05 juli 2006

I väntan på att andas ut…


Tisdag 4 juli, 2006

I väntan på att andas ut…
postad av Neil 09:36

Jag tror att min första reaktion till utkastet på en halvtimme till Stardust var att dra en lättnadens suck. Jag hade inte insett att jag nervöst hållit andan under de tre senaste månaderna, men det hade jag nog gjort. Jag kan inte andas ut helt och hållet förrän den är helt avslutat, klippt och klar, och jag kan se att allt fungerar. Men jag tror att jag kan sova bättre på nätterna nu.

Det är inte boken (det skulle krävas en miniserie på 6 timmar för att göra boken exakt), men på många sätt är den mycket mer boken än vad jag väntade mig - när jag såg grässcenen i Limbus där häxan (Michelle Pfeiffer, vacker och väldigt skrämmande) först träffar Ditchwater Sal, eller när Tristran lovar att hämta en fallande stjärna åt Victoria, eller när enhörningen räddar Tristran från det förgiftade vinet i värdshuset fick mig bara att blinka och le igenkännande. Scenen med Robert DeNiro och Ricky Gervais fick mig att skratta hejdlöst, och det gjorde även Rupert Everett som Secundus, medan Charlie Cox är otroligt Tristran och förvandlas från en nördig springpojke till en sjävsäker hjälp under filmens gång. Mark Strongs onde Septimus stjäl oblygt flera scener.

Och Claire Danes är underbar, och känns äkta. Jag hade fått många mail som sa ”Sienna Miller!! -- hur kunde du tillåta det???!!!???!”, så jag var lite nervös, men hon var jättebra som Victoria Forester.

Det ser ut som om alla pengar är på skärmen. Det bästa är att det känns som något eget. Jag har försökt komma på vad man kan jämföra den men, men det står stilla -- den är halvvägs mellan The Princess Bride och Pirates of the Caribbean, och jag har aldrig tidigare sett något liknande i världen.

Jag har bett klipparen att göra en kortare version av filmen jag såg för att visa på Stardust-panelen i San Diego, så att alla där själv kan avgöra vad de tycker. Och, hoppas jag, också andas ut.

Då så. Nu ska jag ner till studion för att se när Michelle Pfeiffer skär halsen av stackars Jason Flemyng med en stor kniv i obsidian.