13 juni 2006

Nya roller klara för Coraline

Måndag 12 juni, 2006

Nya roller klara för Coraline
postad av Neil 21:43

Nyheter om Coraline. Enligt

http://www.timeout.com/film/news/1204.html

"Dawn French och Jennifer Saunders gör rösterna för excentriska grannarna Miss Forcibel och Miss Spink i stop motion-filmen.”

och dessutom,

Baserad på Neil Gaimans bok, Henry Selick (“The Nightmare Before Christmas”) regisserar, och sa detta till Screen Daily detta om tillkännagivandet: ‘Jag skulle gärna säga att ge rollerna till [French och Saunders] var min idé, men äran ska gå till Coralines kreative fader, Neil Gaiman. ’Spink och Forcible är inte de vanliga komiska figurerna i en animerad film, men spelade av French och Saunders kommer de att bli sjukt roliga.’

Det var faktiskt Dawns idé -- hon gjorde den
brittiska ljudboken av Coraline,
och efteråt frågade hon mig vad jag tyckte om att hon och Jennifer kunde göra en film av Coraline. Jag fick säga till henne att Henry Selick redan hade rättigheterna, men föreslog sen för Henry att Dawn och Jennifer skulle vara underbara som Spink och Forcible. Jag är väldigt glad att det blev så.

Maddy vill att jag ska nämna att vi precis såg avsnittet The Idiot’s Lantern av Dr Who. Jag tyckte att det var mycket bättre än storyn om Cybermen, på samma sätt som ett lätt fall av fotsvamp är mycket bättre än kallbrand, men jag har hopp om det kommande avsnittet i två delar...

...

Glömde nästan. Jag fick precis ett e-mail som berättade att Fabulist har övertalat makthavarna på Dancing Ferret Records att släppa Future Bible Heroes låt från CD:n Where's Neil When You Need Him? Vill du höra Stephin Merritt i en Mr Punch-låt? Vill du höra när Claudia Gonson låtsas vara Angela Lansbury i Sweeney Todd? Vad sägs om en demonisk Mr Punch som sjunger med? Vill du? Klicka på
http://www.fabulist.org/archives/2006/06/future_bible_he.html

Förövrigt skickade de mig några av skivorna. De är svarta. Inte i silver. Det är väldigt coolt och vagt motbjudande.