20 juni 2006

Vad hon sa. De sa. Han sa.

Söndag 18 juni 2006

Vad hon sa. De sa. Han sa.
postad av Neil 13.21

Hemma i tid för Farsdagsmiddag med 2/3 av mina barn. (1/3 av dem är i London, och jobbar hårt i en filmstudio.) Jag fick kort och allt sånt. Det gjorde mig väldigt glad.

Jag trivs verkligen med att vara pappa. Och jag har utomordentliga barn att älska. (”Åh, det är så rart,” säger miss Maddy, kanske inte bara sarkastiskt, som läser över min axel.)

Neil
Utifall någon inte redan har nämnt detta.
Jag tror att citatet är:
“Var ordentlig och ordningsam i ditt liv som en borgare, så att du kan vara våldsam och originell i ditt arbete”
-Gustave Flaubert

David

Där har vi det. Det finns med på massor av Flaubert- och citatsajter, ofta utan fraser ”som en borgare”. (Fast
Wikiquotes tillskriver det också felaktigt till Clive Barker.)

Vilket påminner mig -- en sak som känns ganska ny är, inte direkt hatbrev, men ganska många tillrättavisande e-mail som kommit från folk under de senaste måndaderna som skäller ut mig för att jag hatar kärleken. Personerna som skickar e-mailen vet att jag hatar kärleken eftersom de har läst ett citat av mig någonstans på webben där jag säger att jag hatar kärleken. Några säger att de tycker synd om mig. Ett fåtal skriver för att de entusiastiskt håller med mig. Ingen av dem, så vitt jag kan avgöra, har läst Sandman.

Jag veckade pannan och började utreda saken.

Om man googlar Gaiman ”hate love” får man ungefär 28,000 exempel av samma citat. Några av de 28,000 nämner att det är ett citat av en karaktär vid namn Rose Walker i Sandman-boken The Kindly Ones, men många av dem gör inte det. Det är ett tal av en karaktär i en bok jag skrev som verkar ha slitit sig från sina förtöjningar, och under sina vandringar på webben, har tillskrivits mig.

Det är antagligen värt att påpeka att det ibland är en liten skillnad mellan författaren som pladdar på bloggen eller i essäer och introduktioner (den sortens saker som citeras på
http://quotableneil.blogspot.com/ till exempel) och sakerna hans karaktärer säger eller tror på.

...

Och jag tänkte precis skriva om Mark Millar Crohns auktion,
när min assistent tittade in genom dörren och sa ”om du skriver ett inlägg i bloggen, kan du avsluta med Och nu måste jag gå annars kommer jag och Maddy för sent till frisören?”

Som hon sa.