19 juni 2006

Sterilisera dig själv med smärta

Torsdag 15 juni, 2006

Sterilisera dig själv med smärta

postad av Neil 13:01

Jag har haft problem med att lägga ut bilder här på sistone, så det här är ett litet test för att se om det är fixat nu...

(Det är bilden jag ville ladda upp igår, från början för att illustrera hur man genom att få veta hur hemska saker andra har fått tryckt kan stärka ens eget självförtroende som författare.)



Jepp. Det der bra ut. (Jo, det ser gräsligt ut. Men bra.)

(Tack till folket på Blogger för hjälpen med att lösa det här.)

(Förresten, om någon vet hur man kan få tag på Alan Craddock, som målade omslaget till Ghastly Beyond Belief, kan ni höra av er till mig? Jag har alltid velat veta om han har kvar det och ta reda på om jag kan köpa det om han har det.)

...

Hej Neil, jag vill bara berätta att McSweeneys bok med den väldigt långa titeln just nu reas ut för 5 dollar på deras hemsida. Det är en chans för de som vill ha en komplett Gaiman-samling och som inte fick den första omgången. Hälsningar, Chris.

Länken till deras sommarrea
på Noisy Monsters Unfriendly Blobs etc finns här. Det är en fin bok och 5 dollar är ett otroligt kap.

...

För fyra år sedan skrev Nich Setchfield och frågade mig om Victoria Walker.(Det finns på
http://www.neilgaiman.com/journal/2002/06/in-e-mail-from-sfxs-nich-setchfield-he.asp) och för att spara klickar man på den…

Han skrev

Det har varit en del intressant på din hemsida om att bevara gamla böcker - men hur bevarar man gamla författare. Jayne på tidningen har precis spårat upp ett ex av The House Called Hadlows av Victoria Walker, den fantasybok hon tyckte allra bäst om under sin barndom. Det har tagit henne 20 år. Det finns ett kort på Victoria Walker i den, som ser ut som en magisk hippebrud, bevarad för evigt 1971. Men var är hon nu? Varför skrev hon bara två böcker (den andra är The Winter of Enchantment)? Hur kan Jayne hitta henne för att kunna tacka henne för att hon skrev hennes barndoms bästa bok?
Hör av dig om du har några ledtrådar!
hälsningar,
Nick

och den gången svarade jag,

Sedan fick jag den underliga, pirriga känslan man får när någon nämner en bok man en gång älskade och nästan glömt bort för alltid -- i det här fallet The Winter of Enchatnment, som stod på hyllorna i mitt lokala bibliotek när jag var i elvaårsåldern, och som jag minns som helt magisk, fast vad den egentligen handlade om är ett förvirrat virrvarr av magiska speglar och katter och de fyra årstiderna och victoriana. Jag sökte på nätet och fick inte veta något mer förutom att Garth Nix har väldigt god smak när det gäller barnböcker.

Så med mitt överflöd av ledig tid (ondskefull och ihålig hostning här) tror jag att jag ska ta mig an detta som ett projekt. Vem var Victoria Walker? Lever hon fortfarande? Varför bara de här två böckerna? Varför har de båda två varit utgångna i trettio år? Det första jag tänkte på som en resurs var den här bloggen. Den här hemsidan får (enligt till e-mailet med statistik i morse) drygt 110,000 träffar per dag, och de flesta tittar på bloggen, vilket är hemskt många ögon och sinnen. Så om någon där ute vet något om Victoria Walker -- vem hon var eller är, eller någon annan information om böckerna, skicka in er information via FAQ:n. Och ni får gärna nämna det på andra anslagstavlor, bloggar och ställen
.

Och det gjorde folk, och det blev sagan om Victoria Walker.

Jag hittade och läste The House Called Hadlowes, och läste om Winter of Enchantment (och pratar om dem på
http://www.neilgaiman.com/journal/2002/10/i-finished-reading-house-called.asp). En skarpögd läsare, Graeme Roberts, fick ihop det sista och skrev berättelsen om Victoria Walker på http://www.ibooknet.co.uk/archive/news_may04.htm. (Jag pratade om det på http://www.neilgaiman.com/journal/2004/05/pens-rules-finishing-things-and-why.asp)

Så, för att sluta cirkeln, jag fick ett e-mail från Nick Setchfield i morse, med en pressrelease bifogat och en länk till
http://www.fidrabooks.com/walker.html. The Winter of Echantment ska ges ut igen…

Och ibland frågar folk varför jag håller på med den här bloggen, och vad den är till för. Jag tror kanske, faktiskt, att den är till för saker som att hjälpa The Winter of Enchantment att ges ut igen.