02 juni 2006

Gremlin rules

Onsdag 31 maj, 2006

Gremlin rules
postad av Neil 15:13

Försöker komma ikapp, att komma tillbaka till ett sömnmömnster som passar för USA, att få gjort lite skrivande, och jag upptäckte precis att i morgon är dagen de gör vart-femte-år-du-är-medelålders-sluta-gnälla-om-det-läkarundersökning och ser om mitt hjärta slår, hur min kolesterol är, om jag har underliga saker som växer inuti mig etc. Min assistent har redan lämnat en iögonenfallande lapp i köket som påpekar att jag inte får äta efter midnatt.

Ett skogsmurmeldjur grävde en tunnel under golvet i husets gamla garage, vilket innebar att betonggolvet gick sönder och föll ihop, och därför väcktes jag i morse av de diskreta ljuden av en liten gul bulldozer som demolerade garaget och nu tittar jag hela tiden ut genom fönstret och ser platsen där garaget inte finns kvar.

Hej Neil,

Jag vill bara tacka dig för att du besökte Balticon förra helgen. Jag kan knappt föreställa mig hur slut du måste ha varit, men på varje panel du deltog i var du väldigt (mot mig åtminstone) trevlig, charmerande och jordnära. Inte för att jag väntade mig att du skulle få tre huvuden och sluka oss levande, förstås.

Men jag har ett par frågor till dig. När du läste, vad var titeln på den andra berättelsen du läste, och var/när kommer den att ges ut?

Än en gång, tack för att du besökte Balticon, och jag ser fram emot dina framtida projekt!

Suzi


Tack till alla som skrev från Sydney och från Balticon för att berätta att de hade trevligt. Det hade jag också (även om jag, på Balticon, var lite sliten av allt flygande). Novellerna jag läste på Balticon var ”Orange” (som kommer att, hoppas jag, finnas med i Jonathan Strahan’s antologi THE STARRY RIFT) ”The Day The Saucers Came” och ”How to Talk to Girls at Parties” (som finns med i min kommande novellsamling, FRAGILE THINGS).

Okej Neil - jag var en snäll fangirl och tittade i arkiven, FAQ-sektionen, och sökte på bloggen och hittade ändå inget som stillade mitt kunskapsbehov. Kan du göra en kort sammanfattning om allt du jobbar med just nu? Jag känner till Wolves in the Walls, Coraline, Stardust, Beowulf, Fragile Things, The Eternals och något ytterligare? (du måste vara uttråkad). Det jag inte vet är vad som händer med alla de där projekten, hur involverad du är i var och ett av dem och exakt vad alla är. Om det inte är för mycket begärt skulle jag gärna få lite mer info om vad du håller på med. Tack!

ditt fanatiska fan- Lisa

…och ABSOLUTE SANDMAN och THE GRAVEYARD BOOK, och tre väldigt olika halvt hemliga tv-projekt som är på gång... Det jag antagligen behöver göra är att uppdatera de olika texterna om saker som Filmer (på
http://www.neilgaiman.com/exclusive/essays/ ser ni vad jag menar). Mitt arbete med pjäsen WOLVES IN THE WALLS är klart om vi inte lägger till eller ändrar något - den turnerar i Storbritannien i höst och USA nästa vår. (Detaljer finns här -- och jag är ganska säker på att Daily Telegraphs recension som citeras på sajten faktiskt pratade om, inte “ytterst blygsamma sånger” vilket frammanar bilder av små grå torftiga sånger som lufsar fram och försöker att inte störa någon, men om “ytterst nynningsvänliga sånger”, vilket är något helt annat.)

Filmen Coraline skrivs och regisseras av Henry Selick, tillsammans med några väldigt begåvade personer (musik av They Might Be Giants, design av mång begåvade personer, däribland
Vera Brosgol)...

(En omvandling av Coraline till en serieroman är också på gång, tecknad av P. Craig Russell. De sidor jag sett hittills har varit häpnadsväckande. Men det skulle väl inte jag säga? Jag ska se om jag kan få tag på något att lägga upp här.)

