12 juli 2006

En lösning på förvirringen

Onsdag 12 juli, 2006

En lösning på förvirringen
Postad av Neil 05:25

Från bloggen: “[Det är] några av berättelserna i den amerikanska utgåvan av FRAGILE THINGS som inte finns med i den brittiska utgåvan av FRAGILE THINGS, eftersom de redan fanns med i den amerikanska utgåvan av SMOKE AND MIRRORS” Jag hänger inte med. Är några berättelser inte med i den brittiska utgåvan av boken eftersom de fanns med i den amerikanska utgåvan av en annan bok? Eller (mer troligt) blandade du ihop USA och Storbritannien och tänkte skriva dem tvärtom?

En påminnelse till mig själv att Aldrig Blogga Väldigt Sent På Kvällen, fast då skulle jag blogga avsevärt mer sällan. Jodå, det sista ”amerikanska” borde definitivt vara ”brittiska”.

SMOKE AND MIRRORS gavs ut i USA ungefär ett år innan den gavs ut i Storbritannien, och när den var på gång i Storbritannien diskuterade Headline idén att göra reklam för den med en liten pocket som fick plats i fickan med en ny novell elelr två, så jag skickade några noveller jag hade skrivit sedan den amerikanska SMOKE AND MIRRORS hade getts ut. Idén med att göra den lilla pocketversionen förverkligades aldrig, men berättelserna hamnade i Headlines utgåva ändå.

Det är de novellerna som jag inte tog med i den brittiska Fragile Things och som jag har tagit med i den amerikanska Fragile Things.


Min dotter Holly jobbar på inspelningen av Stardust som runner och produktionsassistent och kontrollant-av-folk-i-lunchkön (folk från andra filmer sägs smyga över till Stardust för att äta, eftersom cateringen är bättre). Hon får också göra en videodagbok, och intervjua folk, och igår intervjuade hon mig och Maddy.

Det bästa var när hon frågade Maddy vem hon mest såg fram emot att träffa, och Maddy, som den nästan-tolvåring hon är, funderade, sa ”Tja, det är många att välja mellan, det är [väldigt blasé] Robert DiNiro och Michelle Pfeiffer och Claire Danes och alla, men personligen måste jag säga [oerhört upphetsad] Noel Fielding!

Hon blev förkrossad när hon fick veta att han och David Williams och de andra spökprinsarna inte kommer till studion förrän i september, långt efter att alla andra är klara, fast hon blev gladare när hon fick veta att medan de andra prinsarna får vackra kostymer, subtilt broderade med siffror, kommer Neil (som spelar Quintus) att ha en nattskjorta, eftersom han blev mördad i sängen.