts. ”Om en muslim hade verkställt Imam Khomeinis fatwa mot avfällingen Salman Rushdie, då hade de inte vågat diskreditera profeten, varken i Danmark, Norge eller Frankrike,” sa Sayyed Hassan Nasrallah till Reuters igår kväll.)

Jag tror inte att det här handlar om seriernas makt, förutom den makt bilder har att nå bortom språket. (Det är värt att notera att tre av de teckningar som upprörde folk mest var uppenbarligen skapade av de som visade upp dem.)

Stödjer jag den fria pressens möjlighet att trycka vad den vill? Ja för tusan. Tycker jag att det var klokt, förståndigt, eller ens förnuftigt att trycka eller omtrycka just de teckningarna? Inte särskilt, nej.

Tycker jag att reagera på teckningarna genom att bränna ner ambassader, döda folk, eller som i Storbritannien, hota med fler självmordsbombare, är ens i närheten av en förnuftig reaktion? Givetvis inte.

(De flesta av plakaten dök upp på fredagen, och innehöll varianter av flera teman. Det stod: ”Slakta de som hånar Islam”, “Dräp de som förolämpar Islam”, “Halshugg de som förolämpar Islam”, och ”Döda de som förolämpar Islam”. Vissa syftade på de tidigare självmordsbombningarna av al-Qaida: “Europa, ni ska få betala, ert 9/11 är på väg”, eller “7/7 är på väg”, “Europa, ni ska få betala, fantastiska fyran är på väg”, och “Europa, ni ska få betala, Bin Laden är på väg”. Såväl som den rimmande ”Europa, ni ska få krypa, när Mujahideen ska er strypa”, fanns det retliga variationer: ”Åt helvete med friheten”, ”Åt helvete med liberalismen”, och ”Åt helvete med yttrandrefriheten”)

(Fantastiska fyran är på väg?)

Jag funderar på vad som skulle hända om, hypotetiskt, Dave Sim beslöt sig för att förvandla Muhammeds liv som han skrev om i Cerebus (i Islam My Islam --
http://www.cerebusfangirl.com/artists/islampt2.html) till en tecknad serie, och han avbildade Muhammed i den, och över hela världen utfärdades dödshot och Kanadensiska ambassader brändes ner…

Det är antagligen bäst att inte tänka på det. Men det skulle bli en bra serie.

...

Du vet antagligen det här redan, men MirrorMask ska visas på Irland lördag den 18 februari som en del av Jameson Dublin International Film Festival.
http://www.dubliniff.com/films/show/4

Det visste jag inte, men det gör jag nu.

...

Hej Neil, jag tycker att det nya formatet är stiligt, men om det var min blogg skulle åsynen av mig själv som tittar på mig i marginalen på varje inlägg vara lite förvirrande. Eftersom du skrev om Peter S. Beagle tidigare, kan du *snälla* ta med det här meddelandet till allmänheten nästa gång du skriver? **TILL FANS AV PETER S. BEAGLE I CHICAGO-OMRÅDET**Mr Beagle har tagit sig tid från sitt fullmatade schema den kommande veckan för att träffa några fans och äta middag i en förort till Chicago *lördag den 11:e*, och möjligtvis läser han efteråt. Om du är intresserad av att delta i den gruppen - och kan lova att du kommer delta! - e-maila mig på
laney23ster@gmail.com ASAP.Tack så mycket!Mae

Ingen orsak.

Hej Neil! Eftersom en viss Mr Mckean inte har en egen sajt och verkar vara svårare att hitta än dig själv, så hoppas att du kan hjälpa mig att göra slut på mina lidanden. Som en av de få som fortfarande bor i England så verkar chanserna att någonsin få se Mirrormask minska snabbt… kommer den NÅGONSIN att dyka upp här, antingen på DVD eller på bio? Kommer Mr Mckean någonsin att släppa sina kortfilmer??? Jag behöver svar för tusan! Jag tvingades genomlida pearl harbour, tycker du inte att jag har fått gå igenom tillräckligt?...världen är skyldig mig åtminstone 2 timmar. P.s. gratulerar till ett bibliotek med underbara verk! Jag är en stor beundrare. Bästa hälsningar Dave.

Jag pratade med Dave McKean igår, och han jobbar just nu med att göra klart DVD-filmen med kortfilmer. Han avslutar ett antal gamla filmar -- han gjorde precis klart THWACK!, en film inspirerad av Mr Punch som han filmade 1997 -- och tror att den snart är klar.

MirrorMask borde släppas i England inom de kommande sex veckorna, tror jag.

Hej Neil, jag undrade, har du nånsin funderat på att göra en ljudblogg eller en podcast till din sajt? Tack,~Anna/llama

Jag har aldrig velat göra en ljudblogg, men jag leker med idén att göra en podcast med gamla uppläsningar -- det kan bli kul om jag kan hitta inspelningar av någorlunda hygglig kvalitet. Jag vet att jag inte har några, men det finns folk som har det.Tills jag gör det...

ANG: Ditt framträdande på Attack of the Show. För de läsare som missade din intervju på Attack of the Show, finns det en video av den delen här
.

Och slutligen,

Varför finns det aldrig några foton på dig med glasögon?

Jag tror att det finns många sådana, eller hur? Jag ska försöka att hitta ett nytaget glasögonprytt foto…






(Det här togs nyligen av Kelli Bickman när
hon kom ut hit för att göra en väggmålning.)