Man kan se ett par onumrerade sidor från den första utgåvan av Eternals på
http://www.comicbookresources.com/news/newsitem.cgi?id=7445....

För att avsluta inläggen om MCI från ett par veckor sedan; en trevlig man vid namn Rob Moffet från mitt före detta telefonbolag Verizon/MCI skrev till mig efter att ha läst om mysteriet och min frustration av att inte kunda ringa Hollys brittiska telefon, när jag pratade om det här i bloggen och han frågade om han kunde undersöka saken. Jag svarade och sa visst, och sa att allt jag ville var att nån skulle säga ”Oj, det var underligt. Det var tråkigt. Vi ska undersöka saken.” Istället fick jag prata med alltmer irriterande indiska personer som alla verkade övertygade om, vad jag än sa till dem, att jag bara ville att någon skulle förklara för mig hur jag ringde ett rikssamtal.

Rob skrev för att berätta

Neil,
Slutligen lyckades jag hitta problemet i vårt nätverk. Eftersom det inte är mitt område tog det ett tag. Det räcker nog med att säga att andra kunder hos MCI snart kommer att kunna ringa Holly utan problem. Av någon anledning fanns det ingen dirigering för det numret i vårt system. Jag misstänker att det är något som dykt upp nyligen i Storbritannien och vi dirigerade inte de samtalen tidigare, eftersom de inte fungerade. Ursäkta att svaret dröjde så länge, men tack för hjälpen med att lösa problemet för våra andra kunder.

Rob Moffett
NNMC
Verizon Business

Vilket gjorde mig glad att jag har en blogg, och att folk läser den och att det åstadkommer saker jag inte kunde göra som en person i telefonen.

Ett par aningen redigerade brev (för det här börjar bli ett väldigt långt inlägg):

hej neil,
[...]

bara en sista nyfiken fråga, jag lovar: skriver du allt på din egen blogg, alla svar på din faq, eller står HC spöksrivare som gör en del av det åt dig?

vänliga hälsningar,
saira


och

Neil,av nån anledning tvivlar jag på att du själv kommer att svara på min fråga.. Det känns alltid som om jag antingen får ett automatiskt ”tack för ditt intresse”-meddelande, eller att en av redaktörerna svarar och låtsas vara du..
Hursomhelst, här kommer det, jag skulle döööö för att få besöka en av dina boksigneringar.. varför kommer du inte till Egypten?
och när jag tänker på saken, hur kan jag hamna i din blogg? vad måste jag göra för att du ska nämna mig i din blogg?
[...]

Cheers,
Nag


Varför kommer jag inte till Egypten? Det beror mest på att ingen har bett mig komma -- och så vitt jag vet är inga av mina böcker översatta till arabiska. Jag vet inte hur lätt det är att resa mellan länderna i den delen av världen, men jag är hedersgäst på årets upplaga av ICON i Israel. (Om jag kunde hitta en hemsida med sånt som ett datum och en plats, skulle jag länka till den.)

Hursomhelst, bloggen är bara jag. Det finns essäer på hemsidan som jag gjort, och också några som jag inte gjort -- men det borde alltid vara tydligt markerat vad som är vad. Om något som ser ut som en pressrelease eller något så är det antagligen det. Om det ser ut som om jag skrev det kan ni räkna med det -- ingen får låtsas att de är jag här. FAQ:n är lite av ett mischmasch -- det är utdrag från mina svar på FAQ-bloggen, men är ibland inte relevanta eftersom sammanhanget har försvunnit. Jag behöver få några dagar, kavla upp ärmarna och göra en helt ny FAQ-sektion för anslagstavlan, som är relevant, välorganiserad och täcker alla Vanliga Frågor. Jag ska försöka få gjort det till 2007. Allra senast 2008.

Hej Neil

Jag såg precis en annons i Forbidden Planet London för en signering för Fragile Things i september - vet du om du kommer göra fler signering när du är här - eller en uppläsning någonstans?

Som vanligt - tack

John


Möjligtvis. Jag är främst i Storbritannien då för
Fantasycon, och jag får en dag med signeringar -- och kanske en uppläsning, jag vet inte -- i London vid resans slut, sen flyger jag till New York och lanseringen av Fragile Things. (Jag ser på Fantasycons hemsida att medlemskapet är begränsat till 400 personer, som om ni planerar att resa till Nottingham, kan det vara klokt att boka i tid.)

