13 juni 2006

Söndagsjobb etc.

Söndagsjobb etc.
postad av Neil 14:00

Det mest spännande som händer här borta är att min assistent Lorraine har bestämt att det är dags att bli en av godsägarna och jagar hus, och, eftersom jag har fått några oväntade (men inte det minsta ovälkomna) dagar hemma, hade jag en trevlig eftermiddag hemma igår då jag fick lite frisk luft och solsken genom att ställa upp som hennes chaufför när hon tittade på hus. Eftersom Lorraine är den hon är, är de oftast läskiga tunna viktorianska ställen, ju läskigare, tunnare och mer viktorianska, desto bättre. Idag är hon och hennes vän Betsy ute och tittar på fler ställen, och jag fick precis ett entusiastiskt telefonsamtal från henne som började ”Jag tror att jag precis hittade mitt hus! Det ligger precis vid kyrkogården!” Så inga överraskningar där.

Okej. Det är söndag morgon och dags att få gjort lite saker:

Nån skickade in ett klipp från en video av mig som pratar med
Heidi MacDonald på West Hollywood Book Festival ifjol om varför jag startade den här bloggen...

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&n=2&videoid=631337763

Genom att se på länken Beat to do the Heidi ser jag att Alexa Kitchen (nu åtta år) har släppt en ny bok.

När Denis Kitchen först berättade att hans dotter (vid den tiden 5 år) ritade serier gav jag ifrån mig den sortens ljud man gör när vänner berättar för en att deras femåriga döttrar skriver operor, utför hjärnkirurgi eller designar shoppingcenters -- ett slags “vad hemskt gulligt och jag hoppas verkligen inte att du tänker visa mig något av detta gode gud”-ljud.

Och sedan visade Dennis hennes serier för mig en dag. Som var bra. Helt ärligt verkligen bra, mer än något man bara säger för att göra en stolt förälder glad. Så nu rör sig Alexa inom samma områden som Scott McCloud med en bok som heter DRAWING COMICS IS EASY (Except When It’s Hard). Man kan läsa om den här
. Jag tänker köpa ett ex till mig själv, och ytterligare ett ex eller två till lokala skolor och gudbarn och dylikt.

Jag vet inte om den kommer att finns tillgänglig via Amazon, men om du inte har en lokal seriebutik kan du säkert be
DreamHaven om den.

Men å andra sidan kan de ha mer information på
http://www.deniskitchen.com/

...

Enligt teorin att vad folk i North Carolina tycker är de bästa böckerna inte nödvändigtvis vara vad folk i New York tycker,
sätter NewsObserver samman sin egen lista (genom att fråga 32 lokala författare) om de bästa böckerna under de senaste25 åren och Sharyn McCrumb får en plats i Himlen.

Under tiden, det underligaste med reaktionerna på
Book Magazines undersökning -- som den här artikeln i The Times -- är att de flesta inte inser att det var ännu en undersökning på internet, och det utbredda journalistiska antagandet att tusentals av Book Magazines läsare i själva verket röstade. (Det slår mig att om jag hade uppmärksammat det här och verkligen bett folk att gå och rösta på mig skulle jag utan tvivel nu vara en av Storbritanniens fem främsta nu levande författare, och jag skulle känna mig ännu dummare än vad jag gör nu på plats 21.)

Det är inte det att själva undersökningen är meningslös…vänta. Stryk det. Jo, det är den.

...

För övringt, om ni vill föreslå för SF Book Club vilka de stora SF-romanerna under 1990-talet kan ha varit, borde ni gå och undersöka
http://antickmusings.blogspot.com/2006/06/what-are-great-sf-novels-of-1990s.html

...

Gene Wolfe’s historia ”A Sob In The Silence” är en av de mest störande berättelser jag har läst på länge. Den finns med i Strange Birds, skillingtrycket han gjorde med Lisa Snellings (en recension från Locus av den finns på
http://slaughterhousestudios.blogspot.com/2006/05/strange-birds-indeed.html).

...

http://www.fabulist.org/ (en sajt som är väl värt ett besök varje dag -- hur skulle man annars få läsa om Avenging Unicorn Playset?) lottar de ut under och saker gratis: http://www.fabulist.org/contests.html . Lägg upp en banner, gå med i deras mailinglista och vinn vinn vinn. (Jag tänkte lägga upp deras lilla länkbild ”Magnetiska fält och jäkligt sexig konst” här, men Blogger vill inte samarbeta.)

...

När jag låg sjuk i sängen förra veckan, hann jag läsa vad som finns än så länge av Gunnerkrigg Court, en riktigt underhållande webbserie, av den sorten som utan tvivel förr eller senare kommer ut i pappersformat (det ser faktiskt ut som om författaren själv ger ut den i pappersformat --
http://www.lulu.com/content/215167). Den börjar på http://www.gunnerkrigg.com/archive_page.php?comicID=1. Massor av olika stilar -- det är en halvgotisk lustigt rar skolhistoria med mysterier och robotar och så vidare -- men jag blev hela tiden påmind om förr i tiden när jag läste Bone. Fina grejer.

...

Efter att ha utstått hård kritik eftersom jag sa vad jag tyckte om problemen med Wikipedia, är det intressant att se att det finns personer vars uppfattning om Wikipedias problem är avsevärt lägre än min -
http://www.edge.org/3rd_culture/lanier06/lanier06_index.html.

...

Alla jag känner (och många jag inte känner) har skickat den här artikeln och en bild till mig om en björn som jagats upp i ett träd av en katt.
http://www.gothamist.com/archives/2006/06/10/picture_of_the_4.php Jag har grälat med mina egna katter om detta. Jag har frågat dem vad jag betalar dem för och om de tror att kattmat och veterinärbesök växer på träd. Jag har förklarat att andra katter kan jaga upp björnar i träd genom att bara väsa åt dem. Jag hänvisar dem till min egen novell ”The Price” och påpekar att slåss mot djävular är mycket svårare än att skrämma björnar.

Mina katter pekar själva på den
tre meter höga fågelmatsstolpen i armerad stål i trädgården som björnen i förbigående böjde till en bumerangform för att komma åt fågelmaten, och säger åt mig att bara hålla tyst och mata dem och hursomhelst har de några allvarliga tupplurar inplanerat nu i eftermiddag.

Jag misstänker -- efter bristen på tydliga björnaktiviteter under de senaste veckorna, och efter att det mest spännande som
den rörelsekänsliga kameran har filmat är ett uppbåd elvaåriga flickor på en studsmatta -- att björnen till slut har gått vidar. Vi är på den sydligaste delen av deras revir, trots allt. Jag ska sätta upp mer fågelmat nästa vecka och då får vi veta.

...

I en novell av Harlan Ellison kräver hela universum högljutt hämnd och börjar resa sig mot en ohederlig rörmokare. När jag läste den här sagan om några personer som beslöt sig för att inte lämna tillbaka en Sidekick de hittade, så tänkte jag på den novellen...
http://www.evanwashere.com/StolenSidekick/

...

Då så. Dags att jobba. Jag skriver om en berättelse jag skrev 1984 till samlingen M is For Magic, och skriver på Eternals #3. När vi gjorde 1602 var vi klara fram till #5 innan Marvel krävde #1, ett mycket mer civiliserat sätt att göra det, enligt mig. Eller åtminstone mindre stressigt.