07 juni 2006

Framåt småtimmarna

Onsdag 7 juni, 2006

Framåt småtimmarna

postad av Neil 12:10

Från avdelningen lite sent nu

Hej Neil. Jag undrade om jag kunde be en expert på området om råd…många av mina vänner räknar ner dagarna till världens undergång, vilket råkar vara nästa tisdag, 6 juni. Tror du att det här stämmer och om så är fallet, har du planerat något inför Apokalypsen? Jag tror, om det skulle hända, skaffa ett lager med filmer jag vill se innan jag dör, och choklad, men ville ha ett råd först. Sarah.

Hej Sarah. Tja, vid det här laget vet du den bitterljuva sanningen. Vem hade drömt om att världens undergång skulle komma till oss på en flod av smält choklad? (”Det här är så här världen slutar -- inte med en knall, men med en Wispa,” tänkte jag, innan jag kom ihåg att Wispa-choklad slutade att tillverkas 2003 och ändå aldrig nådde till USA .)

Hej Neil, jag blev stormförtjust när jag såg sidan från Absolute Sandman. Färgläggningen verkar förbättra berättelsen en hel del. Men jag undrade om det fanns en brytpunkt för färgläggningen, som att inte göra om färgerna i del 9 och 10, eftersom de inte verkar behöva det. (Då antar jag, givetvis, att allt går bra och det blir mer än en del av Absolute Sandman.) Tack.-Meg


Vi är i god form från Sandman 50 och framåt. Jag har föreslagit att vi kanske borde separera färgerna på nytt i 21-50, för vi skulle kunna göra det bättre nu, men utan att egentligen förändra något (förutom när vi kommer till Brief Lives, som färglades vackert av Danny och som totalt och oavbrutet sabbades av de irländska färgseparatorerna.

Ni kan nog vara säkra på att alla fyra delar kommer ut. De planerar redan den enorma boxen för alla fyra delar.

...

Hej Neil,
Jag har gillat dina böcker länge nu och hittade precis din sajt. Jag har haft en malande fråga, om författare, fast i min hjärna ett tag nu och tänkte att du kanske hade ett svar eller en uppfattning.
Om man verkligen gillar en författares berättelser och sen får veta att författaren (inte du) är en idiot eller tror på några ganska usla saker, skulle du fortsätta att läsa författarens böcker?
Jag antar att det liknar dilemmat med kändisar? Vill jag verkligen se en film som verkar bra även om den där killen är med i den?
Tack,
Kyle

Om jag bara fick läsa eller åtnjuta konst eller lyssna på musik gjord av folk vars åsikter och övertygelser var samma som mina, tror jag att världen skulle vara ganska trist. Jag älskar vad många upphovsmän som själva öppet tror eller trodde på saker som jag anser är “ganska usla” gjort, för att inte tala om tjurskalliga, dåraktiga, oansvariga eller helt enkelt fel. Än värre: det finns artister, skådespelare, låtskrivare, författare, vars verk jag älskar, gillar eller beundrar och som levnadstecknare eller historiker berättar att de faktiskt gjorde saker som var helt förkastliga. Och ännu värre än det, vi har allt som är skapat av ”Anonym”, som kan ha varit eller tänkt eller gjort vad som helst, och vi får aldrig veta...

Ezra Pound var en fascist, en antisemit på en nivå som får Aryan Nation att blekna i jämförelse, en förrädare (eller i bästa fall, en kollaboratör), och jag är glad att jag fick läsa hans poesi, uppskatta den och lära mig av den. Jag skulle kunna lista dussintals fler utan anstränga mig. De flesta, antagligen alla, människor kan göra fruktansvärda saker och tro på saker som andra tycker att de borde brännas för, och de kan göra och tro på underbara saker också, och konstnärer, författare, musiker, skapare, skådespelare är i högsta grad människor.

Konsten är inte konstnären, dikten är inte diktaren; lita på berättelsen, inte berättaren.

(Den tråkiga baksidan är att jag träffat folk -- författare och konstnärer -- under åren som jag genast tyckte om, som jag varit överens med om allt som gäller konst och estetik så mycket att vi kunde ha samma huvud, folk som delar min världsbild, som jag pratade med långt in på natten och som jag lämnade förtjust över att ha träffat dem, och såg fram emot att läsa deras texter eller att se på deras konstverk…sedan hittade jag deras verk, och, åtminstone när det gällde min smak, var böckerna ointressanta, teckningarna fula eller klumpiga. Och på ett konstigt vis gör det mer on än att tycka om det som någon som uppfört sig illa skapat, eller tänkte på ett sätt som jag tycker är stötande eller fel.)

...

Många har skrivit och frågat vad jag tyckte om DC:s New! Buxom! Lipstick Lesbian! Batwoman!, men som tur är har The Onion gått ut och granskat flera uppdiktade personer, så nu behöver jag inte längre ha en åsikt.
http://www.theonion.com/content/node/49201...

Harpo's Ghost är på gång…och man kan vinna en musiktelefon med Theas backkatalog inladdad.
http://www.theagilmore.com/