Hej Neil,

Jag tänkte att dina läsare ville veta att en mp3:a av din frukostintervju på Triple J med Jay och The Doctor nu kan
laddas ner från Triple J:s hemsida

Jag har inte hunnit lyssna på den än (min dator lider av tilltagande hårddiskssenilitet för tillfället), men min fru hörde dig på radion och säger att du har en vacker röst :)

Cheers,
Shane
(Canberra, Australia)


och även,

G'day Neil.

Jag gillade kortet av konditoriet i The Rocks - det fångade min blick också när jag gick förbi det i lördags innan min bättre hälft snabbt drog mig därifrån :-)

Tänkte att du kanske ville vet att två av dina presentationer på SWF har dykt på nätet. Presentationen ”serieböcker” med Audrey Niffenegger
finns här

och din presentation “träffa författarna” med Jonathan Stround finns här.

Eftersom det här är videopresentationer kräver de stor bandbredd - inget för de med modem.

Steve


Tack, Steve.

Mirrormask såg jag på Edinburghs filmfestival ifjol och jag tyckte mycket om det. Sen verkar den ha försvunnit. Den visades på sin höjdpunkt på väldiga 42 biografer. Distributionen i Storbritannien har ingen aning, en poster i en vid den tiden (tror jag) UGC-biograf som antagligen hade ett premiärdatum på den, men det verkar ha passerat. Känner du att den har behandlats dåligt?

Nej då. Den beställdes av Sony från Hensons som en film som skulle ges ut direkt på DVD, som "Kermit's Swamp Years"; allt den gjorde efter den blev klar -- tog sig till Sundance, Edinburghs filmfestival och lyckades släppas som en art house-film -- gjorde den på egen hand. Nu är den ute på DVD och säljer bättre än väntat och bygger upp en publik.

Inte för att uprepa den senaste frågan du svarade på in din blogg, men hur fan spelar man spelet mellan den som ges ut och agenten och behåller sitt förstånd (eller börjar gråta för den delen)? Jag svär-jag kunde värma upp mitt hem i ett år om jag eldade upp alla refuseringar jag har fått.

Känner du till några agenturer som är särskilt vänligt inställda mot outgivna författare? Jag gick precis ut från college och är klar med min första bok, en fackboksgrej som kretsar kring Tori Amos. Det handlar egentligen om hennes fans och all dramatik (jag såg trettio spelningar på förra turnén i flera olika länder och kom fram till några rätt så underliga slutsatser), en ganska smal och nischad bok som antagligen skulle vara svår att sälja även för en etablerad författare.

Blah. Ursäkta mitt pladder, Jag är nog fortfarande full.

xx
Robert


Om jag hade en sådan bok, skulle jag nog inte skicka den till några agenter överhuvudtaget. De förläggare som kan vara intresserad av den är tillräckligt liten för att jag skulle leta mig fram, göra en lista av möjliga förläggare, och skicka ett brev som förklarade vad boken är till var och en av dem, och ta reda på om någon vill läsa den och gå vidare.

När jag väl hittat någon som vill ge ut den, skulle jag nog skaffa en agent.

Fast det är ju jag. (Och jag hade skrivit och sålt åtminstone tre fackböcker innan jag hittade en agent, och det var mer eller mindre oavsiktligt.)

Jag tror knappast att det finns några agenturer som är “särskilt vänligt inställda mot outgivna författare”, förutom de skumma utsugaragenturerna som vill tjäna massor av pengar på outgivna författare genom läsavgifter, “redigeringsavgigter” och så vidare, och i själva verket aldrig säljer några böcker till riktiga förläggare. Men agenter tar sig an outgivna och oprövade författare varje dag.

Miss Snark har den bästa agenten som-berättar-hur-det-går-till-sajten på
http://misssnark.blogspot.com/.

Teresa Nielsen Hayden skrev en fantastisk uppsats och samling av resurser om att hitta en agent och förläggare,