13 juni 2006

En liten uppföljning

Söndag 11 juni, 2006

En liten uppföljning
postad av Neil 23:16

Jag borde ha kollat. Alexa Kitchen har en egen hemsida på
http://www.alexakitchen.com/. Många av hennes serier finns där.

Och det verkar som om nyfikenhet är ett fantastiskt vapen för industrispionage, och det är även skenbarheten att ha fått något gratis --
http://www.darkreading.com/document.asp?doc_id=95556&WT.svl=column1_1...

....

Det är brev som detta som gör mig glad att jag inte har en frågespalt...

Jag gillar verkligen dina böcker och tycker att du är en väldigt skicklig författare. Jag läste nyligen Good Omens och min flickvän som är en gudfruktig kristen kom på mig med att läsa den (Jag var tvungen att läsa den när hon sov vid sidan av mig, annars kunde (och det gjorde de) hemska saker hände. Ja, jag borde antagligen ha läst den på toaletten eller nåt :)

Jag vet att det här låter absurt, men har du några förslag om hur jag ska få tillbaka henne? Jag älskar henne och jag älskar dig. Jag vet inte vad jag ska göra.

-seymour


Din flickvän lämnade dig eftersom hon kom på dig med att läsa Good Omens bredvid henne i sängen? Och hon lämnade dig eftersom hon är en “gudfruktig kristen”? Hade hon läst Good Omens och gillade den inte och sa åt dig att inte läsa den, eller är det bara den sortens bok som hon skulle lämna en pojkvän för utan att i själva verket ha läst den?

Jag försöker förstå mig på den här, och det slutar bara med att mina tankar gör krumbukter.

Jag tror att alla försök du gör för att bli tillsammans med henne måste involvera att få henne att förstå konceptet fiktion. Det är påhittade berättelser. De äventyrar ingens odödliga själ. Att påpeka att det faktiskt inte finns någon strof i bibel där Jesus snackar skit om humoristisk skönlitteratur och förklarar att folk som tycker att Good Omens är lustig skickas rakt ner i helvetet, och varnar för att det finns ett speciellt ställe i helvetet för folk som läser Harry Potter-böcker också, kan möjligtvis fungera. Eller så tror hon kanske att du försökte göra dig lustig. Att påpeka att Good Omens nominerades till en stor religiös utmärkelse för skönlitteratur 1989, att jag en gång fick ett beundrarbrev om den från en anglikansk biskop, och att de flesta religiösa personer tycker att den är, tja, lustig, kan också vara en bra idé -- än bättre vore det att få henne att läsa den också och ha en diskussion om idéerna i den om ni vill ha någon slags framtid tillsammans där ni kan utbyta idéer och kommunicera utan rädsla.

I annat fall har jag svårt att se att livet blir speciellt kul om du hamnar med någon som tvingar dig att smyga in på toaletten på natten för att få din hemliga sil med skönlitterärt material. Du kan sluta att läsa saker som jag skrivit under resten av ditt liv (det är lugnt, jag klarar mig) men någon som lämnar dig eftersom du läser Good Omens kommer antagligen vilja att du slutar läsa massor av andra saker också innan hon kommer tillbaka. Good Omens är motsvarande en lättviktig inkörsdrog för världen av hädiska idéer i skönlitterär form. Tänk på vilka försiktighetsåtgärder du skulle tvingas vidta för att inte bli påkommen innan du skulle kunna läsa Dan Brown, eller Preacher...