07 juni 2006

Flera svar

Söndag 4 juni, 2006

Flera svar
postad av Neil 16:58

Hej Neil,

Den nya färgläggningen av nya Absolute Sandman ser fantastisk ut. Jag har några frågor om den:
1) Vem har kontrollerar den nya färgläggningen, och vem utför den?
2) Gjordes de nya reproduktionerna från de ursprungliga trycken/verken?
3) Känner du att den nya färgläggningen bättre representerar din ursprungliga vision, konstnärens ursprungliga vision? Handlar det om tekniken?
4) Blir Absolute Sandman din ”Konstnärens slutgiltiga version” när det gäller färgläggningen?

Tack (och jag ser mycket fram emot att se dig i Israel),

Avri


1) Danny Vozzo gör Sandman 1-8, 17 och 18. Lee Loughridge gör The Doll's House (9-16). Den kontrolleras av Karen Berger, Absolute-redaktören Scott Nybakken, och mig. Jag godkänner varje ruta.

2) Nej. Det mesta såldes för 17 år sedan. Vi har ett fåtal sidor, fast det mesta användbara var ett lager vi hittade på min vind med fotokopior som jag fick som provtryck, och några konstnärer hade fina fotokopior av några sidor. Det finns bara ett par sidor nu, i Sandman 16, där de svarta linjerna lämnar något övrigt att önska. Jag slår vad om att originalen dyker upp igen så snart Absolute Sandman Volume 1 kommer ut.

3) Ja på alla tre. Den ursprungliga teknologin innebär att med varje nytt tryck på renare papper med skarpare bläck, ser det värre ut. Det fanns aldrig tid eller pengar att fixa till något förr i tiden, och saker gavs helt enkelt ut som det var, vilket ibland var till berättelsens nackdel. Efter ett tag började vi datorisera färgerna och tekniken förbättrade gradvis saker och ting. Jämför Preludes and Nocturnes med The Kindly Ones, bara utifrån färgen och så förstår du vad jag menar.

4) Jag hoppas verkligen det. Om 30 år kanske tekniken har nått så långt att jag måste göra om det igen, men antagligen inte.

(Jag letade i FAQ:n och dina bloggarkiv, men hittade inget svar, så ursäkta om det finns där och jag missade det).
Finns det ett utgivningsschema, kanske bara preliminärt, för Absolute Sandman? När borde jag börja leta efter den i affärerna, eller ge mina släktingar och väntar tydliga vinkar om att de borde köpa dem till mig?
Tack
Nicolai


Jag tror att Volume 1 kommer ut i november 2006.

Hej Neil,

Jag vet att jag inte borde lita på större delen av det jag hittar på wikipedia, men jag är kanske lättlurda. Jag läste lite om den animerade serien Justice League och hur de i själva verket har förbjudit alla Batman-karaktärer för att förhindra problem med tillstånd kring filmen. Sedan stötte jag på detta:

"-Bruce Timm uppgav i en intervju i Wizard att de övervägde ett framträdande av Neil Gaimans tolkning av Sandman, men att de inte visste hur de skulle införliva karaktären i programmets stämning. Han fortsatte med att säga ”Men nu är det inget problem längre. Hela Vertigos universum är utom räckhåll för oss...” Det här beror delvis på Gaimans avtal med DC Comics, att ingen annan författare får använda de karaktärer han skapade utan hans tillstånd.”

Jag minns inte om jag läste det på din blogg eller inte, men jag vet att när du hade ett konferenssamtal med min klass om serieromaner, så frågade jag specifikt om vad du tyckte om att andra använde dina karaktärer. Det verkar inte likt dig att göra något liknande.

Tack,
David


Jag tycker att det går från ett citat av Bruce Timm till dum redigering av någon som skrev inlägget i Wikipedia.

Jag har alltid älskat tanken på att göra en animerat avsnitt med Sandman och Batman, och vi pratade helt klart om det ’93, efter att Vertigo uppstod -- jag minns att jag pratade med Paul Dini om vilka skådespelare som kunde göra Morpheus röst, och hade röstat på, tror jag, John Hurt, men jag kan ha fel.

Jag trodde att de hade tappat intresset. Men det fanns helt klart någon slags klyfta mellan Vertigo och DC som uppkom någonstans, som berodde på DC och Vertigos redaktioner och mer därtill. Oroad, fick jag höra, att en unge skulle känna sig pressad av kontinuiteten att plocka upp något märkt ”För Mogna Läsare” och världen skulle gå under.

Det hade i alla fall inget med mig att göra.

Tjena, eftersom du har börjat med The Eternals insåg att jag hade en (ganska) relevant fråga till någon som har varit i världen med serieböcker, serieromaner, eller vad vi nu kallar dem nuförtiden. Med tanke på mängden serien som ges ut nuförtiden och den ökade distributionen och intresset tack vare filmer, spel och sådant baserade på serier. Skrämmer det dig alls att de senaste nyaste hetaste numren blir lika lättillgänligt och olagligt tillgängliga som en mp3:a? Jag frågar bara eftersom en snabb sökning på vilken bittorrents sökmotor som helst efter V for Vendetta, eller Hellboy, eller Xmen ger VÄLDIGT stora kompendier av scannade serier. Min fråga är därför om du tror att det här kommer att orsaka problem i framtiden? Tror du att någon kommer att stiga fram som serievärldens motsvarighet till trummisen i Metallica? Din blogg är en trevlig avkoppling från det som normalt sett är en tråkig lektion i grafisk design. Håll den igång och håll oss uppdaterade.
-Jeff


Jag tror att de flesta gillar lagliga saker, och tenderar att välja de olagliga versionerna när de inte lätt kan komma åt de lagliga. Jag önskar att man kunde köpa, Sandman via, till exempel, iTunes, eller bara ladda ner dina serier en gång i månaden, om det är så man vill ha det. Det skulle vara en extra inkomst för utgivare, och även, hoppas jag, för skapare.

Jag själv läser fortfarande pappersversionen. Men det är jag. Jag laddar inte ner eBook-versionen av mina romaner heller, men jag är glad att de finns där ute för de som vill ha dem. (Här är en länk till några gratis prover --
http://www.neilgaiman.com/works/ebooks/ebookdownload.)