26 juni 2006

Ett inlägg en midsommareftermiddag

Onsdag, 21 juni 2006

Ett inlägg en midsommareftermiddag

postad av Neil 9:34

Bortskämd med kombinationen TIVO-Slingbox (vad du än vill se på, var du än vill se på det), började jag fundera på varför jag inte kunde spela musiken på husets musikhårddisk var jag än var i världen. Varför begränsa sig med endast 60 gigabytes innehåll på ens iPod, om jag är på ett hotellrum någonstans med bredband? Så jag frågade min son Mike, hemma från college ett tag under sommaren, som har haft alltför kul de senaste veckorna under sina lediga stunder och har gått igenom husets nätverk, flyttat e-postkontona så att de nu ligger hos gmail, och gjort liknade lustigheter. Han satte fart och hittade en server för husets musik. Sen knorrade jag (efter att ha använt den i Seattle) om att jag inte kunde söka efter något på den, så han satte glatt fart och byggde något som kunde söka efter ID3-taggar och sedan streama det för mig när det hittade det.

Jag tror att jag även är bortskämd av att ha en son hemma.

Om du inte inte var medveten om det, vill jag berätta att Coralines ”andra moder” har nominerats i
Bloomsburys jakt på den mest poulära litterära skurken. Zaphod Beeblebrox finns givetvis också med på listann, så jag vet inte hur mycket man kan lita på resultaten. Också: ett stort fan, tack för det du skrivit etc. Och utifall det absolut MÅSTE finnas en fråga i e-mailet för att du ska läsa det, ninjas eller pirater?

Pirater, givetvis. Men min respekt för ninjas har ökat efter att jag fick veta genom The Mighty Boosh att de också delar ut nyskapande modetidningar för hand.

Det är faktiskt en riktigt bra lista över skurkar. Jag tänkte be alla som läser att gå till
http://www.bigbadread.co.uk/ och rösta på den Andra Modern, efter att ha lärt mig läxan om att mobilisera internet efter listan över de Främsta Levande Brittiska Författarna, men jag har inte hjärta att göra det, mestadels eftersom det är så bra skurkar på listan att det skulle kännas som att fuska. (Fast jag är lite förbryllad över att Child Catcher från Chitty Chitty Bang Bang finns med på listan. Det var många år sedan jag läste boken, men jag kunde ha svurit på att han bara fanns med i filmen och den påföljande musikalen-efter-filmen, och inte i romanen av Ian Fleming.)

Tänkte att du kunde vara intresserad av den första i vår multikonst-serie podcasts med Terry Gilliam…

Direktlänk:
http://www.quickstopentertainment.com/?p=135
Länk till förstasidan: http://www.quickstopentertainment.com

När samtalet utvecklas de kommande veckorna, blir det också mer diskussioner om hans planer för filmen Good Omens.

Bra. Men han är skyldig mig och Terry Pratchett en groat vardera.

Hej Neil. Jag ville bara säga att jag tycker att det första numret av Eternals är fantastiskt! JRJR:s teckningar och Matt Hollingsworths färgläggningar komplementerar varandra på ett underbart sätt. Det här är första gången jag kan följa en månatlig serie av dig i takt med att den ges ut, och hade inte kunnat hoppats på en bättre inledning. Jag ser fram emot nästa månad! Paige.

Finns den ute? Jaså. Bra. Kul att du tycker om den. Jag har väldigt kul när jag ber JRjr att rita omöjliga saker, och sedan gör han det.

http://www.comicbookresources.com/news/newsitem.cgi?id=7629 kan ni se Rick Berrys undersköna omslag till Eternals #2 och #3.

Mer om uppsättningen av Neverwhere i Savannah -- det verkar som om den nya teatern där den spelas behöver pengar, annars blir den av med utrymmet dagen efter den sista föreställningen…

http://www.connectsavannah.com/show_article.php?article_id=830

...

Konstnärer i LA som tolkar förskolebarn som kanaliserar Puh:
http://www.nineteeneightyeight.com/storybookshow.html

Jag gillar verken och idén, men är inte lika säker på vad jag tycker om kopplingen till Disney (antagligen bra -- figurerna är trots allt skyddade av upphovsrättslagen, men jag var tvungen att tänka efter) och jag kollade på Fabulist på www.fabulist.org innan jag postade det här, för nuförtiden är det inte imponerande om inte Olga har lagt upp det först.

Och slutligen, eftersom det är sommarsolståndet, har min assistant Lorraine avslutat husjakten, kontrakt har utväxlats, och hon fick gå omkring i sitt nya hus idag och bestämma vilka färger hon skulle måla väggarna med.